STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, Telecom & IT-C & Online, Auto

Uber România: Solicităm retragerea temporară a OUG privind legea nr. 38/2003, generează abuzuri

Uber a solicitat, vineri, premierului Grindeanu, să retragă temporar OUG privind legea nr. 38/2003 care reglementează transportul în regim de taxi, susținând că actul deschide calea spre abuzuri asupra șoferilor parteneri, a declarat, luni, Alexandra Corolea, purtător de cuvânt al Uber România, informeaza Mediafax.

Uber România a transmis, vineri, o scrisoare premierului Grindeanu prin care solicită retragerea temporară a proiectului de ordonanţă de urgenţă pentru modificarea legii 38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, prin care scoate din textul legii sintagma „în mod repetat”, publicat pe site-ul Ministerului Transporturilor.

„Am scris vineri premierului Grindeanu o scrisoare prin care solicităm retragerea temporară a OUG până când vom avea un cadru de reglementare clar, distinct pentru serviciile de ridesharing. Între timp, avem toată disponibilitatea și toată deschiderea de a lucra și a prezenta modele pentru legiferarea serviciilor de ridesharing. Evident, după aceea, când vor fi clarificate toate lucrurile acestea, susținem, așa e normal, să amendăm acele activități de transport care ar putea fi riscante pentru consumator”, a spus Corolea.

Potrivit purtătorului de cuvânt al Uber, proiectul de ordonanță de urgență ar putea deschide calea unor abuzuri asupra șoferilor parteneri Uber.

„Este foarte posibil ca acest proiect de ordonanță de urgență, dacă trece în această formă să deschidă calea unor abuzuri asupra oamenilor care oferă astfel de servicii de ridesharing, asupra șoferilor parteneri, pentru că în acest moment nu avem, așa cum s-a angajat, totuși, Guvernul, o legislație de ridesharing ca să asigure că face diferența între serviciile de transport ilegale, anonime, nefiscalizate și serviciile de ridesharing așa cum le oferă Uber”, a explicat Alexandra Corolea, purtător de cuvânt pentru Uber România și zona Balcani.

Altfel, există situații în care șoferii care folosesc Uber să fie amendați sau să le fie suspendate plăcuțele de înmatriculare. Efectul este descurajarea utilizatorului și limitarea opțiunilor pentru consumator, precizează Corolea.

Totuși, proiectul propus de Ministerul Transporturilor nu ar trebui să afecteze Uber, pentru că legea nu definește serviciul de ridesharing. „Această ordonanță de urgență nu ar trebui să ne afecteze, pentru că legea, cu sau fără aceste amendamente, nu ne definește. Uber nu este un serviciu de taxi și nu este cuprinsă în legea care definește serviciile de taxi”, menționează purtătoare de cuvânt Uber România.

În urma întâlnirii cu reprezentanții Guvernului de pe 27 aprilie, Uber a primit confirmări că se va începe lucrul la un model de reglementare distinct pentru acest tip de serviciu de ridesharing.

„Am explicat din nou modelul nostru. Am agreat să începem să lucrăm la un cadru de reglementare distinct pentru serviciile ca Uber. Au zis <<Da, înțelegem, Uber nu este un serviciu de taxi. E nevoie de o reglementare diferită. Nu avem nicio intenție să limităm serviciile inovatoare așa ca Uber, susținem și suntem de acord să începem să lucrăm la un model de reglementare>>. Noi le-am trimis mai multe informații despre serviciul Uber, diverse domenii de reglementare, din Statele Unite și din Uniunea Europeană”, a precizat Alexandra Corolea.

„Această OUG a fost dată la cererea celor de la COTAR”, a declarat Alexandra Corolea.

Uber are 300.000 de utilizatori în România care au folosit cel puțin o dată serviciul. În București sunt peste 250.000 de utilizatori. Serviciul mai este prezent în Brașov, Timișoara și Cluj.

În prezent, în legea care reglementează transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere se constituie contravenţie şi se amendează cu 1.000-5.000 de lei persoanele fizice sau juridice „pentru efectuarea, în mod repetat, de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul (…)”.

Potrivit proiectului de ordonanţă de urgenţă, sintagma „în mod repetat” este scoasă din articolul 55, punctul 3, litera h, iar articlolul va avea următoarea formă: „h) aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea de transport public, contra cost, de persoane cu un autoturism sau de mărfuri cu un autovehicul, fără respectarea prevederilor art. 7 alin. (2) sau, după caz, ale art. 7 alin. (3)”.

„Actualele dispoziţii ale Legii nr.38/2003 privind transportul în regim de taxi şi în regim de închiriere, nu prevăd o sancţiune clară pentru cei care desfăşoară activitate de transport în regim de taxi fără autorizaţie taxi valabilă, aspect care creează posibilitatea derulării unor activităţi de transport ilicit”, potrivit motivării emiterii actului normativ.

„Având în vedere dificultatea aplicării de către organele de control a uneia din sancţiunile prevăzute de Legea nr. 38/2003, ca urmare a imposibilităţii demonstrării caracterului repetat al faptei prin care se efectuează transport fără a se deţine autorizaţie taxi valabilă, este necesar a se interveni asupra uneia din actualele dispoziţii ale respectivei legi, în sensul de a se revizui sancţiunea aplicabilă persoanelor fizice sau juridice pentru efectuarea acestei activităţi fără a se deţine autorizaţie taxi valabilă”, se mai arată în motivare.

„Aplicarea sancţiunii se va putea face direct de către organele de control, fără a mai exista obligativitatea constatării în prealabil a caracterului repetat al faptei”, se precizează în motivarea actului normativ.

Proiectul de act normativ este în dezbatere publică, pe site-ul Ministerului Transporturilor; data limită pentru primirea de propuneri sau observaţii este 28 mai 2017.

Printre revendicările emise de Confederaţia Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR) în contextul protestelor de la sfârşitul lunii aprilie se numără şi eliminarea sintagmelor „permanent” şi „în mod repetat” din textele de lege.

„Cerem eliminarea din textul de lege a termenilor „permanent” şi „în mod repetat”, care blochează posibilitatea de acţiune a autorităţilor, pentru a-i opri pe transportatorii neautorizaţi. Parlamentarii care au avut interese au modificat OUG 34/2010 prin legea 168/2010, făcând schimbări exact la acel articol care permitea organelor de control să elimine activitatea neautorizată, ilegală, prin introducerea deliberată a acestor doi termeni juridici care, practic, modifică legea”, se arată în comunicatul transmis de COTAR în luna aprilie.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.