STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, ANALIZE SECTORIALE, Legislatie & Mediu de Afaceri, INTERNATIONAL

Studiu KPMG pe CSR: numarul companiilor care mizeaza pe transparenta a crescut in ultimii doi ani

CSRCel mai recent studiu al KPMG privind practicile de responsabilitate sociala (Corporate Social Responsability – CSR) ale companiilor din toata lumea arata o crestere a numarului firmelor care inteleg sa devina tot mai transparente in privinta afacerilor pe care le deruleaza.

Mai exact, studiul analizeaza tendintele in privinta raportarii CSR din 41 de tari, inclusiv Romania. KPMG a analizat informatiile facute publice de companii in perioada iulie 2012 – iulie 2013, iar cercetarea cuprinde doua sectiuni: analiza cantitativa a informatiilor de CSR facute publice de primele 100 de companii, in functie de venituri, din fiecare tara – in total, 4.100 de companii – si o analiza calitativa a raportarii de CSR in cele mai mari 250 de companii din lume, dupa clasamentul Fortune Global 500, pe 2012.

Concluzia cercetarii este aceea ca numarul companiilor care publica rapoarte de CSR a crescut, in ultimii doi ani, si in aceslasi timp s-a imbunatatit si calitatea informatiilor cuprinse in aceste documente.

 

Companiile din auto si telecomunicatii, cele mai transparente

In Asia si Pacific s-au inregistrat cele mai spectaculoase cresteri ale ratelor de raportare. Daca in 2011 doar 49% dintre companii publicau informatii de sustenabilitate, anul trecut procentul a ajuns la 71%. Tarile cu cele mai mari cresteri au fost India, Chile si Singapore.

Este de subliniat faptul ca nu au mai existat diferente atat de mari intre ratele de raportare ale companiilor din sectoare industriale diferite. Cu toatea astea, companiile din sectoarele auto si telecomunicatii au fost printre cele mai transparente in privinta raportarii de CSR. Asta s-a intamplat in conditiile in care, in urma cu doi ani, cele doua sectoare inregistrau cele mai mici rate de raportare. kpmg_sectoare_diferente

In acelasi timp studiul arata ca peste jumatate dintre companii au inclus in rapoartele anuale obisnuite si informatii despre responsabilitatea corporativa, adica “raportare integrata”. In 2011, doar 20% faceau acest lucru. In prezentarea performantelor de CSR, majoritatea companiilor au folosit stardardul GRI (78% dintre cele 4.100 analizate). Pe de alta parte, doar 150 au apelat la o auditare independenta a datelor prezentate.

Pentru a evidentia calitatea rapoartelor CSR a 250 de companii din toata lumea, expertii KPMG au evaluat masura in care rapoartele contin informatii privind riscurile si oportunitatile legate de responsabilitatea corporativa, obiectivele de CSR, impactul pe care il au in lantul valoric, dar si multe alte aspecte de buna practica.

 

Companiile italiene, spaniole si britanice au cele mai bune raportari CSR

In functie de calitatea raportarii indicatoriilor analizati, autorii studiului au acordat punctaje de la 1 la 100. Iata cateva dintre rezultate, impreuna cu o serie de concluzii din studiu: Companiile din Europa au publicat cele mai bune rapoarte de CSR, mai exact cele din Italia, Spania, Marea Britanie si Franta. Acestea au obtinut cele mai mari punctaje comparativ cu firmele de pe celelalte continente. Trebuie precizat, insa, faptul firmele ale caror afaceri au un impact mare asupra mediului si societatii au obtinut cele mai mici punctaje la calitatea raportarii de CSR. Aceste companii provin, in principal, din sectoarele petrolier, comercial, metalurgic, energetic si al materialelor de constructii.

kpmg_tari

La celalalt pol se afla companiile din sectoarele electronic, minier si farmaceutic, care publica cele mai bune rapoarte de responsabilitate sociala. Doar 1/8 dintre companiile analizate au comunicat despre obiectivele lor de CSR si doar 1/5 dintre ele au respectat criteriul “echilibrului”, care presupune ca raportul nu descrie doar performantele pozitive, ci si nereusitele. Cele mai multe dintre acestea fac parte din sectorul alimentar, farmaceutic si electronic.

 

Si in Romania, companiile incep sa publice rapoarte CSR

KPMG Romania a inventariat primele 100 companii in functie de venituri din tara noastra. Conform cercetarii, pana la jumatatea anului 2013, 69 dintre acestea publicasera informatii de CSR, intr-o forma sau alta. Mai eaxct, 28 de firme au publicat rapoarte de CSR locale (dintre acestea doar 3 au folosit standardul GRI, 5 au inclus informatii de sustenabilitate in rapoartele lor anuale obisnuite, iar 36 au transmis date de CSR catre sediul central, pentru a fi incluse in rapoartele de grup. Conform studiului, din 2011 si pana acum, numarul companiilor care au raportat date de CSR a crescut, de la 54 in 2011, la 69 in 2013.

„Companiile din piata romaneasca care sunt reticente in ceea ce priveste raportarea in domeniul dezvoltarii durabile vor trebui sa-si reconsidere pozitia, deoarece aceste rapoarte sunt acum obligatorii in 10 din cele mai importante economii mondiale si este de asteptat sa devina obligatorii in toate tarile UE”, afirma Serban Toader, Senior Partner la KPMG Romania. In conformitate cu propunerile actuale la nivel european, raportarea in domeniul responsabilitatii corporative va deveni o obligatie legala pentru companiile mari, al caror numar de angajati depaseste 500, sau a caror balanta depaseste 20 de milioane de euro sau cu o cifra de afaceri neta mai mare de 40 de milioane de euro, dupa cum sustine Toader. De asemenea, un numar tot mai mare de burse au pus, ca si conditie de listare, raportarea privind impactul afacerii companiei respective asupra mediului si raportare legat de guvernanta corporativa.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.