STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, ANALIZE SECTORIALE, Cercetare & Edu & Marketing & Media, Politica Sociala & Legislatia Muncii & Migratie

Studiu KPMG: cele mai mari 100 companii din lume au investit in programe sociale, in medie, 2,5% din profitul lor

investitii CSRKPMG International a publicat recent un studiu in care a evaluat investitiile sociale ale unor mari companii din lume si care indica tendinta de crestere a implicarii financiare a acestora in societate.

Compania de audit a analizat rapoartele publicate in perioada 2012-2013 de catre 100 de companii la nivel global. Cercetarea se concentreaza pe primele 10 companii din 10 industrii diferite: automobile, chimica, financiara, alimentara, minerit si inginerie, petrol si gaze, farmaceutica, telecomunicatii si electronice, transport, respectiv utilitati. Studiul a fost realizat in contextul in care sumele alocate de companii in beneficiul societatii au crescut semnificativ, in ultimii ani.

Daca in 2009, companiile din tari dezvoltate au directionat 281 de miliarde de dolari catre economiile tarilor din lumea a treia, in 2011, investitiile lor au ajuns la 381 de miliarde de dolari, in crestere cu 35%. In total, companiile evaluate au investit in programe sociale in medie 2,5% din profitul lor de dinainte de impozitare, fapt ce a influentat o crestere a interesului pentru raportarea acestor investitii.

Cercetarea KPMG a evaluat masura in care companiile au raportat patru tipuri de informatii:

  • Input: Contributia companiei si forma sub care s-a materializat: donatii, voluntari, aport in natura etc
  • Output: Beneficiile directe asupra comunitatii: numar de persoane care au beneficiat de un program de sanatate
  • Rezultate: Aportul programelor sociale: nivelul de alfabetizare al unui grup de copii, de exemplu, beneficiar al unui program educational
  • Impact: Beneficiul social pe termen lung si schimbarea sociala creata ca rezultat al investitiei: de exemplu cu cat au crescut sansele de angajare ale beneficiarilor unui program de educatie pe termen lung, in urma abilitatilor nou dobandite

Studiul arata ca majoritatea companiilor au folosit indicatori numerici pentru primele doua tipuri de informatii, Input si Output, mai exact 93% dintre acestea au utilizat indicatori numerici pentru raportarea informatiilor privind donatiile, numarul de voluntari si aportul in natura.

Totodata, 88% dintre companii au raportat informatii cu privire la beneficiile directe pe termen scurt asupra comunitatii. In ceea ce priveste celelalte tipuri de informatii, Rezultate si Impact, doar 30% dintre companii au publicat informatii generale despre rezultate si impactul generat, in timp ce doar 20% au folosit indicatori numerici pentru a prezenta aceste rezultate. Reprezentantii KPMG sunt de parere ca masurarea rezultatelor si a impactului este foarte importanta pentru eficienta si continuitatea, pe termen lung, a unui program social.

 

Domeniile de implicare in societate a companiilor

Studiul a identificat si domeniile sociale in care companiile au investit cel mai mult. Astfel, cele mai multe dintre acestea, 49%, au investit in Educatie, 48% dintre companii in Sanatate, iar 47%, in Ajutor Umanitar. Sectoarele Alimente si agricultura, Dezvoltarea intreprinderii sau Siguranta au prezentat un interes mai mic pentru companii.
Recomandarile KPMG pentru imbunatatirea raportarii investitiilor sociale

Pe langa interpretarea datelor colectate, KPMG a propus si un set de recomandari pentru o mai buna masurare si raportare a investitiilor sociale. Recomandarile au fost impartite in patru categorii principale: Strategie, Raportare, Implementare si Monitorizare si Evaluare.

Strategie: Recomandarea KPMG International este ca orice investitie sociala sa aiba o strategie bine definita. Punctul de plecare ar trebui sa fie identificarea obiectivului final si identificarea stakeholder-ilor (partilor interesate) care vor beneficia de pe urma investitiei. Pentru ca strategia sa fie una pe termen lung, compania de audit recomanda alinierea investitiilor sociale la obiectivele de business ale companiei.

Raportare: Orice efort de a raporta informatii despre investitiile sociale ar trebui sa inceapa cu intrebarea: „Cum poate o companie sa comunice eficient despre progresul unui program social?” Recomandarile din studiu sunt de a include informatii despre cele 4 categorii de informatii prezentate anterior: Input, Output, Rezultate, Impact. De asemenea, se recomanda atat folosirea informatiilor de tip calitativ, cat si a celor de tip cantitativ.

Implementare: Companiile ar trebui sa se asigure in permanenta ca investitiile sunt in conformitate cu strategia deja definita. Se recomanda de asemenea stabilirea unor parteneriate cu alte organizatii pentru implementarea activitatilor.

Monitorizare si evaluare: Aceasta etapa ar trebui sa inceapa cu stabilirea proceselor de monitorizare si de evaluare si a modalitatii de colectare a datelor, pentru toate cele patru tipuri de informatii: Input, Output, Rezultate si Impact. Pentru evaluare, KPMG recomanda folosirea unor instrumente de raportare precum SROI (Social Return on Investment), Standardul de evaluare WBCSD (World Business Council for Sustainable Development) sau standardul London Benchmarking Group.

 

Mai multe informatii despre studiu se gasesc pe site-ul www.kpmg.com.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.