Studiu Edenred: Salariul ramane principala cauza de ingrijorare in Europa, suprapusa ingrijorarii privind pastrarea locului de munca

5 iunie 2014 21:47

angajatiAl noualea studiu anual Edenred-Ipsos, care urmareste si identifica nivelul de satisfactie, motivatia si preocuparile salariatilor in Europa, arata ca anagajatii sunt nemultumiti de pachetul salarial, de timpul petrecut la serviciu si, totodata, sunt ingrijorati de posibilitatea pierderii locului de munca.

Barometrului Edenred pentru 2014, facut public recent, arata ca pachetul salarial si pastrarea locului de munca raman principalele motive de preocupare pentru salariatii europeni. Totodata, reapar nemultumirile legate de timpul prea indelungat petrecut la serviciu, aceasta regasindu-se printre cauzele de ingrijorare ale salariatilor, in special in tarile care au depasit criza economica, precum Marea Britanie, Germania si Suedia.

 

Cifre-cheie ale Barometrului 2014:

  • 29% dintre salariatii din Europa se declara nemotivati la locul de munca
  • Pachetul de remuneratie ramane principalul motiv de ingrijorare pentru 40% din salariatii europeni
  • Pentru 38% dintre salariati, cea mai importanta cauza de ingrijorare ramane pastrarea locului de munca
  • Timpul petrecut la munca este preocuparea cea mai importanta pentru 22% dintre salariati. Acest aspect este insa mult mai prezent in cazul managerilor : 36% dintre manageri si 47% dintre top-managerii europeni considera ca aloca prea mult timp muncii, fata de doar 19% dintre salariatii non-manageri
  • 67% dintre salariati declara ca lucreaza si in afara programului de lucru, iar 62% sustin ca se ocupa de probleme personale in timpul orelor de munca, fenomen cunoscut ca „blurring”, adica stergerea „granitelor” dintre programul de lucru si timpul liber.
  • 39% dintre angajati considera ca este insuficient cadrul de organizare si recunoastere a noilor moduri de lucru : lucru la distanta, job-sharing, programele flexibile etc.

 

barometru

 O revenire a increderii in companii, in 2014

Indicatorii-cheie ai barometrului Edenred-Ipsos arata o revenire a increderii angajatilor in viitorul companiei in care lucreaza, mai ales in tarile dinnordul Europei. In Marea Britanie, 73% dintre salariati sunt optimisti cu privire la evolutia viitoare a companiilor in care lucreaza, fiind o crestere de 4% fata de 2013. In Germania, 80% dintre angajati cred in viitorul firmelor in care lucreaza, tot cu 4% mai mult fata de anul trecut, in timp ce doar 59% dintre salariatii francezi sunt optimisti in aceasta privinta, fiind o crestere de doar 2%.

Cu toate, insa, ca optimismul este in usoara crestere, acest sentiment este marcat totusi de griji in ceea ce priveste nivelul pachetelor de remuneratie si puterea de cumparare. Nivelul pachetului salarial este cea mai frecventa cauza de ingrijorare, fiind principala preocupare pentru 40% dintre angajatii europeni.

Pe locul doi in pe lista preocuparilor salariatilor se afla pastrarea locului de munca, fiind cel mai important aspect pentru 38% dintre salariati. Managerii si top-managerii sunt mai putin ingrijorati de acest aspect, fata de media salariatilor, astfel ca doar 25% dintre manageri si 26% dintre top-manageri declara ca pastrarea locului de munca este principala lor grija.

 

Diferente majore de motivare si satisfactie

In tarile ce par a fi depasit criza economica, salariatii sunt semnificativ mai multumiti si mai motivati la locul de munca. De cealalta parte, in tarile din sudul Europei, salariatii se declara nemotivati. De exemplu, 38% dintre salariatii francezi declara ca motivatia lor este in scadere, lucru resimtit si de 35% dintre portughezi si 33% dintre italieni, fata de doar 22% din suedezi sau 23% din salariatii germani.

 

Probleme privind separarea intre serviciu si timp liber

Acelasi Barometru Edenred arata ca salariatii europeni incep din nou sa fie preocupati de faptul ca petrec prea mult timp muncind. Timpul petrecut la munca este principala cauza de griji pentru 22% din salariati. Acest lucru este mai accentuat in tarile care au depasit criza economica si in cazul managerilor, in general.

Timpul prea indelungat petrecut lucrand este principala ingrijorare pentru 43% dintre suedezi si 30% dintre germani. Este, totodata, si principala cauza de griji pentru 47% dintre top-manageri si pentru 36% dintre middle-manageri.

Fenomenul de “blurring” se accelereaza in toata Europa. Noile tehnologii de comunicare (laptop, telefoane inteligente, tablete etc.) au schimbat modul in care angajatii lucreaza, astfel ca linia de demarcatie dintre programul de lucru si timpul liber este din ce in ce mai neclara. In prezent, 67% din angajatii europeni declara ca muncesc si in afara orelor normale de lucru, in timp ce 62% declara ca se ocupa de probleme personale in timpul orelor de lucru.

Aceasta tendinta este si mai marcata in cazul celor cu functii de conducere : 90% dintre top manageri si 84% dintre middle-manageri lucreaza si in afara programului normal. In acelasi timp, 77% dintre top manageri si 78% dintre middle-manageri rezolva probleme personale in timpul serviciului.

Desi noile tehnologii sunt percepute de salariati ca avand o influenta benefica asupra calitatii vietii profesionale (68%), actiunile intreprinse de companii pentru a se adapta noilor tendinte sunt considerate nemultumitoare : 39% dintre salariati considera ca masurile luate pentru a gasi noi moduri de organizare a programului de lucru sunt insuficiente.

 

In Romania, optiunile pentru program de lucru flexibil sunt ca si inexistente

Si in Romania, tendintele sunt asemanatoare cu cele din tarile din sudul Europei. Mai exact pastrarea locului de munca este o preocupare majora, coroborata cu ingrijorarea privind puterea de cumparare si nivelul de plata total (salariu si beneficii). Daca in unele tari, cum ar fi Anglia, Belgia sau Suedia, angajatii au reinceput sa fie optimisti si sa aiba mai multa incredere in viitorul lor profesional, in Romania nivelul de motivare al angajatilor este inca scazut. „Aceasta este o zona in care angajatorii romani pot interveni acum cu efect maxim, orice actiune in favoarea angajatilor va fi mult mai eficienta in acest climat inca nesigur”, declara Iulian Alexe, director de marketing si dezvoltare la Edenred Romania.

In ceea ce priveste noul trend de blurring, Iulian Alexe afirma ca “acesta este cu siguranta prezent in Romania, in special in randul managerilor, al angajatilor specializati si al angajatilor tineri. Spre deosebire insa de restul Europei, in Romania optiunile de program de lucru flexibil sunt cvasi-inexistente.

Part-time, flextime, job-sharing sau lucrul la distanta sunt, in prezent, exceptii rarisime, mai degraba decat optiuni standard, spune directorul de marketing al Edenred. El este convins insa ca, in anii urmatori, vom asista la o dezvoltare accelerata a acestor practici de management al resurselor umane.

Pe masura ce angajatii tineri, din generatia Y, se vor integra pe piata muncii, tiparele lor de imbinare a muncii cu timpul liber isi vor aduce puternic amprenta si in randul companiilor romanesti. Pentru specialistii in management si resurse umane, va fi o provocare gasirea unor modalitati flexibile si eficiente de a ii motiva pe acesti angajati cu preocupari noi si cu o viziune foarte personala asupra carierei lor.

 

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.