4 eșecuri faimoase care au devenit succese majore de antreprenoriat

5 noiembrie 2018 08:08

– De la Apple la Disney și până la KFC, firul comun al acestor companii este eșecul major înainte de succesul răsunător – 

De-a lungul anilor, ca jurnalist, eșecul a fost probabil cel mai frecvent subiect despre care am vorbit cu antreprenorii, „capitaliștii de risc” și directorii executivi ai industriei tehnologice, mărturisește Michael Grothaus pentru Fastcompany.com. Este un subiect cu care aproape toți au recunoscut că sunt familiarizați personal. De fapt, majoritatea cu care am vorbit spun că nu ar vrea să investească în cineva, fie prin finanțare, fie prin oferirea unui loc de muncă, în cazul în care persoana respectivă nu a mai experimentat anterior un eșec personal.

Eșecul este fundamental pentru creșterea noastră. Dacă putem învăța din ceea ce s-a întâmplat greșit și de ce, atunci vom ști ce să evităm sau să schimbăm în viitor pentru a evita repetarea eșecului. Sau după cum spune Bill Gates: „Succesul este un profesor prost. Acesta seduce oamenii inteligenți cu ideea că nu pot eșua”.

Desigur, eșecul nu este distractiv atunci când îl experimentezi și adesea durează luni sau chiar ani înainte de a putea să ne uităm la el și să îl recunoaștem ca fiind un mare profesor. Pentru a găsi exemple ale acestui aspect nu trebuie să priviți mai departe de cele patru exemple de mai jos ale faimoaselor „eșecuri” care nu ar fi devenit succese răsunătoare, dacă nu ar fi perseverat.

COLONELUL SANDERS – KFC

Colonelul Harland David Sanders este una dintre poveștile mele preferate despre o persoană care a transformat o serie de eșecuri în succes. Asta pentru că succesul său – francizarea rețetei sale secrete „Kentucky Fried Chicken”, ce l-a făcut milionar – nu s-a întâmplat până la vârsta de 62 ani, fapt ce a arătat că succesul major nu se limitează la cei tineri și poate apărea oricând în viața ta.

Înainte ca Sanders să fi reușit cu rețeta sa, el a avut mai multe alte cariere eșuate, inclusiv ca avocat și ca vânzător de diverse produse, inclusiv lămpi, asigurări și anvelope. Dar ceea ce este incredibil la povestea lui Sanders este că a eșuat de peste 1.000 de ori încercând să-și vândă rețeta de pui. Abia la a 1010-a încercare de a vinde rețeta a reușit să prindă pe cineva – iar restul este istorie. Dacă Sanders ar fi decis să renunțe după al zecelea, al 100-lea sau chiar al celui de-al 1000-lea „nu”, industria fast-food ar fi fost astăzi un peisaj foarte diferit.

ROVIO

Rovio este una dintre cele mai mari povești de succes din industria jocurilor din toate zilele. Franciza sa Angry Birds a reprezentat un element fundamental al jocurilor pe mobil de la lansarea sa în decembrie 2009 – și până în 2012 franciza a ajuns la peste un miliard de descărcări. În plus, Angry Birds a făcut tranziția de succes de la jocuri video la merchandising, emisiuni de televiziune și chiar la un film de lung metraj cu o continuare care va apărea la anul. Având în vedere aceste lucruri, ar fi de presupus că Rovio avea pur și simplu succesul integrat în ADN-ul său.

Dar asta nu poate fi mai departe de adevăr. De fapt, de la fondarea sa (ca Relude Oy) în 2003 până la lansarea Angry Birds în 2009, Rovio nu cunoscuse decât eșecul. Compania a dezvoltat și lansat 51 de jocuri anterioare – toate acestea nu au reușit să devină hituri. După cum a spus Pekka Rantala, fostul CEO al Rovio, în 2015:

„Când a fost înființat Rovio (denumit atunci Relude) în 2003, a fost doar un start-up normal, foarte mic, care crea jocuri pe mobil. A fost dificil pentru ei în primii șase ani. Au reușit să aducă pe piață mai mult de 50 de jocuri diferite, dar nici unul dintre ele nu a avut un succes deosebit. Nu prea aveau resurse și nici bani; până în 2009 au fost foarte aproape de faliment. Și apoi a venit cel de-al 52-lea joc în decembrie 2009, și asta a schimbat absolut totul, după cum se spune. ”

Deoarece dezvoltatorii de la Rovio nu au renunțat nici după 50 de eșecuri, acum compania se mândrește cu cca. 400 de angajați și avut venituri de aproape 300 de milioane de dolari în 2017.

STEVE JOBS ȘI APPLE

Nici o listă de eșecuri celebre nu ar fi completă fără Steve Jobs și Apple. Dar eșecul lui Jobs și Apple este puțin diferit de altele de pe această listă, deoarece omul și compania au avut un succes masiv în primii ani înainte de a eșua puternic. Jobs a fost forțat să părăsească Apple – compania pe care a înființat-o – în 1985. E greu să nu te simți ca un ratat după o astfel de experiență. După plecarea lui Jobs, compania însăși a intrat într-o spirală descendentă, involuând de la liderul revoluției computerelor personale în anii ’70, până la un concurent marginal în anii ’90.

Apoi, în 1997, cu Apple la doar câteva luni până la un previzibil faliment, Jobs s-a întors la companie și, până în 2011, nu numai că a transformat Apple în cea mai mare companie de pe planetă, dar a schimbat fundamental industria computerelor, muzicii și smartphone-urilor, oferindu-ne iMac, iPod și iPhone. Gândiți-vă cât de diferită ar fi fost lumea tehnologiei astăzi dacă Jobs ar fi lăsat eșecul să-l doboare. Nu e de mirare că în 2005, Jobs a spus: „Nu am realizat asta atunci, dar s-a dovedit că faptul că am fost concediat de la Apple a fost cel mai bun lucru care mi s-ar fi putut întâmpla vreodată”.

WALT DISNEY

Poate că cea mai reprezentativă companie de divertisment care a existat vreodată este compania Walt Disney. Personajele companiei precum Mickey Mouse și Donald Duck sunt iubite în întreaga lume. Dar, dincolo de caricaturi, Casa lui Mouse (Mickey Mouse) a influențat cultura noastră întreagă datorită unui întreg set de creații, de la parcurile sale tematice până la filme de lung metraj. Astăzi, Disney a creat sau deține unele dintre cele mai recunoscute branduri din cultura pop, inclusiv Marvel Comics și Star Wars, și Pixar.

Dar peisajul de divertisment ar fi putut fi foarte diferit dacă Walt Disney ar fi cedat în fața eșecurilor sale anterioare. La 20 de ani, Disney a fost dat afară de la un ziar din Missouri pentru că „nu era destul de creativ”. În 1921, Disney și-a fondat primul studio de animație, Studio Laugh-O-Gram, în Kansas City, Missouri. A intrat în faliment în doar doi ani. Doar după acest eșec, Disney a decis să se mute în vest pentru a-și urmări visul la Hollywood. Restul, după cum se spune, este istorie. După ce a adunat bucățile din eșecurile sale anterioare, Disney a fondat Studioul Disney Brothers Cartoon, care a devenit ulterior Studioul Walt Disney, în 1923. În decursul vieții sale, Disney va primi 59 de nominalizări la Premiile Academiei, câștigând 22 dintre ele.

După cum a spus Walt Disney în 1957: „Toate adversitățile pe care le-am avut în viața mea, toate necazurile și obstacolele mele m-au întărit … Poate că nu-ți dai seama atunci când se întâmplă, dar o lovitură în dinți poate fi cel mai bun lucru din lume pentru tine”.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.