Energie & Utilitati & Infrastructura, Servicii & Comert & Logistica, Telecom & IT-C & Online, Electronice & Gadget

LIME – startup-ul american de trotinete electrice – îşi face simțită prezența în București, concurând cu FLOW si WOLF-E

Trotinetele electrice – „Scutere electrice” în limbajul mai generic folosit în SUA – pot fi deja închiriate pe străzile din București.

Conform aplicației Lime, prețul pentru București este de 3 lei pentru deblocarea trotinetei și 60 de bani pentru fiecare minut petrecut pe ea.

Conform Vice, compania a anunțat că în București sunt peste 1.000 de trotinete electrice, iar raza lor de acțiune se delimitează la zona verde, așa cum indică harta aplicației.

Sursa foto: StartUp

 

Deblocarea unei trotinete e simplă. O găsești pe cea mai apropiată folosind harta aplicației, scanezi codul QR de pe ghidon, ridici cricul și pleci. Ai opțiunile Pause Ride sau Finish. N-ai nevoie de cablu antifurt, ci doar s-o parchezi fără să-i încurce pe pietoni și să lași cricul. Cât timp nu este pe proprietate privată, este parcată corect.

Există și reguli, de exemplu, trebuie să ai cască în timpul călătoriei, să respecți regulile de circulație și limitele de viteză, dar și să folosești trotineta doar pe șosea sau piste de biciclete, nu pe trotuar. Totodată, ar trebui să n-o parchezi fix în mijlocul trotuarului, pe lângă rampe de serviciu sau stații de metrou.

Dacă ai timp și vrei să profiți la maxim de acest serviciu, poți deveni „JUICER” și să îți acoperi sau chiar să câștigi bani întreţinând, reîncărcând şi plasând flota.

Dacă încarci trotineta cum trebuie și o repui în locul în care trebuie, compania anunță că poți primi minimum 10 lei. Atenție însă că o trotinetă cu bateria goală are nevoie de circa 4-5 ore ca să fie încărcată 100%.

Conform The Verge, e posibil ca scuterele electrice să nu reziste mult timp. În afară de vandalism, aglomerarea trotuarelor și răniți, datele financiare  nu arată bine, datorită faptului că scuterele nu aduc suficienți bani pentru a-și acoperi costurile.

Quartz a evaluat durata medie de viață a unui scuter Bird în Louisville, SUA, la 28,8 zile.

Analizele ARK sugerează că companiile de scutere electrice nu sunt profitabile în prezent, în primul rând din cauza problemelor pe termen scurt care ar trebui să se amelioreze în timp. Companiile precum Bird generează un venit de 2,43 de dolari pe milă, însă costurile lor sunt de aproximativ 2,55 USD pe milă, mult peste valoarea de 0,53 USD ce va putea fi posibilă pe măsură ce ajung la o „economie de scală” pe când vor fi folosite masiv, după cum se vede în graficul de mai jos.

Sursă grafic: ARK

Serviciul de scutere electrice este o afacere cu capital intensiv. Pe măsură ce scuterele invadează mai multe spații publice, pietonii, proprietarii magazinelor și alții pot ajunge să le trateze agresiv. Dacă distrugerea scuterelor duce la o viață mai scurtă a acestora, analizele financiare din SUA arată că nu există posibilitatea ca acest tip de serviciu să devină profitabil pe termen scurt sau mediu.

Pe termen lung însă, au toate șansele – investitorii privați cu capital de risc deja îi evaluează la câteva miliarde de dolari (nivel de „unicorn”) pe fiecare din liderii americani Bird și Lime.

 

Pe de altă parte, în București, un oraș extrem de DENS ca populație – la nivel de Europa sau comparativ cu cele din SUA, chiar dacă nu și cu orașele din Asia -, este posibil ca business-ul cu trotinete electrice folosite în comun să devină sustenabil.

Astfel, Lime este deja concurat de primul lansat (Aprilie 2019), anume de WOLF-E – cu acționari români – autodefinit drept „prima soluție de eco mobilitate urbană last-mile implementată în România„. Tarifele pentru Wolf-E sunt de 2 lei pentru deblocare şi 0,5 lei pentru fiecare minut al cursei. Wolf-E nu impune limită de kilometri, însă probabil că adevărata limită va fi autonomia acumulatorului. Pentru primele 7 zile, Wolf-E oferă şi discount de 50% pentru fiecare cursă.

FLOW a lansat în luna Mai 2019 serviciul de închiriere de trotinete electrice, în București și Cluj-Napoca, serviciu care va fi introdus și în Timișoara în vară și extins ulterior la nivel național.

Flow a pornit cu o flotă de circa 500 trotinete electrice, ținta fiind însă ca aceasta să fie extinsă la 2.000-3.000 de vehicule până la sfârșitul anului. Firma este coordonată de Iulian Pădurariu, cofondator și ex-CEO al Pony Car Sharing, și de Bogdan Enoiu (CEO al BV McCann-Erikson, lider publicitate), scria Profit.ro înainte de lansare.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.