Execuţia Bugetară a României în primele 4 luni 2019 – Alarmă corelată cu necesar de corecţii, versus veşti bune despre avansul PIB şi o „rezervă de linişte” din relaxarea fluxurilor de lichidităţi dintre firme

10 iunie 2019 16:00

Bugetul României a avut un deficit record al anilor recenţi în primele 4 luni ale lui 2019 – echivalent cu 1,1% din PIB vs. plafonul maxim Maastricht de 3,0% la final de an – din încasari nominale mai mari cu 11% vs. cheltuieli cu 15,9% mai ridicate.

Creşterile în termeni REALI * au fost de +6,9% la Venituri vs. +11,6% la Cheltuieli.

* Reale = raportate la o inflaţie IPC an-la-an – medie aritmetică de 103,82% in cele 4 luni (medie neponderată, calcul al EconomicZoom dupa datele INS: indicii IPC de 103,32% ianuarie, 103,83% februarie, 104,03% martie şi 104,11% aprilie 2019).

<< Bugetul general consolidat, care include atât bugetul de stat, cât şi bugetele de pensii şi de şomaj, a încheiat primele 4 luni cu un deficit de 11,4 miliarde lei (2,4 miliarde euro) – egal cu 1,1% din Produsul Intern Brut (PIB), deficit cu 88,4% mai mare faţă de cel din aceeaşi perioadă a anului trecut, în condiţiile în care cheltuielile de personal au crescut cu 26%, scrie agenţia de presă News.ro citând comunicatul oficial al Ministerului de Finanţe.>>

Veniturile au fost cu 11% mai mari, în termeni nominali, faţă de aceeaşi perioadă 2018. Se înregistrează creşteri, comparativ cu aceeaşi perioadă a anului precedent, în cazul:

  • încasărilor din Contribuţii de Asigurări (+19,6%),
  • TVA (+12,0%),
  • nefiscale (+9,6%),
  • Accize (+2,9%)”, se arată în comunicatul MinFin.

Cheltuielile bugetului general consolidat – în sumă de 110,9 miliarde lei, au fost în primele 4 luni cu 15,9% mai mari faţă aceeaşi perioadă a anului precedent.

    Capitolele care au avut cele mai mari creșteri nominale de cheltuieli sunt:

  • cheltuielile de Personal (+26%)
  • Asistență Socială (+15%)
  • Bunuri și Servicii (+14,9%)
  • Dobânzi (+14,9%).

<< ”Cheltuielile de personal sunt cu 26% mai mari faţă de cele realizate în primele patru luni ale anului 2018, creşterea fiind determinată de majorările salariale acordate în temeiul Legii cadru nr. 153/2017 privind salarizarea personalului plătit din fonduri publice.

Cheltuielile cu bunuri şi servicii au crescut cu 14,9% faţă de primele patru luni ale lui 2018.

Se înregistrează de asemenea creşterea cheltuielilor cu dobânzile cu 14,9%.

Cheltuielile cu asistenţa socială au crescut faţă de aceeaşi perioadă a anului 2018 cu 15%, fiind influenţate, în principal, de majorarea punctului de pensie cu 10% de la 1 iulie 2018, ajungând de la 1.000 lei la 1.100 lei, de creşterea nivelului îndemnizaţiei sociale pentru pensionari de la 520 lei la 640 lei, se mai arată în comunicat. >>

Ministerul de Finanţe a publicat recent şi execuţia detaliată la 3 luni din 2019, care denotă în general indici de <100%, anume sub programul asumat de M.Finanţe, cu excepţia Impozitului pe Profit, a Accizelor şi a categoriei „Bunuri & Servicii” pe partea de cheltuieli.

Sursa: Ministerul de Finanţe, citat de HotNews

Analizând aceste cifre, grafice şi evoluţii, vom trage 3 CONCLUZII:

=> „ALARMISTA” (la fel cu întreaga noastră mass-media – citată mai sus sau mai jos);

=> una POZITIVĂ referitoare la avansul PIB (nu am vazut nicăieri această corelaţie !);

=> una „INTERMEDIARĂ„, dar care poate fi POZITIVATĂ şi care atenuează din prima alarmă.

 

  1. ALARMA = În acest ritm vizibil la 4 luni, bugetul se poate duce spre un Deficit Bugetar de 4,5% din PIB ** la final de an 2019 – cum bine afirmă şi demonstrează mai jos CursdeGuvernare.ro (CdG):

** 4,5% din PIB = mult peste plafonul de 3,0% al Tratatului de la Maastricht şi enorm faţă de ţinta MTO (medium-term objective) a deficitului structural multi-anual – negociată la nivel de U.E. după criza recentă a Eurozonei şi a Greciei.

CdG: << În 2017, de la un rezultat de +0,17% din PIB pe 4 luni, ne-am dus la -2,88% din PIB pe final de an. În 2019 suntem deja la -1,11% din PIB şi vrem să ne încadrăm în -2,76% din PIB. Aritmetica elementară arată că ar fi necesară o ajustare de 1,4% din PIB pentru a reuşi această performanţă.

Adică avem nevoie de 3 miliarde de euro ajustare (în plus la venituri şi/sau în minus la cheltuieli) pe ultimele 8 luni. Dintre care, atenţie, pe ultimele 4 luni avem deja programată majorarea cu 15% a pensiilor.

Veniturile pe primele patru luni au crescut de la 9,5% la 9,7%, dar cheltuielile s-au majorat de la 10,1% la 10,8%. Cu 0,2 puncte procentuale pe plus la venituri şi 0,7% pp pe minus la cheltuieli, ce putea să rezulte decât un deficit bugetar majorat cu 0,5 pp. Dacă o să o ţinem tot aşa, de la 3% din PIB deficit în 2018 ne ducem undeva spre 4,5% din PIB deficit pe 2019.

Simplificat pe segmente de cheltuieli, cele 0,7 pp care au dat cu minus din cheltuieli majorate s-au împărţit simplificat după cum urmează: 0,4 pp ( de la 2,8% din PIB la 3,2% din PIB) la cheltuieli de personal, 0,2 pp ( de la 3,4% la 3,6% din PIB) la asistenţa socială şi 0,1% la dobânzi, plătite în contul datoriei statului (de la 0,5% la 0,6%).

Ajustare de 3 mld. euro în 8 luni, în condițiile creșterii pensiilor cu 15% peste 4 luni. Investițiile ies din discuție. >>

 

  1. POZITIV ref. avansul PIB: la o creştere a Veniturilor bugetare de 12% după 3 luni (şi de 11,0% dupa 4 luni), este de mare mirare cum NICIUN ANALIST local „nu s-a aşteptat” la creşterea economică de 5,0% din PIB comunicată de INS pentru trimestrul 1 al 2019.

Din cei +12% nominal la Venituri, dacă împărţim pe 3 FACTORI – era clar că aproape 4% vin din Inflaţia an-la-an (cum am calculat mai sus 3,82% pe 4 luni, dar numai 3,73% la 3 luni; deflatorul PIB e diferit de IPC, dar nu poate fi „departe”).

Totuşi, cei 8,0% creştere reala a veniturilor bugetare la 3 luni (indice 112% / 103,73%) lăsau să se intrevadă o creştere economică de cca. 5% sau mai înaltă (Factorul Nr. 2), având în vedere că nu erau semnale grozave privind Factorul nr. 3 = COLECTAREA MAI BUNĂ (vezi şi graficele de execuţie a MinFin. postate mai sus, dar şi datele ce se ştiau deja cu execuţia după 2 luni). Dar – privind pe partea pozitivă – şi colectarea mai bună este o realitate, e un factor aflat în „teritoriul pozitiv”, chiar dacă încă nu la nivelul dorit.

Lăsăm pentru altă analiză comentariile necesare despre cât de sustenabilă este creşterea actuală a PIB, cât de joase investiţiile versus cât de (prea) înalt consumul s.a. Reliefăm aici doar partea ce rezultă din analiza execuţiei bugetare la 3 / 4 luni.

 

  1. INTERMEDIARA” – dar care poate fi POZITIVATĂ şi care atenuează din prima alarmă

Ca analist & consultant ce lucreaza cu „economia reală”, ştiu „din piaţă” ca multe plăţi spre IMM (dar şi spre multinaţionalele furnizori ai diverselor instituţii ale statului) au fost AMÂNATE pentru ca Execuţia Bugetară pe anul 2018 „sa dea bine în poză”, adică să se încadreze în ţinta 3,0% Maastricht pe calculul Min.Finante al României, dar şi pe ESA (U.E.).

Cum ESA lua în calcul pentru 2018 inclusiv luna ianuarie a.c., enorm de multe plăţi au fost amânate, întinzând la maxim Bilanţurile (conturile Creante-Clienţi) ale firmelor din România; ameninţate astfel chiar cu insolvenţa – totul pentru fanatismul unora ce conduceau Guvernul prin interpuşi şi / sau prin instituţii interpuse (gen C.N.Prognoză).

Da, şi Bugetul de Stat 2019 fusese amânat de Guvern şi apoi de Preşedinte şi a intrat în vigoare abia pe 15 Martie 2019 – iar Instituţiile amâna plăţile fără a avea un Buget de Stat aprobat – acest fapt adaugând abuzurilor ample ale Statului nostru faţă de mediul privat.

O ştire din Ziarul Financiar (ZF) ne confirmă acest fapt: dacă in Martie a.c. se adunaseră REFUZURI de PLATĂ cât pentru tot anul 2018, în Aprilie a.c. s-a dat drumul la plăţi şi refuzurile la plată pe cec-uri si bilete la ordin au scăzut de 10 ori ! „Oxigenul” a ajuns între timp către cei care au rezistat…

<< Băncile au refuzat în luna aprilie 2019 instru­men­te de plată (cecuri, cambii şi bilete la ordin) în va­loare de 124 milioane de lei, de zece ori mai pu­ţin decât vârful de 1,3 miliarde de lei înregistrat cu o lună în urmă. Cecurile sau bilete la ordin sunt re­fuzate la plată în situaţia în care băncile nu găsesc suficiente lichidităţi în conturile companiile care le-au emis. >>

Revenind la Buget, mare parte din Deficitul „alarmă” de 1,1% din PIB se datorează acestor plăţi amânate către firme – preponderent IMM cu capital românesc – iar de la acestea porniseră amănări de plăţi „în cascadă”, afectând alte IMM, unele fiind plăţi pentru lucrări şi servicii realizate / livrate Statului încă din Noiembrie-Decembrie 2018 !

Nu avem încă date oficiale privind execuţia bugetară pe Aprilie a.c. de la Ministerul de Finanţe, dar analiza ZF de mai sus – cu date BNR – probează clar acest fapt.

Concluzia „intermediară” ne ajută să sperăm că deficitul de 1,1% din PIB nu se va repeta „mimetic” în toate „calupurile” de 4 luni ce urmează. Dar, vorba CdG, atenţie la Pensii !

 

Radu Limpede

9-10 Iunie 2019

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.