Telecom & IT-C & Online, INTERNATIONAL

Microsoft schimba tactica: creeaza Office-ul gratuit pentru mobil

SatyaNadella_MicrosoftCEORivalii Apple si Google, dar si multe dintre noile start-up-uri de succes, ofera deja gratis software „de productivitate”, adesea insotite de diverse avantaje premium la vanzare. Microsoft lanseaza acum o propunere asemanatoare, o noua versiune a Office si Windows pentru smartphone-uri si tablete, desi recunoaste ca astfel merge pe o sarma foarte fina.

Suita de aplicatii care include Word, Excel si PowerPoint, primul lansat in 1990, a generat aproape o treime din veniturile Microsoft, in anul fiscal 2013 – in jur de 26 miliarde de dolari din cele 87 miliarde de dolari in total. Potrivit unor estimari, software-ul a reprezentat o portiune inca si mai mare din profiturile brute ale companiei, dupa cum noteaza the New York Times.

Insa, ca un semn al schimbarilor seismice ce au loc in industria tehnologiei, Microsoft, cea mai mare companie de software din lume, a anuntat recent ca ar putea oferi o editie completa de Office pentru telefonul mobil. Softul va fi gratuit pentru iPads, iPhones si tablete Android si va face cele mai multe dintre cele mai importante lucruri pe care oamenii le fac in mod normal, cu versiunile informatice de PC ale produsului.

In urma cu doar cativa ani, a oferi o versiune completa gratuita a Office-ului, era considerat o nebunie pentru un CEO al Microsoft. In aceste zile, este pus in miscare sloganul noului CEO al Microsoft, Satya Nadella (foto), care impinge in fata „cloud” si „mobile computing” drept stelele calauzitoare pentru viitorul companiei.

Vechiul Microsoft croit pe crearea de aplicatii Office pentru platformele de telefoane mobile de la Google si Apple, isi schimba tinta, acum, si impinge in fata propria platforma. Si aceasta, in conditiile in care centrul gravitatiei in industria tehnologiei a trecut rapid la mobile si cloud computing.

Rivalii Apple si Google, dar si multe dintre noile start-up-uri de succes, ofera deja gratis software, adesea insotite de diverse avantaje premium la vanzare. „Multi clienti nu au nevoie de un PC”, spune Rick Sherlund, analist la Nomura Securities. „Ei au nevoie doar de o conexiune la Internet. Nu au nevoie atat de mult de Office”.

Aceasta realitate a inceput sa cantareasca in fata Office. In timp ce vanzarile software-ului de business au crescut cu 8% in 2013, fata de 2012, veniturile pe retail au urcat cu doar 2%. Vanzarile au scazut cu dublu cifrelor in puncte procentuale, in primele doua trimestre din 2014.

Afacerea Office a suferit, in ultimii ani, pe fondul crizei la nivel mondial in ceea ce priveste  vanzarile de PC-uri, si a inceput sa doara mai tare pe masura ce oamenii au inceput sa utilizeze mai mult tabletele si smartphone-urile. Patru ani, Office nu a fost disponibil pentru dispozitivele mobile, iar multi consumatori au inceput sa se intrebe daca chiar mai au nevoie de software.

Cei care au nevoie de aplicatii de productivitate au apelat la alternativele oferite de Apple, de Google si start-up-uri, precum Evernote.

Previziunile privind aplicatiile Microsoft s-au imbunatatit, in ultimele trimestre, in urma cresterii Office 365 – o versiune cloud a produslui ce include aplicatii actualizate in mod constant- , a posibilitatii de stocare nelimitata online a fisierelor, dar si a Skype oferit gratis si utilizat pentru apeluri telefonice traditionale. Consumatorii platesc de la 7 la 10 dolari pe luna pentru serviciu, mai degraba decat sa cumpere o copie Office pentru aproximativ 150 de dolari.

„Dorim sa crestem semnificativ numarul oamenilor care apeleaza la Office”, afirma John Case, vicepresedinte pentru marketing-ul Office al Microsoft, despre noua oferta a companiei. „Este vorba despre o extindere in stil „palnie”, explica Case.

Microsoft a aratat o pozitie mult mai deschisa, inca de  la inceputul acestui an, cand a lansat versiunea Office pentru iPad ce poate fi utilizata pentru citirea de documente, foi de calcul si prezentari.

Daca utilizatorii doresc sa editeze sau sa printeze documente, trebuie, totusi, sa plateasca o taxa de abonament catre Microsoft. In prezent, Microsoft incearca sa indeparteze astfel de obstacole si a inceput sa testeze aplicatii gratuite ce ruleaza sisteme de operare Android – sistemul de operare al Google. In plus, a actualizat Office-ul pentru iPhone, astfel incat sa permita editatarea, la momentul la care noile ecrane mari ale smartphone-urilor Apple vor usura acest lucru.

 

O versiune a Microsoft Word ce ofera posibilitati de revizuire pentru iPhone

Microsoft spune ca sunt mai mult de 7 milioane de consumatori care au subscris pentru Office 365.  De asemenea, a afirmat ca s-au realizat peste 40 milioane de descarcari ale aplicatiilor Office pentru iPad. In ultimul trimestru, care s-a incheiat la 30 septembrie, veniturile din Office au urcat cu 7%, potrivit cifrelor Microsoft.

Creand o versiune neprescurtata a Office-ului, gratuita pentru telefoane mobile, Microsoft pariaza ca va reusi sa determine si mai multi consumatori sa utilizeze software-ul, fara sa „fure”, sa canibalizeze, din vanzarile de PC si versiunile Mac ale produsului, care inca mai fac gramezi de bani.

Calculul este similar cu cel facut de catre decidentii pe segmentul software din industria de telefoane mobile. In loc de „taxeaza-l o singura data” asociata timp indelungat cu vanzarile de software, cei mai multi producatori de aplicatii ofera gratis versiunile de baza ale produselor lor, de la jocuri la software de productivitate si servicii de stocare, in timp ce „incarca” consumatorul la produsele premium.

„Observam evaluarea consumatorilor pentru aceste lucruri, iar acestea incep sa se apropie de zero”, afirma Wes Miller, analist la Directions on Microsoft, o firma de cercetare ce urmareste activitatea companiei.

Apple, de exemplu, a creat iWork – suita sa de aplicatii de productivitate – gratis cu un an in urma pentru cumparatorii noi de Mac si dispozitive mobile. Google a castigat la capitolul convertirii la aplicatiile web gratuite ce concureaza cu Office.

Microsoft anuntase, in primavara acestui an, ca va oferi cateva versiuni ale Windows, o alta „vaca de muls mare” a sa, companiilor de hardware, care doresc sa le puna pe dispozitive cu ecrane mai mici de 9 inci.

Aceasta a reprezentat o incercare a Microsoft de a incuraja mai multe companii sa produca smartphone-uri si tablete pentru Windows. Schimbarea in termenii Microsoft nu a inclus, insa, versiuni ale Windows pentru computere personale, care au ecrane mari.

Un punct de vedere este acela ca Microsoft are putin de pierdut in oferirea de versiuni mobile ale Windows si Office. Cota sa de piata pe smartphone-uri este compusa dintr-o singura cifra (n.r. sub 10%) – si aceasta mica. Doar aproximativ 13% din veniturile companiei asigurate de Office provine de la consumatori, potrivit estimarilor lui Sherlund, analistul de la Nomura Securities.

Cel mai mare risc pentru Microsoft este, pana la urma, dat de linia de demarcatie intre versiunile gratuite ale Windows si Office pentru mobil si versiunile premium pentru computere, atat timp cat granitele intre dispozitive este tot mai neclara. Daca Apple si altii creaza tablete ce inlocuiesc tot mai serios laptopurile – ce includ tastaturi si mouseuri, atunci intersul pentru a da bani pe versiunea premium a Office poate sa slabeasca.

John Case spune ca Microsoft a mers pe o sarma foarte fina prin producerea unei versiuni gratuite a Office pentru mobil, dar se asteapta ca impactul sa fie unul pozitiv pentru companie. „Aceasta nu este deloc o schimbare mica”, concluzioneaza Case.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.