Turismul excesiv îngrijorează Europa. Cât de mult a contribuit tehnologia la această situație?

5 octombrie 2018 08:51

În timpul verii, eu soția mea am avut, împreună cu cei doi copii ai noștri, o vacanță de două săptămâni prin Europa, mărturisește Farhad Manjoo, într-un editorial pentru The New York Times.

Nu a fost atât de pompos pe cât sună. În Londra, Airbnb-ul nostru avea lucarne ample – ceea ce a făcut ca spațiul să fie de nelocuit în timpul valului de căldură din Europa. La Paris, fermecătoarea noastră casă avea o gaură cavernoasă în tavanul intrării, dezvăluind grinzi portante care păreau să putrezească încă de la domnia lui Napoleon. Și în Amsterdam, Airbnb-ul nostru prevedea un dormitor pentru copii încărcat cu jucării – dar nu a menționat țânțarii și șoarecii.

Nu mă plâng. Dacă problemele din călătorii rămân amintiri, vacanța mea a fost de neuitat.

Și fără serviciile de cazare, cum ar fi Airbnb, site-urile de recenzii precum TripAdvisor și facilități cum ar fi Uber, OpenTable și Expedia, călătoria ar fi fost mult mai scumpă, mai puțin accesibilă și, într-un mod ciudat, mai puțin autentică.

Dar călătoria mea foarte dotată din punct de vedere tehnologic a fost și ea lămuritoare, pentru că a oferit o privire directă într-o problemă dificilă care a lovit puternic Europa în ultima vreme – amenințarea „turismului excesiv” și numărul de voci în creștere care învinuiesc pericolul pe care îl reprezintă tehnologiile precum Airbnb, Uber și alte facilități de călătorie de pe internet.

În fiecare vară, cele mai populare destinații europene se umplu la refuz cu turiști care depășesc numărul localnicilor, transformând punctele fierbinți în orașe „transpirate”, înfundate de selfie-stickuri, ca din lumea Disney. Acestea oferă o mostră a unei amenințări globale în creștere: În întreaga lume, datorită, în parte, bunăstării în creștere, călătoriile devin o distracție mai larg împărtășită. Călătoriile internaționale au crescut cu 6% în prima jumătate a anului, depășind previziunile experților, potrivit Organizației Mondiale a Turismului din cadrul Organizației Națiunilor Unite.

Această creștere ar fi putut fi considerată odată o veste bună fără echivoc. Dar destinațiile cele mai populare din lume nu se pot extinde pentru a se adapta unui număr nelimitat de vizitatori. Avocații moderării turismului spun că prea mulți vizitatori alterează caracterul orașelor istorice și că fac și călătoritul groaznic.

„Este un nivel de turism care degradează bucuria pe care o au locuitorii, dar degradează și experiența turistică, pentru că turistul care așteaptă fără sfârșit în spatele unor rucsaci ai altor sute de turiști nu descoperă locul real sau autentic”, afirmă Justin Francis, directorul executiv al Responsible Travel, o companie care organizează călătorii „durabile” pentru clienți.

Cine poartă vina? Pe lângă prosperitatea extinsă, există și tehnologia, definită în sens larg.

În ultimele decenii, inovațiile în aviație – avioane cu reacție mai ample, mai eficiente și creșterea numărului companiilor aeriene low-cost – au redus semnificativ costul zborurilor. Vasele de croazieră mai mari, capabile să găzduiască mii de pasageri, duc în prezent orașe plutitoare întregi în porturile de coastă (motiv pentru care Veneția a interzis recent acest lucru).

Apoi, există numeroasele splendori susținute de Internet, printre care rezervarea online, recenzii locale, maparea smartphone-urilor, servicii de plimbare și de partajare a locuinței, care au democratizat colectiv aproape fiecare pas implicat în călătorii.

În cele din urmă, ca și în aproape orice altă problemă din aceste zile, există influența social media.

„Nu puteți vorbi despre turismul excesiv fără a menționa Instagram și Facebook – cred că sunt mari motoare ale acestei tendințe”, a spus Francis. „Acum 75 de ani, turismul era despre căutarea experienței. Acum este vorba despre utilizarea fotografiilor și a SOCIAL MEDIA pentru a construi un BRAND PERSONAL. Într-un sens, pentru o mulțime de oameni, fotografiile pe care le fac într-o călătorie devin mai importante decât experiența însăși. ”

Faptul că atât de multe forțe diferite joacă un rol în turismul excesiv evidențiază dificultățile în a face ceva în privința asta. Gestionarea unei destinații turistice este ceva de genul gestionării unei resurse naturale, cum ar fi o mină sau un lac de pescuit; un nivel durabil de turiști aduce câștiguri pe scară largă economiei locale, dar prea mulți o distrug complet. Orașele care încearcă să îmblânzească numărul turiștilor trebuie să gestioneze un echilibru delicat – să descurajeze ușor unele forme de călătorie fără să pară neprietenoase altora.

Asta ne aduce la forțarea mâinii cu privire la Airbnb, care a fost desemnat de parlamentarii din întreaga Europă ca un motor principal al turismului excesiv. În Amsterdam, autoritățile impun reducerea numărului de nopți pe care locuitorii le pot închiria la 30 de la 60 anual. Mai multe orașe, inclusiv Londra și Barcelona, Spania, au instituit reguli stricte de partajare a locuințelor.

Măsurile reflectă creșterea incredibilă a Airbnb-ului. În doar câțiva ani, compania a devenit o forță semnificativă în economiile de turism din multe orașe. În Amsterdam, potrivit companiei, Airbnb a reprezentat 12% din toate rezervările „overnight” în 2017. În Barcelona, Airbnb avea o cotă de piață de 18%. Și în Kyoto, Japonia, aceasta era de 22%.

Dar Airbnb – care, ca și Uber, este un veteran al luptei împotriva atacurilor de reglementare din întreaga lume – contestă ideea de a fi o cauză a turismului excesiv și susține că în multe privințe poate fi o soluție. În raportul companiei cu privire la „turismul sănătos” din acest an, a prezentat o serie imensă de date geografice și economice pentru a arăta că serviciul produce o experiență de călătorie mai „autentică”.

Airbnb a declarat că, pentru că oferă cazare în cartierele unui oraș – mai degrabă decât în locurile fierbinți turistice unde hotelurile sunt amplasate în mod obișnuit – ar putea distribui mulțimile mai uniform. Într-un interviu, Chris Lehane, vicepreședinte pentru afaceri publice al Airbnb, a susținut, de asemenea, că site-ul a adus mai multe beneficii economiilor locale decât hotelurile.

„Gazdele noastre locale obțin 97% din prețul pentru care își închiriază casele”, a spus Lehane. „Oaspeții noștri stau mai mult decât un oaspete tipic hotelier și distribuie câștigurile economice într-o întreagă comunitate într-un mod care nu se întâmplă cu hotelurile”.

În timp ce a existat o anumită fricțiune cu orașele în legătură cu creșterea imensă a companiei, s-au văzut totuși semnele unei dezghețări mai recente.

„Amsterdam este ceva excepțional chiar acum”, a spus el. „În cea mai mare parte, suntem, în general, la același nivel în discuțiile noastre cu orașele”.

Lehane a arătat spre Barcelona, unde negocierile Airbnb cu autoritățile privind ce fel de reguli au sens pentru partajarea locuințelor au eșuat acrimonios în vara trecută. De atunci, cele două părți și-au redresat relația. Airbnb a fost de acord să elimine mii de locuințe care au încălcat regulile orașului, precum și să creeze un sistem de colectare a taxelor și de a ajuta gazdele să respecte reglementările.

Este puțin probabil ca aceste provocări să rămână fixe pentru mult timp, deoarece tehnologia care le exacerbează se schimbă întotdeauna. O problemă recentă este creșterea unei clase mai profesioniste de gazde – persoane care cumpără proprietăți pentru a le închiria cu normă întreagă pe site-urile de partajare a locuințelor, adesea cu încălcarea normelor locale.

Airbnb a spus că încearcă să intervină asupra gazdelor care încalcă regulile, dar chiar și unii dintre aliații ei nominali se întreabă cât de sârguincios a făcut-o.

„Problema pentru Airbnb, și le-am spus acest lucru, este că există proprietăți care nu sunt cu adevărat făcute pentru partajarea locuinței – oamenii care cumpără mai multe apartamente și le listează pe toate reprezintă ceea ce schimbă cu adevărat caracterul unui oraș”, a declarat Jonathan Tourtellot, fondatorul Sustainable Stewardship Centre, un grup nonprofit care promovează turismul durabil. Airbnb l-a însărcinat pe Tourtellot să scrie prefața raportului companiei.

O altă problemă este că Airbnb s-a confruntat cu mai multă concurență din partea unor noi servicii de partajare a locuințelor – iar autoritățile au avut probleme în a-i controla pe unii dintre concurenții săi.

Problema mai generală este creșterea nonstop peste tot.

„La final, această poveste este doar o problemă de numere”, a declarat Tourtellot. El a menționat că în 1960, când a început era avioanelor cu reacție, s-au derulat în jur de 25 de milioane de călătorii internaționale. Anul trecut, numărul a fost de 1,3 miliarde.

În ceea ce privește orașele care sunt destinații majore? Ele sunt „la fel de mari ca în 1959, și probabil că vor rămâne așa”.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.