Cei mai buni șefi sunt cei modești – Organizațiile fac un efort pentru a angaja și a promova angajații care conduc în mod eficient, dar nu caută să fie în lumina reflectoarelor –

4 martie 2019 08:13

După decenii de evaluare a potențialilor lideri după farmec și carismă, unii angajatori realizează că acestora le lipsește una dintre cele mai importante trăsături: modestia, conform unui articol de Sue Shellenbarger publicat pe Wall Street Journal.

Într-o epocă în care hybrisul este răsplătit pe social media și în afaceri și politică, cercetătorii și experții în ocuparea forței de muncă afirmă că plasarea în lumina reflectoarelor a oamenilor modești ar putea da rezultate mai bune.

Modestia este o calitate a liderilor care inspiră puternic lucrul în echipă, o învățare rapidă și performanțe înalte în echipele lor, potrivit mai multor studii din ultimii trei ani. Oamenii modești tind să fie conștienți de propriile lor slăbiciuni, dornici să se perfecționeze, apreciind punctele forte ale celorlalți și concentrându-se asupra obiectivelor dincolo de propriul interes.

În rândul angajaților, modestia este legată de scăderea cifrei de afaceri și de absenteism. Aceste puncte forte sunt adesea trecute cu vederea deoarece oamenii modești tind să fie discreți, făcându-i pe cei din exterior să creadă că echipele lor fac toată munca.

Tot mai multe companii iau în considerare modestia în luarea deciziilor de angajare și de promovare. Cercetătorii dezvoltă noi metode de urmărire a acestei trăsături minimalizate până acum.

Hogan Assessments, lider în domeniul testelor de personalitate la locul de muncă, intenționează să lanseze o nouă scală cu 20 de factori la începutul acestui an, menită să măsoare modestia în rândul solicitanților de locuri de muncă și al candidaților pentru posturile de conducere, afirmă Ryne Sherman, responsabil-șef în domeniul științific pentru compania din Tulsa, Oklahoma. Scala îi va determina pe oameni să accepte sau să nu fie de acord cu astfel de afirmații precum „Apreciez sfatul altor persoane la locul de muncă” sau „Am dreptul la mai multă respect decât o persoană obișnuită”.

„Majoritatea cercetărilor sugerează că liderii ar trebui să fie carismatici, dornici de atenție și persuasivi”, conform dr. Sherman. „Totuși, astfel de lideri tind să-și ruineze companiile pentru că își asumă mai mult decât pot face, sunt exagerat de încrezători și nu ascultă feedbackul primit de la alții”.

Liderii modești pot fi, de asemenea, extrem de competitivi și ambițioși. Dar au tendința de a evita lumina reflectoarelor și de a recunoaște meritele echipelor lor, spune dr. Sherman. De asemenea, solicită ajutor și ascultă feedback de la ceilalți, stabilind un exemplu care determină subordonații să facă același lucru.

Mai mulți angajatori analizează, de asemenea, recruții începători din punctul de vedere al modestiei. Acest lucru se datorează parțial faptului că modestia prezice un comportament etic și o perioadă mai lungă de angajare la locul de muncă, conform Adam Miller, directorul executiv al Cornerstone OnDemand, furnizor de software pentru managementul talentelor din Santa Monica, California.

Compania de îmbrăcăminte Patagonia începe să analizeze solicitanții de locuri de muncă din punctul de vedere al modestiei de îndată ce pășesc pe ușă pentru interviuri. Managerii care evaluează noii recruți continuă prin a întreba recepționerii: „Cum s-au comportat solicitanții la recepție?”, afirmă Dean Carter, șeful global al resurselor umane pentru compania din Ventura, California.

Dacă membrii personalului raportează un comportament lipsit de respect sau arogant, „acesta garantează eșecul,” spune el. Promovarea modestiei face angajații de la toate nivelurile să se simtă liberi să sugereze idei, spune Carter. De asemenea, angajații modești sunt mult mai susceptibili să sprijine misiunea companiei de a ajuta la rezolvarea problemelor de mediu.

În interviuri, acesta le cere solicitanților să-i povestească despre un moment în care au avut un eșec major. Dacă aceștia spun: „Wow, lasă-mă să mă gândesc la asta, pentru că sunt foarte multe momente în care am făcut lucruri neplăcute „, asta relevă multe, afirmă Carter. „Dacă trebuie să aleagă între multe momente de învățare a modestiei, atunci totul este bine.”

Indian Hotels, operatorul hotelurilor de lux Taj din S.U.A. și din alte părți, utilizează, printre altele, evaluările Hogan pentru a examina liderii potențiali. „Modestia este una din abilitățile emoționale pe care liderii trebuie să le aibă”, spune P.V. Ramana Murthy, șeful global al resurselor umane pentru compania din Mumbai. Modestia dă naștere unei ascultări profunde, respectului față de opinii diverse și dorinței de a auzi sugestii și feedback.

Compania încearcă, de asemenea, să insufle modestia directorilor executivi prin antrenament și un program de formare de nouă luni.

Dacă credeți că știți care dintre colegii voștri sunt modești, e foarte posibil să greșiți. Oamenii modești nu fac paradă cu asta. Și mulți angajați, inclusiv cei aroganți, încearcă să fie văzuți ca fiind modești și serviabili pentru a face o impresie bună, afirmă Kibeom Lee, profesor de psihologie la Universitatea din Calgary, Alberta.

Noua scară a modestiei Hogan se bazează în parte pe cercetarea făcută de Dr. Lee și Michael Ashton, profesor de psihologie la Universitatea Brock din St. Catharines, Ontario. După ce au analizat literatura de specialitate existentă privind personalitatea în mai multe limbi, cu ani în urmă, au identificat o combinație de modestie și onestitate, sau ceea ce ei numesc factorul H („humility and honesty”), ca o trăsătură stabilă de personalitate.

Factorul H este marcat printr-un grup de atribute care apar în mod constant la unii oameni, incluzând sinceritatea, modestia, corectitudinea, veridicitatea și simplitatea. Aceiași oameni tind să evite manipularea altora, adaptarea regulilor sau comportamentul în moduri lacome sau ipocrite. Factorul H este inclus într-un inventar de personalitate online gratuit pe care aceștia l-au dezvoltat.

Cercetătorii la locul de muncă se bazează adesea pe rapoartele subordonaților pentru a evalua nivelul de modestie al liderilor. Într-un studiu din 2015, realizat pe 326 de angajați care lucrau în 77 de echipe dintr-o companie din domeniul sănătății, cercetătorii au cerut membrilor echipei să evalueze modestia managerilor lor, pe baza unei scale care includea dorința acestora de a învăța de la alții sau de a recunoaște când nu știu cum să facă ceva. Membrii echipei au evaluat, de asemenea, atitudinile și performanțele echipelor.

Echipele cu lideri modești s-au descurcat mai bine și au realizat o muncă de calitate superioară celor ale căror lideri au prezentat un nivel mai scăzut de modestie, potrivit cercetătorului principal, Bradley P. Owens, profesor asociat de etică în afaceri la Universitatea Brigham Young.

Câștigurile privind performanța s-au menținut independent de felul în care liderii de echipă au prezentat în mod semnificativ alte calități pozitive de conducere fără legătură cu modestia.

Unele provocări pot necesita un stil de conducere diferit. De exemplu, angajații care se confruntă cu amenințări extreme sau presiuni intense de timp ar putea funcționa mai bine atunci când un lider are o abordare mai autoritară, de sus în jos, spune Dr. Owens.

Cu toate acestea, companiile cu directori modești sunt mult mai probabil decât altele să aibă echipe de conducere care lucrează împreună fără probleme, se ajută reciproc și care împart luarea deciziilor, potrivit unui studiu efectuat pe 105 firme de hardware și software publicate în Journal of Management.

De asemenea, este posibil ca astfel de companii să aibă diferențe de remunerare mai mici între directorul general executiv și ceilalți directori executivi. Acești factori preconizează o colaborare mai strânsă între toți directorii executivi, ceea ce, la rândul său, conduce la o mai mare eficiență, inovare și profitabilitate la nivel de companie, au constatat cercetătorii.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.