Spații de birouri: 88% din cele din București și 70% din Cluj sunt de închiriat, restul – de vânzare

3 octombrie 2017 08:30

În București, 88% din spațiile de birouri sunt destinate închirierii, iat în Cluj doar 30% dintre imobile sunt de vânzare, arată o analiză realizată de administratorii platformei imobiliare Wizmo.ro și de compania RE/MAX Grup de Lux – una dintre francizele RE/MAX România, informeaza Mediafax.
„În acest moment, pe Wizmo.ro sunt publicate peste 40.000 de proprietăți, 1.050 dintre acestea fiind de birouri. În ceea ce privește destinația lor, în București și Cluj, 88% respectiv 70% sunt de închiriat și doar 12% respectiv 30% de vȃnzare”, a declarat Maarten Deboo, CEO Wizmo.ro.
Potrivit datelor din platforma Wizmo.ro, prețul mediu de închiriere al spațiilor de birouri este de 9,62/mp euro în București, 9,53 euro/mp în Cluj și 7,54 euro/mp în Iași.ș Prețurile spațiilor diferă în funcție de dotări, amplasament, servicii oferite și, cel mai important aspect, clasa birourilor din care face parte.
„Adiacent chiriei, pentru spațiile situate în centrele de business se percep și costuri de întreținere. Pentru clădirile din Cluj-Napoca, de exemplu, aceste costuri sunt cuprinse între 1 și 3 euro/mp de spațiu închiriat. Toate aceste cheltuieli se referă la spațiile comune ale nivelului (lifturi, spațiile din fața liftului, spații tehnice, casa scării), precum și la spațiile comune ale clădirii (spații tehnice, adăpost ALA, căi de acces, recepție, rampe, spații pază). În general, costurile administrative sunt regularizate periodic, în sistem open book”, arată autorii analizei.
De exemplu, „un spațiu care are o chirie de 12,5 euro/mp și care pare prima opțiune (dar care are o cotă de spații comune de 16%) este mai puțin avantajos față de un alt spațiu, cu chirie de 13 euro/mp, care are spații comune de doar 5%. De regulă, spațiile comune variază între 10 și 15% în cazul imobilelor de suprafață mare (de peste 3.500 mp), respectiv între 12-18% în cazul imobilelor cu suprafețe mai reduse (sub 2.500 mp)”.
„Avȃnd în vedere că obiectivul final este identificarea acelui spațiu care oferă acomodarea unui anumit număr de posturi de lucru (și desigur, suplimentar, o marjă de extindere rezonabilă), cel mai important aspect nu este chiria pe metru pătrat, ci chiria per post de lucru. Acest indice se calculează ca raport între chiria totală (rezultată din multiplicarea suprafeței închiriabile cu chiria pe metru pătrat) și numărul de posturi de lucru (numărul de angajați care pot fi acomodați în acel spațiu)”, a explicat Alina Berghian, Sales Associate RE/MAX Grup de Lux.
Referitor la modul în care își pot alege companiile un spațiu eficient, autorii studiului le recomandă beneficiarilor să țină cont de faptul că pentru fiecare angajat este nevoie de aproximativ 10 metri pătrați. „Atunci cȃnd se alege un spațiu de birouri, cea mai importantă caracteristică a sa este așa-zisa suprafață de mochetă, adică suprafața efectivă a birourilor, unde se va desfășura activitatea. În general, suprafețele construite includ holuri, circulații, spații tehnice. Acestea sunt conexe și necesare, însă nu reprezintă locul efectiv unde angajații își vor desfășura activitatea”, arată autorii.
De asemenea, „eficiența unui spațiu este dată de mai mulți factori – forma acestuia, numărul de fațade ce asigură lumina naturală, precum și adȃncimea clădirii (distanța dintre două fațade cu lumină naturală). De exemplu, 1.000 mp situați în 3 clădiri diferite pot avea mai mult ca sigur 3 niveluri de eficiență diferite”.
Cu privire la geometria birourilor, în studiul citat se arată că „cele mai eficiente spații sunt cele de formă dreptunghiulară, cu lumină naturală pe lungimea clădirii, pe ambele fațade, fără foarte mulți stȃlpi de susținere în interior. Spațiile cu formele pătrate, deși aparent ușor de partiționat, pot fi în realitate dificile, din cauza distanței mai mari între două fațade luminate. Luȃnd în calcul eficiența spațiului, se poate observa că uneori într-un spațiu de 500 mp pot încăpea mai multe posturi de lucru decȃt într-un spațiu de 575 mp într-o altă clădire, cu altă configurație”.
„Atunci cȃnd compania se mută într-un nou spațiu, este indicat să se țină cont de modalitatea de utilizare a acestuia. În cazul în care activitatea implică frecvent vizite din partea clienților, atunci este indicat ca acesta să fie situat într-o zonă centrală, ușor de identificat, cu mare vizibilitate. Dacă spațiul va servi doar angajaților care nu au relații directe cu clienții, adică sunt implicați în operațiuni de back-office, atunci nu este nevoie de o amplasare centrală, acesta putȃnd fi ales într-o zonă semicentrală sau periferică”, a spus Alina Berghian.
Totodată, „este important ca în zona respectivă să fie concentrate punctele de interes ale companiei. Specialiștii recomandă ca angajatorii să țină cont și de cerințele angajaților, de unde se deplasează aceștia pentru a ajunge la locul de muncă, proximitatea față de stații ale mijloacelor de transport în comun, agenții bancare, școli/grădinițe, spitale, magazine etc. Nu în ultimul rând, problema locurilor de parcare a devenit vitală, atȃt pentru clienți cȃt și pentru angajați. În general, în centrele de business de clase superioare se oferă la 80-100 mp închiriați cȃte un loc de parcare, dar este recomandabil ca proprietarii să verifice dacă în zonă există și alte posibilități de parcare”, conchid autorii studiului.
Wizmo.ro este o platformă imobiliară dedicată în aceeași măsură segmentului rezidențial și celui de business. Echipa din spatele Wizmo.ro este formată din investitori în domeniul imobiliar la nivel internaţional, specialiști IT și marketing, cu o experiență de 12 ani în online marketing și peste 30 de platforme și magazine online dezvoltate. Investitorii sunt belgieni, echipa de marketing este mixtă, iar cea de development este în Cluj.
RE/MAX Grup de Lux este una dintre primele francize RE/MAX în România și, de asemenea, în Cluj-Napoca. Compania, înfiinţată în 1973 în Denver, are astăzi peste 100.000 de agenţi afiliaţi în birouri aflate în cca. 100 de ţări din întreaga lume. În Europa, RE/MAX este prezent în 33 de ţări, cu peste 1.600 birouri şi 15.000 de agenţi, continuând să se extindă.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.