TUTORIALE, Antreprenoriat, Start-Upuri

Sorted Food – Business-ul de pe YouTube care il “bate” pe Jamie Oliver

SortedFoodWebsite-ul Sorted Food a devenit cel mai popular canal de gatit pe YouTube, cu mai mult de 865.000 de abonati si cu venituri estimate la 3,5 mil. dolari in 2014. Se pozitioneaza, astfel, inaintea celebrilor Jamie Oliver sau Gordon Ramsay.

Creat in 2010 de britanicul Jamie Spafford, 27 de ani, caruia i s-au alaturat trei parteneri, de asemenea englezi, website-ul Sorted Food a ajuns rapid cel mai popular canal de gatit pe YouTube, cu peste 865.000 de abonati. Mai mult de un sfert provin din Statele Unite, fiind cel mai mare canal de audienta, apoi din Marea Britanie, iar restul, de peste tot din lume.

Ca in cazul altor tineri antreprenori cu succes pe YouTube, Spafford a experimentat si el transformarea rapida a proiectului mic si personal, Sorted Food, intr-un business sustinut integral, in prezent, din publicitate, sponsorizari si alte venituri specifice digitalului, dupa cum scrie the New York Times.

Ceea ce la inceput a fost o aventura part-time, acum este un job full-time pentru Jamie Spafford si partenerii sai, dar si pentru cei 14 angajati ai lor, care lucreaza intr-un studio din nordul Londrei. Spafford isi permite, acum, sa estimeze venituri, pentru 2014, ale Sorted Food undeva la 3,5 milioane de dolari.

Este o crestere remarcabila, in conditiile in care Sorted Food genereaza un traffic de peste 11.000 de vizitatori pe zi si este cel mai urmarit canal video, pe segmentul de timp de 3 minute, mai exact de 800.000 de ori. Aceste masuratori au fost atinse, recent, cu reteta de tort, preparat intr-o ceasca de cafea, la cuptorul cu microunde.

Desi nu a ajuns la popularitatea canalelor de comedie sau de jocuri, care isi masoara publicul in zeci de milioane de abonati, micile afaceri legate de gatit si mancare au mare cautare pe YouTube, potrivit Google, care detine serviciul de video-sharing pentru YouTube.

Anul trecut, primele 20 de canale de gatit pe YouTube au generat aproape 370 de milioane de vizualizari si mai mult decat atat s-a dublat numarul abonatilor. Sorted Food este performerul numarul unu pe YouTube, dintre canalele de gatit, potrivit OpenSlate, furnizor de statistici in online. Sorted Food conduce in topul audientei la categoria “implicare publica, consistenta si interactiune”, masuratoare efectuata avand la baza comentariile postate si sharing la video.

Tinand cont de aceste masuratori, Sorted Food este urmat de Food Tube, canalul You Tube al celebrului chef Jamie Oliver si doua site-uri din Australia: the Simple Cooking Channel” si “Nicko’s Kitchen”.  Pe canalul sau de pe YouTube, Oliver prezinta propriile rete, dar promoveaza si alte canale de gatit, inclusiv Sorted Food.

Emisiunile de gatit online ofera “o rapiditate (in privinta feed-back-ul – n.r.) pe care nu o poti obtine prin programele traditionale“, afirma Jamie Oliver, intr-un schimb de mailuri cu the New York Times. “Frumusetea Food Tube este aceea ca putem filma ceva in cinci minute si in acelasi timp sa fie postat pe site“, subliniaza Oliver.

Interactiunea audientei la canalele de gatit online este o functie specifica mediului digital“, precizeaza Joshua Green,  un fin cunoscator al media si co-autor al “YouTube: Online Video and Participatory Culture.”

Cultura de retea ofera buzunarelor mici fascinatia de a se umfla, in timp ce YouTube ne permite noua sa admiram abilitatile altora“, mai spune Green, care subliniaza faptul ca “mancarea este una dintre cele mai umane aspecte in legatura cu care esti curios“.

Este vorba despre retete usoare, ieftine si gustoase care, pe deasupra, arata grozav “, sintetizeaza Ben Ebbrell, unul dintre partenerii lui Spafford, afacerea Sorted Food. “Semnatura” lui Ebbrell, care si-o pune pe orice preparat, este o crenguta de menta proaspata.

Jamie Spafford si-a intalnit partenerii, Ben Ebbrell, Barry Taylor si Mike Huttlestone, la liceul Hertfordshire, din nordul Londrei, dupa care au luat drumuri separate pentru a urma universitati diferite. Intorsi acasa, toti patru obisnuiau sa se intalneasca in pub, iar discutiile lor se concentrau, adesea, pe mancaruri.

La universitate, toti mancam numai prostii, cu exceptia lui Ben“, marturiseste Spafford. Ben  Ebbrell a studiat managementul in arta culinara la University College Birmingham, iar acolo a inceput sa faca schimb de retete ieftine si usor de realizat cu amicii sai.

Visul meu din copilarie a fost sa devin chef, sa creez propriile retete si sa gatesc intr-un restaurant pentru 50-60 de oameni pe zi“, sustine Ebbrell. “Ceea ce facem noi acum este exact acelasi lucru, doar ca nu sunt 50-60 de oameni, sunt sute de mii, de peste tot in lume, iar acesti utilizatori joaca, adesea, un rol activ, prin intrebarile puse si chiar sugestiile de rete pe care ni le transmit”.

Sorted Food a devenit parte a  programului YouTube Partners, program ce gazduieste mai mult de un milion de creatori pe diverse segmente din peste 30 de tari. Pe langa veniturile din publicitatea online, Sorted Food a incheiat parteneriate cu companii precum Tesco, lantul britanic de supermarketuri, care recent i-a sponsorizat o calatorie in Irlanda, cu scopul explorarii productiei de cicolata. Un alt partener al Sorted Food este Kenwood. Grupul ofera echipament in schimbul plasarii de produse.

Ce urmeaza pentru Sorted Food? Un show de gatit TV?

Spafford si Ebbrell sustin ca e putin probabil sa transfere emisiunea lor de pe YouTube la TV. “Inca ne gandim daca se potriveste televiziunea pentru noi“, afirma Spafford. “Pe YouTube avem controlul total asupra a ceea ce facem si spunem. Totodata, este mult mai mare interactiunea cu oamenii“, completeaza acesta.

Ebbrell recunoaste ca acum sunt mai aproape de TV, dar nu este sigur ca sunt pregatiti sa ofere acelasi lucru la televizor. Deocamdata, cei patru parteneri vor sa fructifice din plin oportunitatile oferite de aplicatia pentru iPhone si iPad a Sorted Food, pe care au introdus-o, de altfel, luna trecuta. Menita sa imite retele sociale precum Facebook, aplicatia permite utilizatorilor sa creeze profiluri, sa descarce retete, sa reposteze video cu preparate culinare si sa urmeze alti utilizatori.

De la debutul sau, la 1 iulie, aplicatia a fost descarcata de mai mult de 35.000 de ori, potrivit Sorted Food, si a fost prezentata ca fiind “Cea mai buna aplicatie” pe Apple’s App Store, in 16 tari. In saptamanile ce urmeaza, website-ul Sorted Food va fi reconstruit, pentru a permite functii asemanatoare. “Aceasta este o mare oportunitate pentru crearea unei comunitati globale de gatit“, este de parere Spafford, fiind vorba “despre un jurnal personal de mancare, pe care il poti impartasi cu altii“.

Articol aparut pe Business-Story.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.