STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, Politica cu impact economic, Industrie Prelucratoare, INTERNATIONAL

România, țară de teste pentru inovațiile multinaționalelor

RomaniaDigitala_EnsightManagementConsultingOdată cu lansarea, la Ploiești, a producției unor articole inedite din industria tutunului, România și-a consolidat statutul de țară în care sunt testate inovațiile multinaționalelor pentru ca ulterior noile creații să pornească în cucerirea piețelor globale. MEDIAFAX consemnează câteva exemple.

Săptămâna trecută, British American Tobacco (BAT) România a anunțat investiții în fabrica de la Ploiești în valoare de 100 de milioane de euro în producția componentei tehnologice care se regăsește în „glo IFuse”, și anume „Neopods”. O tehnologie care permite îmbinarea într-un produs hibrid a țigărilor tradiționale și a țigărilor electronice, fără a degaja miros, fum sau scrum.

BAT a selectat România ca prima țară din lume unde lansează glo iFUSE, adăugând astfel o nouă verigă „lanțului” de inovații ale multinaționalelor care își testează noile produse mai întâi în țara noastră. România nu mai este doar un loc în care sunt replicate șabloanele de pe alte meleaguri, ci și unul din care inovațiile își croiesc o matcă tot mai vizibilă.

Iată o altă verigă din „lanțul” inovațiilor aplicate aici de companiile multinaționale: Nescafé Milano, prima cafenea pe care compania a deschis-o în acest format după o ideee ce s-a născut în România. A prins contur în Piața Romană din București, a fost aprobată la Vevey, în Elveția, iar apoi a fost pusă în practică în mai multe țări. Valoarea investiției s-a plasat în jurul a 200.000 de euro. Noutatea în acest caz constă în pachetul complet pe care compania îl pune pe masa partenerilor. Deși nu Nestlé este operatorul afacerii, compania a inventat o soluție integrată de business care include atât produse (cafea, cappuccino, ciocolată), cât și aparatură de ultimă generație cu serviciile-suport destinate partenerilor – de la trainingul personalului și mentenanța echipamentelor, până la strategia de marketing și comunicare.

Lista inovațiilor testate în România este mai lungă, iar alte modele, în diferite faze de dezvoltare, sunt rețete precum Metro Punct, iaurturile Activia Gustare de Seară sau reclamele Orange.

Un exemplu relevant este povestea Metro Punct, o rețea de magazine dezvoltată de Metro Cash & Carry România. Modulele Metro Punct au o suprafață de câteva ori mai mică decât spațiile cu care Metro a împânzit lumea. Sortimentul de mărfuri listate este mai restrâns decât în cazul unui magazin clasic, dar acoperă 80% din nevoile de cumpărare ale clienților – revânzători de produse alimentare în magazine mai mici și unități turistice. Primul modul Metro Punct a fost inaugurat la Satu Mare, în aprilie 2010, și în numai nouă luni compania a mai deschis încă trei (la Piatra Neamț, Buzău și Târgoviște). În regiunea est-europeană au fost deschise, de atunci, zeci de magazine similare, în țări precum Polonia, Bulgaria, Ucraina sau Serbia, dar invenția românească face cu ochiul și directorilor care coordonează afacerile Metro din Vest.

Încă un exemplu: Danone a lansat în premieră, în România, produsul Activia Gustare de seară, identificând și valorificând „un nou moment de consum” – o inovație în industria alimentară. Ideea Activia Gustare de Seară s-a ivit pornind de la „o experiență pe care credem că o împărtășesc multe femei cu un stil de viață activ: seara, când ajung acasă, își doresc să mănânce ceva care totuși să nu fie nici greu, nici mult, ci doar o gustare ușoară, sănătoasă și sățioasă”, au explicat reprezentanții Danone, în momentul lansării. Următorul pas a fost cel în care ideea a fost împărtășită echipei de marketing, celei de cercetare și dezvoltare și managementului companiei. Odată stabilit potențialul ideii, a început testarea conceptului și apoi a fost dezvoltat produsul. A urmat etapa de testare pe grupuri de consumatoare, iar în februarie 2011 noul tip de iaurt a fost lansat pe piață. Desigur, mai întâi pe piața din România. Gustarea de Seară a trezit, la fel ca și alte inovații autohtone, și interesul managerilor din alte filiale Danone. „Mai multe țări din Europa au decis să lanseze produsul”, au precizat reprezentanții Danone, adăugând că acesta se află în diferite faze de dezvoltare în alte țări, de la teste cu consumatorii locali și până la teste de producție locală a rețetei.

În același „lanț” al inovațiilor se înscrie și agenția de publicitate Publicis România, care a creat și trimis peste hotare mai multe campanii publicitare. De exemplu, în toamna lui 2009, Bosnia a cumpărat campania „Fă-ți plinul cu o mașină”, iar Armenia și Republica Moldova au ales două campanii românești dezvoltate de Publicis pentru Orange. „De cele mai multe ori, campaniile făcute de noi erau confundate cu adaptări după campanii internaționale, datorită calității lor. A fost însă și mai plăcut să vedem că multe dintre ele chiar au devenit campanii internaționale, dar le adaptează alții”, au precizat reprezentanții Publicis. Compania a realizat și unul din spoturile realizate în vara 2010 pentru Garnier Color Naturals, care a rulat nu doar în România, ci în toată Europa de Est, apoi agenția a dezvoltat o campanie cu o consistentă componentă online pentru seria limitată Renault Twingo Miss Sixty, care a fost exportată în Olanda, Guadalupe, Martinica, Guyana Franceză și Germania. Un alt spot, realizat pentru Renault, „The Hitchhiker”, a fost exportat pe mai multe piețe din America de Sud și din Europa. Mai mult, 10 campanii Orange, create de Publicis România, au fost exportate în Franța, Luxembourg, Spania, Polonia, Slovacia, Armenia și Republica Moldova.

Un alt domeniu în care România se înscrie drept cap de afiș la testele inovative ale multinaționalelor este cel farmaceutic, mai ales în ceea ce privește testele de pe plan local, folosite în dezvoltarea medicamentelor noi. O precizare importantă: pacienții semnează un consimțământ informativ prin care sunt de acord să facă parte din procesul de testare a medicamentelor. Datele Agenției Naționale a Medicamentului indică faptul că cel mai des testate sunt antineoplazicele (împotriva cancerelor), apoi produsele destinate sistemului nervos central, tubului digestiv și sistemului cardiovascular.

Dar indiferent în ce domeniu se nasc inovațiile, cert este că „laboratorul” românesc, cu cei 20 de milioane de locuitori ai săi, este un atu cu mare greutate în alegerea României ca țară de test pentru inovațiile multinaționalelor.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.