STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, PIETE FINANCIARE, Telecom & IT-C & Online, Start-Up & Angels, M&A & VentureCapital & Private Equity

Start-up-urile din Asia castiga tot mai mult sprijin financiar de la investitori

Apus GroupCresterea companiei de software din China, Apus Group, de la zero la valoarea de 1 miliard de dolari capitalizare dupa cateva runde de investitii, si asta la putin peste un an de la lansarea primei sale aplicatii, ar putea atrage atentia si invidia in Silicon Valley. Distanta nu o face foarte vizibila in Silicon Valley, insa este cert un lucru, investitorii nu se opresc sa bage bani in start-up-urile din Asia, in ciuda declinului bursei din China.

Apus Group, desi este un start-up cu o crestere stratosferica, nu este cunoscuta in Silicon Valley din simplul motiv ca isi are sediul la mai mult de 6.000 de mile distanta de Statele Unite, in China.

Dar, in Asia, investitiile in start-up-urile din tehnologie au escaladat in acelasi ritm rapid si la aceleasi inaltimi ca in Statele Unite. In primele sase luni din 2015, 46 de start-up-uri asiatice, inclusiv Apus, au atras fonduri de peste 100 milioane de dolari fiecare, in timp ce in Statele Unite, 48, potrivit firmei de cercetare CB Insights.

Atentia investitorilor din Asia – din China si India in mod deosebit – indica o realitate a descentralizarii investitiilor in tehnologie la nivel global. Bancile asiatice, firmele de private equity, fondurile de venture capital si gigantii internetului si ai software-ului sunt toti dornici sa investeasca in start-up-urile locale. Iar investitorii americani sunt si ei tot mai dispusi sa sustina jucatorii din Asia cu avantajele pietelor lor interne.

Totusi, tulburarile de pe piata de capital din China, din ultimele saptamani, ridica o noua intrebare, aceea daca ritmul investitiilor va continua. Cresterea brusca a bursei in China, fata de anul precedent, a atras multe runde de strangere de fonduri. Insa, caderea abrupta a pietei din ultima luna ar putea tine marii investitori din China si firme de private equity departe de noi astfel de runde, tocmai din cauza dificultatilor pe care le intampina cu alte investitii.

Saptamana trecuta, Didi Kuaidi, investitor in start-up-ul chinez Ride-Hailing, sustine ca a ridicat din piata 2 miliarde de dolari pentru compania sa in doar doua saptamani, cand pietele traversau cel mai rau moment al lor. Start-up-ul se astepta sa atraga pana la 1,5 miliarde de dolari, dar interesul a fost atat de mare incat a mai obtinut 500 milioane de dolari.

Kai-Fu Lee, director executiv al incubatorului de start-up-uri Innovation Works, impreuna cu un fost vicepresedinte al Google, a prezis ca declinul bursei din China nu va afecta marile investitii, chiar daca au fost unele „sughituri”. El a mai spus ca indiferent de dimensiunea declinului, efectele acestuia pot fi acoperite de numarul mare de investitori din America, dar si de faptul ca cele mai mari companii chineze din tehnologie sunt listate pe bursa americana, asemenea Alibaba.

„Cu tot declinul, fondurile detin inca mult capital de risc”, a afirmat Lee, „asadar, companiile atractive din tehnologie vor putea, in continuare, sa solicite evaluare justa”.

China si India au doua dintre cele mai mari piete de smartphone-uri, iar investitorii sunt, in mod deosebit, interesati de cautarea unor modalitati de a scoate bani de la acesti doi giganti. Companiile mici de hardware care utilizeaza cunostintele lantului de producatori de electronice din China pentru a face senzori si dispozitive noi, precum drone, atrag, de asemenea, atentia investitorilor, aceste companii reprezentand taramuri din tehnologie nedominate inca de jucatorii puternici din industrie de la acest moment: Apple, Google si Microsoft.

„Exista poate doi sau trei jucatori pe platforma globala, care reprezinta exceptia, majoritatea sunt divizati”, spune Fritz Demopoulos, investor si fondatorul site-ului de calatorii Qunar.com. „Chinezii, indienii, indonezienii pot, de asemenea, sa faca mai multi bani, prin exploatarea sanselor oferite de propriile piete.

In China, piata de tehnologie este protejata de competitia din afara de concurenta feroce din interior, precum si de cenzura si de blocaje aplicate de Guvern unor companii de internet straine. Dar, filtrele de internet de la Beijing nu au oprit fluxul de bani de la investitorii straini sau locali.

Uriasele companii de internet locale, Baidu, Alibaba si Tencent – fiecare fiind una dintre cele mai mari zece companii de internet din lume dupa capitalizarea de piata – si-au stabilit ritmul investitiilor majore. Toate trei au cheltuit miliarde, in ultimii doi ani, in strategii de investitii si in achizitia de companii mici, care sa le completeze business-ul de baza in China.

De doua ori mai multi investiori chinezi au participat la strangerea de fonduri de 100 milioane de dolari sau mai mult in China, comparativ cu investitorii americani, in aceasta tara. Deja, acesti bani se regasesc in numeroase start-up-uri, care ajung la 1 miliard de dolari sau chiar mai mult, companii care acum sunt denumite unicorni (inorogi). In 2014, 13 noi inorogi au aparut in urma investitiilor private in Asia, comparativ cu 30 in Statele Unite, potrivit datelor CB Insights. Pana acum, in acest an Asia a generat 11 inorogi, in timp ce America de Nord, 19.

„Industriile care se anunta a deveni uriase sunt e-commerce si economia de partajare (‘sharing’) si sunt oameni care scriu cecuri consistente pentru a deveni jucatori mari in anii ce vor veni”, afirma William Bao Bean, partner la SOSventures si managing director la Chinaccelerator, care a investit si, in acelasi timp, a fost mentor, la numeroase start-up-uri de software.

Cresterea Apus Group demonstreaza, clar, cum functioneaza piata. In trei luni de la lansarea propriei aplicatii, in iulie 2014, – aplicatie ce functioneaza ca o ‘piele’ sau ca o interfata virtuala, prin care sistemul de operare Android devine mai simplu si mai eficient de folosit – compania a avut 40 de milioane de descarcari de la utilizatori, care cei mai multi proveneau din Indonezia, tara unde utilizatorii de Android cautau soft-uri pentru a imbunatati functionalitatea telefonului mobil.

Cu un ritm tot mai mare de adoptare a aplicatiei, Li Tao, fondatorul Apus Group si pentru prima data antreprenor, a cautat sa faca cat mai multi bani. El a vorbit cu o gramada de investitori, intr-un timp de 45 de zile, si a reusit sa obtina, la final, 100 milioane de dolari de la trei firme de capital de risc, intr-un timp atat de usor si repede ca l-a surprins chiar si pe el.

In prezent, mai mult de 200 de milioane de oameni folosesc aplicatiile Apus, care includ acum un browser mobil si o lanterna care, alaturi de aplicatie, imbunatatesc performanta telefonului mobil.

In India, doua mari investitii au fost realizate de fondul american de risc Tiger Global Management si de gigantul chinez din e-commerce Alibaba. Finantarile Alibaba in India au fost de 575 milioane de dolari, mai exact in compania One97, care comercializeaza telefoane mobile, in timp ce while Tiger a investit 500 milioane de dolari in e-commerce in India, in cel mai mare site, Flipkart. Tiger Global a anuntat ca va face, anul acesta, o investitie in Statele Unite si, totodata, ca a orientat 82% din noile sale investitii in India, in start-up-uri, potrivit unui raport din iunie al CB Insights.

„India este una dintre cele mai tinere tari, unde nivelul de penetrare a mobilului este scazut”, afirma Michael Dempsey, analist la CB Insights. „Cu peste un miliard de cetateni, de ce nu ar deveni India unul dintre cele mai mari hub-uri tehnologice? Cam asa gandesc investitorii”, explica analistul.

Desi, multi sunt de acord cu faptul ca acest mediu din China a umflat preturile unor start-up-uri, putini sunt ingrijorati de posibilitatea unui „bubble”, a unei bule, cel putin pana acum.

Neil Shen, managing partner la Sequoia Capital China – unul dintre cei mai activi investitori cu capital de risc din ultimele sase luni din China – aseamana situatia actuala cu cea de acum 15 ani, cand a fondat site-ul de turism Ctrip, in China. La acel moment, spune el, multi investitori isi bagau banii intr-o companie care in final va falimenta, dar totusi din acea perioada au rasarit giganti precum Tencent si Alibaba si alte mici business-uri, companii precum Sina, din online media, si Shanda, companie de jocuri.

„Nu cred ca poate fi evitat un bubble cand toti oamenii sunt entuziasmati de acest segment. Dar, intervine procesul selectiei naturale”, este de parere Shen, care adauga ca investitorii si companiile care nu sunt suficient de inteligente, oricat de multi bani ar atrage, in mod natural esueaza. El mai spune ca a gasit si motivul pentru care va continua sa investeasca.

„Comparativ cu ceea ce era in urma cu 15 ani, cand eram un antreprenor, posibilitatile sunt mai largi acum si, ceea ce este mai important, antreprenorii sunt mult mai experimentati”.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.