STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, MACROECONOMIE, Industrie Prelucratoare, INTERNATIONAL, Politici Industriale, Constructii & Imobiliare

Washington Post: Cum a construit China in 3 ani mai mult decat SUA intr-un secol

In doar trei ani, cantitatea de ciment folosita in dezvoltarea infrastructurii din China a depasit-o pe cea folosita de Statele Unite in toata perioada secolului XX, se arata intr-un articol de pe blogul ziarului Washington Post.

china-banknotes-yuan-reuters-170214_300_203_100Statistica oficiala arata ca in China s-a consumat in perioada 2011-2013 o cantitate de ciment mai mare decat cea folosita de americani in tot secolul trecut. Circa 6,6 gigatone de ciment au intrat in noile constructii ridicate de chinezi in aceasta perioada, facandu-i pe multi analisti sa se intrebe daca cifrele raportate de Beijing sunt reale.

In graficele emise de americani, se observa ca de-a lungul secolului XX, infrastructura din Statele Unite a inghitit 4,4 gigatone de ciment, avand perioade de scadere in consumul materialelor de constructie in timpul Marii Crize Economice, a celui de-Al Doilea Razboi Mondial si pe timpul crizei de la inceputul anilor ’80.

O cantitate care a fost lejer depasita de consumul cimentului din China in 2011-2013, unde drumurile, extinderea oraselor si noile fabrici construite de chinezi au inghitit rapid 6,6 gigatone de ciment, un volum reprezentand 140% din ce au consumat americanii de-a lungul unui secol intreg.

Socanta constatare poate fi explicata prin faptul ca, in acest moment, China are un ritm de dezvoltare urbana nemaiintalnit in istoria umanitatii. Peste 20 de milioane de chinezi se muta in orase sau cartiere nou construite in fiecare an, o cifra mai mare decat cea intalnita in marile aglomerari urbane din Statele Unite.

Ca exemplu, populatia din New York, Los Angeles si Chicago laolalta nu atinge acesta cifra. Fenomenul s-a produs cu rapiditate in ultimii 50 de ani. In 1978, mai putin de 20% din populatia Chinei locuia in orase. Pana in 2020, procentul chinezilor din mediul urban va fi de 60%.

Orasele Chinei s-au transformat pentru a primi acest aflux masiv de noi locuitori. Dupa unele estimari, jumatate din infrastructura Chinei, incluzand, drumuri, retele de utilitati, aeroporturi, baraje si locuinte a fost modificata radical incepand cu secolul XXI pentru face fata acestui fenomen.

Orasul Shanghai a fost dat de multe ori drept exemplu al dezvoltarii urbane a Chinei, dar si mai uimitor pare proiectul Pearl River Delta, un megalopolis situat in zona continentala a Chinei, in imediata vecinatate a Hong Kong-ului.

Ca numar de orase aglomerate in topul asiatic, China bifeaza deja 6 metropole din primele 10 aglomerari urbane ale continentului. Si mai uimitor este faptul ca, pe langa aceste proiecte urbane de dimensiuni colosale, chinezii s-au concentrat pe ridicarea unor orase noi de dimensiuni „normale”.

Iar dincolo de urbanizarea rapida a statului asiatic se ascund alte statistici uluitoare. Intr-o analiza Goldman Sachs emisa recent se constata ca, in prezent, China inregistreaza o populatie de patru ori mai numeroasa decat cea din Statele Unite, dar aceasta reprezinta de 15 ori numarul locuitorilor din SUA de la inceputul secolului trecut.

La randul sau, dezvoltarea industriei constructiilor si-a spus cuvantul in ceea ce priveste recordul stabilit de chinezi. Intre 1950 si 2010 productia de otel la nivel mondial a crescut de opt ori si cea de ciment de 25 de ori. In plus, americanii prefera locuintele din lemn, in timp ce lipsa acestui material de pe piata chineza ii forteaza pe localnici sa se instaleze in case construite din beton armat, cele mai multe ridicate pe verticala.

Pe de alta parte, China nu se poate plange de lipsa materialelor de constructie, in conditiile in care detine jumatate din productia de ciment la nivel mondial. Multe dintre fabricile de ciment din China sunt in proprietatea guvernului oferind o resursa ieftina pentru punerea in practica a proiectelor gigantice de infrastructura gandite de oficialii de la Beijing.

Cu toate acestea, calitatea materialelor folosite in proiectele imobiliare din China este una indoielnica, multe dintre aceste constructii avand o perioada de garantie de doar 20-30 de ani, la jumatate din standardele practicate pe piata occidentala.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.