STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, Telecom & IT-C & Online, Cercetare & Edu & Marketing & Media, M&A & VentureCapital & Private Equity

Silicon Valley vireaza atentia catre tehnologia ce transforma Educatia

Silicon ValleyCapitalurile de risc si finantarile private in companiile de tehnologie informationala pentru Educatie au crescut, anul trecut, la aproape 1,87 miliarde de dolari, cu 55% mai mult fata de 2013. Sumele de bani ce se invart in IT educational arata provocarile cu care se confrunta start-up-urile care incearca sa convinga sistemele scolare sa adopte noile lor produse tehnologice, arata o analiza publicata de NY Times.

Afacerile in IT-ul educational abunda de companii nou-create ale caror idei inovatoare nu si-au dovedit inca eficienta sau profitabilitatea. Dar asta nu ii impiedica deloc pe investitorii sa „verse” bani, mai exact capitaluri de risc, in diverse afaceri, precum aplicatii gratuite de management pentru profesori sau de limbi straine pentru cursantii adulti.

Capitalurile de risc si finantarile private pentru companiile de IT educational au crescut, anul trecut, la aproape 1,87 miliarde de dolari, cu 55% mai mult fata de anul anterior, potrivit ultimului raport al CB Insights. Cifrele sunt cele mai mari de cand CB Insights a inceput sa puna la punct baza de date privind aceasta industrie, adica din 2009.

Sunt de mentionat la capitolul tranzactii notabile, cateva companii:

  • Pluralsight, companie ce furnizeaza servicii de training online profesionistilor din tehnologie, a urcat la 135 milioane capitaluri de risc si finantari private;
  • Remind, serviciu gratuit de mesagerie pentru facilitarea comunicarii intre profesori, studenti si parinti, care a crescut la 40 milioane de dolari, beneficiind de atentia unor firme de capital de risc precum Kleiner Perkins Caufield & Byers;
  • Edmodo, o retea sociala online personalizata pe clase ce este utilizata gratuit de catre profesori si care a urcat la 30 milioane de dolari.

„Educatia este una dintre ultimele industrii ce urmeaza sa fie atinse de tehnologia Internetului si observam ca le ajunge din urma pe toate celelalte”, sustine Betsy Corcoran, director executiv la EdSurge, o companie ce activeaza in industria de servicii de stiri si cercetare. „Vedem din ce in ce mai multi investitori clasici – Kleiner Perkinses, Andreessen Horowitz, Sequoias – acordand mai multa atentie pietei decat o faceau inainte”, continua Corcoran.

Daca piata IT-ului educational se dezvolta puternic, valorile tranzactiilor privind finantarile in aceasta industrie sunt totusi marunte, in conditiile in care banii curg mai degraba in programele software de consum. Uber singur, de exemplu, a urcat capitalurile de risc atrase, anul trecut, la 2,7 milioane de dolari.

Sumele de bani ce se invart in IT-ul educational arata provocarile cu care se confrunta start-up-urile care incearca sa convinga sistemele scolare sa adopte noile lor produse. Companiile, adesea, sunt nevoite sa „navigheze” greoi printre districte locale scolare cu bugete limitate si cu procesele de achizitii ce se desfasoara extrem de lent.

Pentru a evita birocratia, multe start-up-uri realizeaza aplicatii gratuite de invatare si website-uri destinate direct profesorilor, in speranta ca scolile la care isi desfasoara activitatea le vor cumpara. Este prea devreme sa spunem daca aceasta strategie de vanzare directa si gratuita, „freemium” cum este deseori numita, va stimula interesul catre software-urile de educatie. Principala intrebare care se pune este: „Cum vor putea fi monetizati acesti utilizatori?”, afirma Matthew Wong, analist la CB Insights.

Daca alte start-up-uri din industria IT-ului educational au o slaba capitalizare in privinta „omniprezentei” pe telefoanele mobile, Remind a crescut rapid, in parte deoarece sistemul sau permite profesorilor sa trimita mesaje prin canale multiple – via website-uri de companii sau aplicatii mobile, prin tastare de mesaje sau mesaje vocale.

Recent, Remind a angajat strategi in cresterea business-ului si ingineri cu experienta de la companii de consum, precum Skype si Facebook. Remind planuieste sa castige, in viitor, bani prin subscrieri taxate pentru servicii aditionale, cum ar fi sisteme de notificare urgenta pentru scoli. Anul trecut, compania a pus la bataie 40 milioane de dolari in finantarea procesului de imbunatatire a produsului sau si in extinderea pe piete internationale.

Start-up-urile de IT educational care lucreaza pe ambele directii, adica sa angreneze atat profesori, dar sa si obtina popularitate, ar putea eventual sa profite de modelul „freemium”, utilizandu-l cu succes asa cum au facut-o branduri precum Spotify, un serviciu de muzica.

„Cred ca sunt afaceri care nu vor reusi sa treaca puntea”, spune Michael Moe, director executiv la GSV Capital, o firma de capital de risc, care are investitii in Dropbox, Spotify sau Coursera, un furnizor de cursuri online. „Insa, daca monetizezi intre 2% si 20% din retea, nu exista motive sa nu poata functiona si in educatie„. Coursera, de exemplu, isi asigura venitul prin vanzarea de certificate verificate catre studentii care completeaza pentru cursurile companiei.

Unii investitori, insa, sunt mult mai entuziasmati de companiile specializate pe IT educational incat taxeaza direct pentru produsele lor, asemenea celor care vand scolilor software ca si un serviciu (SaaS) sau Training practic pentru cursantii adulti.

Pluralsight, cu sediul in Farmington, Utah, de exemplu, furnizeaza online training-uri profesionistilor din tehnologie care urmaresc sa se mentina la curent cu limbajele de programare sau cu cele mai noi instrumente de design de jocuri. Compania taxeaza, lunar, la fiecare subscriere, un comision de 29 de dolari pentru fiecare utilizator si, in plus, are clienti companii care platesc o taxa destul de mare pe an pentru cursuri destinate angajatilor. Anul trecut, Pluralsight a incasat facturi de aproape 100 milioane dolari, potrivit datelor companiei.

„Pentru ca tehnologiile se schimba atat de rapid, softistii profesionisti au pierdut jumatate din ceea ce stiau intr-o perioda de doi ani”, spune Aaron Skonnard, director executiv la Pluralsight. „Ne pot folosi pe noi pentru a merge direct la resurse si pentru a se mentine informati la zi”. Acesta este un fel de flux de venituri recurente care apeleaza la investitorii in educatie tehnologica.

„Suntem in cautare de lucruri care sa asigure returnarea veniturilor”, afirma Matthew Greenfield, managing partner la Rethnik Education, o firma de venture capital din Manhattan. Cat priveste Pluralsight, acesta explica: „pentru ca joaca un rol central in carierele oamenilor, mentin subscrierea (cu taxa – n.r.)”.

Una dintre companiile din portofoliul Rethnik Education este Smarterer, un sistem de abilitati de evaluare si de notare, ce a fost achizitionata, in 2014, de catre Pluralsight pentru 75 milioane de dolari.

Avand in vedere faza incipienta de dezvoltarea a industriei de IT educational, investitorii sustin ca au fost selectivi. „Daca reusesti sa obtii o parte, utilizatori si angajament, poti gasi calea de a construi o afacere viabila (in industria ed-tech n.r.)”, spune John Doerr, partner la Kleiner Perkins, un investitor in Remind, care adauga: „dar, nimic nu este usor”.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.