STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, Energie & Utilitati & Infrastructura, Auto

Protestul salariatilor Dacia ar putea deveni cel mai util pentru economie din ultimii 25 de ani. Angajatii de la Mioveni cer urgentarea constructiei autostrazii Pitesti – Sibiu

Vrem-autostrada-sibiu-pitesti

Autor: Cristian Tudorescu

 

10.000 de salariati de pe platforma de la Mioveni protesteaza in curtea fabricii. De data aceasta, nu revendica o crestere salariala si tocmai aceasta este diferenta fata de alte proteste ale angajatilor vreunei companii importante pentru economia romaneasca. Ei vor sa-si consolideze pe termen lung locurile de munca, presand Guvernul pentru a urgenta constructia autostrazii Pitesti – Sibiu – obiectiv cu impact mult mai larg in economie, dincolo strict de interesul salariatilor de la Dacia (sursa foto: Blogul Construim-Romania.ro).

Acum doua saptamani, Presedintele Renault-Dacia, domnul Nicolas Maure, semnala nevoia respectarii promisiunii Guvernului, a Guvernelor Romaniei din ultimii 15 ani, de a construi autostrada Pitesti – Sibiu. A dat si un termen: Cred ca pana in 2020 ne vom descurca, dar daca nici dupa acel an nu e gata sectiunea, cred ca trebuie sa luam unele decizii– sursa Hotnews.ro. Este felul lui de a spune ca promisiunea pe care noi, ca tara, am facut-o catre Renault si pe care ei au inclus-o in ipoteze la momentul cumpararii Dacia, trebuie sa fie onorata dupa 20 de ani!

Daca protestul din aceste zile de la Mioveni va fi concentrat in jurul acestei solicitari catre Guvernul Romaniei de a aloca fonduri, cu prioritate, catre segmentul Pitesti – Sibiu in urmatorii 5 ani, atunci inseamna ca atat managementul, cat si angajatii, sunt de aceeasi parte a baricadei, ambii „stakeholderi” constientizand ca dincolo de o anumita borna temporala, productia unor noi modele la Mioveni poate deveni ineficienta in termeni relativi.

Spun „daca va fi concentrat in jurul acestei idei”, pentru ca am observat si tendintele alarmiste ale unui vicelider sindical, care a considerat ca-i mai bine sa apese pedala fricii, accentuand ca au fost disponibilizati 500 de angajati anul trecut, ca urmare a retehnologizarii (sursa Digi24.ro), ori una e una, alta e alta. Locurile de munca nu pot fi garantate pe termen lung, ca numar, caci intr-o astfel de industrie progresul tehnologic poate avea si acest efect secundar. Conform specialistilor, Dacia abia va ajunge la o automatizare de 30% prin programul lansat recent, fata de 80%-90% in cazul producatorilor vestici, inclusiv celelalte fabrici Renault, sau chiar spre 100% in uzinele mai noi ale BMW.

Revenind insa la obiectivul autostrazii, pana acum, Guvernele Romaniei – oricare dintre cele ale ultimilor ani – nu au reactionat la niciun calcul economic sugerat de reprezentantii Dacia, intre care si de domnul Constantin Stroe (vicepresedinte) in cateva randuri:

– este cunoscut faptul ca uzina de la Mioveni lucreaza aproape tot timpul la turatie maxima (exceptand mici perioade in decursul unui an), iar orice investitie majora in suplimentarea capacitatii cade pe locul al doilea ca prioritate pentru Renault, in conditiile existentei si concurentei fabricii din Maroc. Ar trebui ca mediul economic european, nu ma refer aici doar la cel romanesc, sa fie net favorabil investitiei, ceea ce nu este cazul. Scenariul pozitiv la care poate spera industria auto romaneasca pe urmatorii 5 sau 10 ani ar fi acela al mentinerii volumului de lucru la Mioveni si eventual al continuarii lansarilor de noi modele in Romania si nu in alte tari. Majorari de capacitate de productie ar trebui considerate drept ‘surprize’ pe care nu putem conta, in mod real.

– a fost indicat si un impact economic, aparent marginal, al faptului ca nu avem autostrada Pitesti – Sibiu: livrarile ajung mai tarziu in tarile de destinatie, iar in costul fiecarei Dacii, acest minus este de 60 de euro / unitate. Desi uzinele Dacia ne tracteaza exporturile, reprezentantii companiei considera ca exista potential de majorare a acestui volum destinat altor tari, daca ar exista o autostrada pana la granita.

 

Cum a vazut Ministerul Transporturilor tronsonul Pitesti – Sibiu: de la drum expres, in numai 6 luni reincadrat drept „prioritate nationala” in domeniul autostrazilor.

Pana de curand, dialogul a fost al surzilor. La Bucuresti, Master Planurile facute si refacute, catalogau in toamna trecuta tronsonul Pitesti – Sibiu ca fiind bun pentru drum expres. Nemultumirea nu devenise vizibila, fusesera doar reactii dinspre managementul Renault, sau dinspre acele parti ale societatii civile care vad mai mult de 5 sau 10 ani in fata si cam atat. Orice era cu bataie lunga si avea o componenta de oportunitate strategica – asa cum a fost si acest articol de pe Construim-Romania.ro, preluat si de catre EconomicZoom  – nu se incadra in viziunea ingusta, de maximum 3 benzi.

Dupa aceste presiuni ale asociatiilor de afaceri si societatii civile in ansamblul ei – inclusiv ale asociatiilor nationale de transportatori si logisticieni – Guvernul a reincadrat tronsonul Sibiu-Pitesti la Autostrazi, indicand insa un termen la „Sfantul-Asteapta”, adica dupa 2020. Acesta a fost episodul 2.

Insa in numai 1-2 luni, Comisia Europeana a trimis comentarii si corectii la Master Planul nostru si acum – in sfarsit – Autostrada Sibiu-Pitesti a devenit ce trebuia sa fie de 1-2 decenii: Prioritate Zero pentru planurile Romaniei de dezvoltare a infrastructurii, cu termen de finalizare maxim in 2020.

Aproape sa ni se spuna ca si Ministerul a avut in vedere acelasi termen de finalizare, 2020. Gand la gand! Poate ca acum, in sfarsit mesajul a fost auzit. Cat priveste demersul angajatilor Dacia, putem fi solidari cu protestul lor, daca rezultatul va fi realizarea autostrazii dorite de toti transportatorii si toti soferii.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.