STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, ANALIZE SECTORIALE, Cercetare & Edu & Marketing & Media, Cercetare de Piata & Marketing

Tendinte: strategie inovatoare – „preturile intelegatoare” / Sympathetic Pricing

consumatoriTrendwatching.com, una dintre cele mai importante companii din lume care studieaza trendurile de consum la nivel international, a publicat recent o analiza despre tendinta brandurilor de a-si adapta strategia de preturi in functie de nevoile de moment ale consumatorilor.

Intitulata Sympathetic Pricing, analiza specialistilor de la Trendwaching.com prezinta strategii de succes ale unor companii, concentrate pe reducerea preturilor la produsele comercializate pentru a raspunde, astfel, unor nevoi stringente ale consumatorilor. In acest fel, brandurile vor sa dovedeasca ca, intr-adevar, le pasa de consumatori, asa cum pretind de fiecare data cu glas tare.

In Statele Unite si in Marea Britanie, doar 5% din consumatori cred ca afacerile marilor firme sunt foarte transparente si oneste, potrivit studiului Cohn&Wolfe, din octombrie 2013. In acest context, cateva branduri incearca, acum, sa devina mai umane, facand „ajustari” la cea mai vizibila, mai de impact si mai reala componenta a businessului, in raport cu consumatorul, si anume pretul.

Astfel, s-a conturat ideea inovatoare de „sympathetic pricing” si a carei definitie, oferita de Trendwaching.com, consta in reduceri de preturi, in momente in care consumatorul chiar are nevoie de un astfel de ajutor, sau cu scopul impartasirii unei valori similare. Cateva branduri internationale ofera, deja, consumatorilor cel putin trei categorii de preturi: „painkiller pricing” („preturile care alina durerea”), „compassionate pricing” („preturi de compasiune”) si „purposeful pricing” (preturi pentru sustinerea unei cauze sociale”). Ce inseamna, mai exact, si cine a adoptat aceasta strategie?

 

„Painkiller pricing” se refera la discount-uri oferite consumatorului atunci cand acesta trece printr-un moment dificil, ce ii afecteaza stilul de viata.

In urma cu patru luni, Uber, o companie internationala de taxiuri, a oferit discount-uri, timp de doua zile, clientilor sai din Londra care nu mai puteau merge cu metroul, din cauza unei greve. Prin intermediul aplicatiei mobile de comenzi Uber, clientii care acceptau sa calatoreasca impreuna cu un alt pasager ce avea aceeasi directie, primeau un discount de 50%. Impartind la doi pretul deja redus al calatoriei, clientii ajungeau sa plateasca doar 25% din valoarea acesteia. Aceeasi companie a oferit transport gratuit studentilor din Boston, intr-o zi din luna octombrie 2013, in momentul in care o greva i-a impiedicat sa circule cu autobuzul.

Noosa International Resort a informat, in primavara lui 2013, turistii ca le va face discount de 20% la cazare, daca va ploua. Localizat in Queensland – cunoscuta ca „Sunshine Coast”, hotelul a adoptat aceasta strategie pentru a atrage turistii, in conditiile unei vremi nefavorabile, cu patru ciclonuri dezlantuite, ploi torentiale si inundatii.

BGH, un retailer din Argentina care comercializeaza aparatura electrocasnica, a lansat in 2013 o campanie de vara denumita „Casa mea e un cuptor”. Retailerul a oferit discount-uri la aparatele de aer conditionat pentru proprietarii celor mai calduroase locuinte din oras. Proprietarii puteau calcula gradul de expunere la soare al locuintei lor pe un website creat special pentru asta. Potrivit agentiei Satchi&Satchi, aceasta strategie a generat vanzari de 14 milioane de dolari.

 

 

Compassionate pricing” este strategia adoptata in cazul consumatorilor care trec prin situatii grele. Mai multe companii au implementa-o deja.

Community Shop este un supermarket din Marea Britanie ofera preturi mai mici familiilor care primesc ajutor social de la stat. Proiectul este sprijinit de companii mari, cum ar fi Marks&Spencer, Tesco sau Tetley. Acesti retaileri redistribuie produsele care nu corespund standardelor lor de calitate catre Community Shop. In alte conditii, produsele respective ar fi ajuns la groapa de gunoi sau ar fi devenit hrana pentru animale.

Platforma Pressfolios a anuntat, in aprilie 2014, ca isi ofera serviciile gratuit jurnalistilor afectati de concedierile la cel mai mare ziar din New Jersey, Star-Ledger. Pressfolio le-a permis acestora sa isi creeze un portofoliu online ce a putut fi stocat pe o perioada de trei luni pe platforma, fara niciun cost.

In Spania, Tienda Amiga, un grup comunitar, a adoptat aceeasi strategie, astfel ca somerii pot beneficia de discount-uri speciale in micile magazine de cartier. Pana in ianuarie 2014, peste 150 de magazine aderasera la aceasta initiativa. Somerii au primit discount-uri cuprinse intre 5% si 20%.

 

Purposeful pricing” este strategia pe care mai multe companii mari au adoptat-o, in solidaritate cu sustinerea unei cauze sociale.

Corendon, o companie aeriana olandeza, a oferit discount-uri la zborurile catre Rusia pentru activistii care lupta pentru drepturile homosexualilor. Promotia s-a desfasurat in ianuarie 2014, in perioada Jocurilor Olimpice de Iarna de la Sochi. Activistii au primit discount-uri de 50%.

O initiativa asemanatoare a fost identificata de Trenwaching, in martie 2014, la Paris, pe cand capitala franceza se confrunta cu un nivel foarte ridicat de smog. Alaturandu-se luptei impotriva poluarii, RATP Paris a oferit transport gratuittuturor calatorilor, intr-un weekend din perioada in care metropola era acoperita de smog.

In februarie 2014, Easy Taxi, din Brazilia, a oferit discounturi, prin aplicatia sa, femeilor din Filipine, victime ale atacurilor chiar din partea soferilor de taxi, pe cand calatoreau singure. In acest fel, compania a urmarit incurajarea deplasarilor cu taxiul de catre femeile care au avut o astfel de experienta nefericita.
De ce acum?

Sunt cel putin doua motive, enumerate de Trendwaching.com, pentru care brandurile chiar ar trebui sa reduca preturile si sa le adapteze la viata reala a consumatorilor. Primul motiv este mai degraba o deductie logica: daca, intr-adevar, brandurile sunt „asistenti” ai stilului nostru de viata sau daca au, intr-adevar, grija fata de problemele cu care ne confruntam noi toti, in calitate de cetateni la nivel global, nu ar trebui, atunci, ca si preturile sa reflecte acest lucru?!

Cel de-al doilea motiv vine din reconfigurarea radicala a vietii si a mediului in care traim. Altfel spus, traim intr-o lume noua, cu noi asteptari. Aceasta lume noua este lumea online-ului, dominata de consumatori ce se asteapta la preturi ultra-flexibile, dinamice, personalizate si transparente.

Din aceasta perspectiva, fie ca vor sau nu, majoritatea brandurilor sunt nevoite cumva sa se repozitioneze fata de consumatorii lor, intr-un fel sau altul.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.