UberPool – Uber mizeaza pe programul ‘car-pooling’ pentru a-si largi baza

7 aprilie 2016 23:33

Spre deosebire de serviciul standard al Uber, unde o singura persoana initiaza o calatorie, UberPool functioneaza ca un ‘circuit de linie’ pentru automobil. Travis Kalanick, co-fondatorul Uber si director executiv, descrie aceast program ca fiind viitorul companiei sale si, chiar, viitorul sistemului de transport din America, dupa cum scrie The New York Times (NYT).

uber_uberpool_beta_launch_graphics_r9-blog-400x300Ce inseamna serviciul „car-pooling”? Apelati aplicatia, specificati destinatia si, cu un discount semnificativ, UberPool te cupleaza cu alti pasageri care merg in acelasi loc. Serviciul poate crea o cursa doar pentru tine, dar adesea, te poate pune intr-o calatorie care a inceput cu mai mult timp in urma, avand mai multe opriri, adica un fel de linie de autobuz creata instant la cerere colectiva urbana.

Calatoria inceputa de un client UberPool se deruleaza cam asa. Abby, o pasagera anume, a ales sa calatoreasca cu UberPool, iar pana la destinatie a facut aproape o ora, cu noua opriri pentru a lua noi pasageri din San Francisco, iar altii sa poata cobori. Odata ce Abby a urcat in masina, soferul il ia pe al doilea pasager, sa-i spunem Ben, de la doua strazi distanta. La doua blocuri mai incolo, urca si Carrie. In tot acest timp, pana ca Abby sa apuce sa se enerveze din cauza opririlor, in circa 6 minute masina a ajuns la Noe Valley, destinatia ei. Abby a coborat, insa Carrie a ramas in masina sa isi continue calatoria. Danny a urcat dupa circa doua mile, cand Carrie a coborat, iar Edward a urcat, dupa ce a coborat Danny. In cele din urma, dupa circa 55 de minute de condus, masina a ajuns la destintia lui Edward, iar cursa a fost incheiata.

In total, Uber a strans 48 de dolari pentru aceasta cursa, din care soferul a pastrat 35 de dolari. Compania a realizat cele cinci curse intr-una singura, economisind aproximativ 6 mile de condus pe sosea. Pasagerii au economisit si ei cel putin jumatate dintr-o cursa Uber standard, iar pentru sofer, o calatorie de ora fara timpi de mers in gol a insemnat castiguri constante (soferii Uber castiga doar atunci cand au pasageri in masina). Desi Uber a redus cinci curse la una singura, compania se bucura de avantajul ca devine parte din viata oamenilor.

„Cand calatoriile sunt mai ieftine, inseamna ca mai multi oameni din mai multe orase si-o vor permite, adica Uber este solutia mai ieftina pentru acestia decat sa detina propiile masini”, afirma Kalanick intr-un interviu recent pentru NYT. „Iar daca Uber este mai ieftin decat a avea propria masina, avem toate sansele sa devenim un pilon principal de transport in acel oras”.

Uber este, insa, indelung polarizata. Desi pasagerii iubesc acest serviciu, modul cum si-a facut intrarea in viata orasului si in constiinta publica, dar si maniera in care a modificat relatiile de munca si planificarea urbana, i-a zguduit pe parlamentari, activisti si chiar pe soferii sai.

Oricum, UberPool ridica miza. Reducerea pretului si cresterea volumului arata ca Uber ar putea avea un succes mai mare si un impact mai puternic decat s-ar putea crede asupra mobilitatii urbane, a muncii, a mediului, a economiilor locale, incluisv asupra infrastructurii de transport. Ceea ce ar contrazice toate asteptarile celor mai inversunati critici.

Ca majoritatea programelor Uber, si cel denumit Pool a inceput ca un experiment. In prezent, de la demararea programului, au fost efectuate 100 de milioane de calatorii tip „pool”, in timp ce zeci de milioane au loc in fiecare luna.

Compania nu parea profitabila la inceput, insa a crescut si, astazi, UberPool este profitabila in multe dintre cele 29 de orase in care opereaza, dupa cum sustine Kalanick. „Am pierdut milioane de dolari in orase, pana sa facem lucrurile sa functioneze”, a spus co-fondatorul Uber, care a adaugat ca „la acest moment nu mai vorbim despre un pariu in termeni de investitie financiara, singura intrebare fiind cat de eficientti putem deveni”.

In multe orase, UberPool totalizeaza mai mult de jumatate din calatoriile Uber. In Los Angeles, New York, Chicago si San Francisco, mai mult de 100.000 de oameni apeleaza la UberPool in fiecare saptamana. In China, Uber inregistreaza 20 de milioane de calatorii UberPool pe luna.

Reprezentantii Lyft, principalul competitor american al Uber, au declarat ca si serviciul lor de car-pooling, numit Lyft Line, a devenit o afacere sustenabila. Circa 30% dintre clientii Lyft apeleaza la serviciul de tip „pool„. In San Francisco si New York, cele mai mari orase in care opereaza Lyft, proportia este acum mai mare de jumatate. Recent, Lyft a introdus un serviciu de „car-pooling” separat, denumit Lyft Carpool, pentru navetistii de zi cu zi.

Kalanick estimeaza ca cel mai curand, in orasele mari si chiar in multe suburbii, cei mai multi clienti Uber vor apela la serviciul „pool”, ceea ce inseamna ca fiecare masina Uber va servi mai mult de un pasager, in cea mai mare parte a timpului.

Daca Uber continua ritmul ametitor de crestere, ar putea reprezenta un moment al transformarii modalitatii de miscare a americanilor. Sistemnul „car-pooling” a fost popular la inceputurile automobilului, dar de mai bine de 100 de ani, oamenii s-au orientat invers, spre a avea propriile masini. In America, majoritatea oamenilor se duc la munca cu masina personala.

Susan Shaheen, co-director la Centrul de Cercetare a Sustenabilitatii Transportului din cadrul Universitatii din California, Berkeley, a inceput cercetari, impreuna cu Natural Resources Defense Council, pentru determinarea impactului asupra mediului al serviciului de „car-pooling” al Uber si al Lyft.

Shaheen a anuntat ca cercetarea, care va fi finalizata anul acesta, va raspunde la cateva intrebari: Cate masini care ofera serviciul de „car-pooling” vor fi pe sosea? Vor utiliza oamenii acest serviciu al Uber si Lyft Line in locul transportului public sau vor suplimenta doar transportul public in acest fel (de exemplu, sa foloseasca masinile cand autobuzele sau trenurile nu merg)? Daca serviciul Uber de „car-pooling” este ieftin, asta ii va face pe oameni sa isi abandoneze masinile personale? Sau, daca calatoriile Uber sunt atat de ieftine, este mai probabil ca acum oamenii sa aleaga calatoreasca desi altfel nu ar face-o?

In timp ce se fac aceste cercetari, date incipiente indica faptul ca „mai multe funduri pe scaun” – fraza care a devenit o mantra in sediul Uber din San Francisco – ar insemna ca serviciul de „car-pooling” a redus deja traficul, consumul de benzina si emisiile de dioxid de carbon.

Uber a calculat impactul calatoriilor cu UberPool asupra mediului, astfel ca, in primele trei luni din 2016, serviciul a eliminat 21 de milioane de mile de automobil, adica in jur de 400.000 de galoane de benzina si 3.800 tone de emisii de dioxid de carbon. Compania sustine ca, prin reducerea pretului, programul i-a asigurat extinderea.

Criticii Uber se tem ca ieftinirea calatoriilor de catre companie va avea ca efect subminarea sprijinului pentru transportul public, insa un studiu recent al Asociatiei Transportului Public din America, un grup comercial de organizatii de tranzit, indica contrariul.

„Cu cat cineva utilizeaza mai mult Uber si Lyft, cu atat mai mult va folosi si transportul public, ceea ce pentru industria noastra este un lucru incurajator”, afirma Darnell Grisby, directorul grpului pe probleme de dezvoltare si cercetare. Oamenii care folosesc acest serviciu tind sa nu detina prea multi masina personala, a explicat Grisby, iar ca rezultat, acestia vor fi mai interesati de alte forme de transport – metrou, autobuze, taxi, biciclete – si sa vada Uber si Lyft ca o alternativa la alte solutii de tranzit, nu ca un inlocuitor al acestora.

Datele Uber confirma o astfel de teorie. In Los Angeles, 14% din calatoriile UberPool incep si se termina langa o statie de metrou. In San Francisco, in timpul navetei de dimineata, 10% din calatoriile cu UberPool sunt din sau catre sistemul de trenuri regionale Bay Area Rapid Transit.

Uber si Lyft si-au extins servciul „car-pooling” si parteneriatele cu sistemele de tranzit. In Seattle, Toronto si Manila, Uber testeaza vehicule de mare capacitate de transport utilitar care merg pe rute fixe, in timpul orelor cand se face naveta. In Chicago, Uber  are optiunea de a prelua navetisti ocazionali cu sistemul „car-pooling”. Si Lyft a lansat, recent, un program similar in San Francisco.

Kalanick sustine ca aceste experimente vor continua, deoarece reducerea traficului face parte din misiunea companiei. „Am crescut in L.A., am petrecut aproape 30 de ani din viata in acest oras, am petrecut ani in sir blocat la volan, gandindu-ma cum sa fac ca lucrurile sa mearga mai bine”, spune co-fondatorul Uber. „Asadar, voi afisa un mare zambet pe fata, daca Uber poate avea un impact in reducerea traficului de pe autostrazi. As simti ca este un lucru mare„.

 

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.