STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, MACROECONOMIE, PIETE FINANCIARE, Legislatie & Mediu de Afaceri, Buget & Finantare Deficit, ISD - FDI & Investitii & Parcuri Industriale, Finantari UE & Granturi

O analiză CNPR / Cifrele seci ale eficienței ajutoarelor de stat în privat: 28% au primit ajutorul în chiar anul înființării, 27% au încheiat pe pierdere

Sursa: cursdeguvernare.ro

rp_euro15-300x225.jpgÎn perioada 2007-2015 au fost acordate ajutoare de stat, pentru companii private, în valoare totală de aproximativ 730 milioane de euro, de care au beneficiat 91 de companii.

O analiză a Confederația Națională a Patronatului Român – CNPR, ale cărei date agregate au fost puse la dispoziția cursdeguvernare.ro , relevă faptul că, în mod preponderent, beneficiarii ajutoarelor de stat au fost companii cu capital privat străin, multe dintre ele înființate chiar în anul acordării sprijinului sau în anul anterior acordării sprijinului.

Aceleași date indică faptul că o serie de beneficiari ai unor sume semnificative sub formă de ajutoare de stat înregistrează profituri în scădere, chiar negative, iar în ceea ce privește îndeplinirea obligațiilor privind crearea de noi locuri de muncă, acestea sunt doar parțial îndeplinite.

Ajutoarele de stat, cifrele-cheie : 30% din companii au primit ajutorul în chiar anul de înființare

  • în perioada 2007-2015 au fost acordate ajutoare de stat în valoare totală de aproximativ 730 milioane de euro, de care au beneficiat 91 de companii
  • 9 dintre cele mai mari 10 ajutoare de stat au fost acordate companiilor cu capital străin
  • Cele mai mari 6 ajutoare de stat au fost acordate către o singură industrie- constructoare de mașini
  • 18,5% din valoarea totală a ajutoarelor de stat au fost acordate către 2 grupuri multinaționale
  • 28,57% dintre agenții economici care au beneficiat de ajutor de stat sunt înființați în anul acordării ajutorului de stat
  • 27% dintre beneficiarii ajutoarelor de stat au încheiat în pierdere ultimul exercițiu financiar
  • 2,13% este ponderea profitului total cumulat obținut de beneficiarii ajutorului de stat, în valoarea toatală a ajutoarelor de stat acordate
  • 42.260 euro/loc de muncă nou creat este valoarea efectivă a subvenției acordate prin scheme de ajutor de stat în perioada 2007-2015. Prin comparație, subvențiile acordate IMM-urilor românești este de 8.652 euro/loc de muncă în cazul programului START, respectiv 2.395 euro/loc de muncă în cadrul programului SRL-D.
  • Statistic, în cazul a 7 agenți economici, subvenția acordată per loc de muncă este mai mare de 67.000 de euro, la polul opus, în cazul a 10 agenți economici aceasta este de sub 5.600 euro
  • 69,35% este gradul de realizare la 31 decembrie 2014 a indicatorului număr de locuri de muncă create

ramuri1Locurile de muncă, ca principal argument: De la teoria ajutorului la realitatea din economie

În perioada 2007-2015 la nivelul României au fost implementate 6 scheme de ajutor de stat ce constituie obiectul analizei, respectiv HG 1165/2007, HG 753/2008, HG 1680/2008, HG 797/2012, HG 807/2014, HG 332/2014. Analiza s-a făcut prin raportare la stadiul implementării proiectelor la data de 31.12.2015.

În perioada 2007-2015 au fost acordate ajutoare de stat în baza schemelor menționate anterior în valoare totală de 3.258.636.433,90 lei, echivalentul a aproximativ 730 milioane de euro, de care au beneficiat 91 de companii și pentru care a fost asumată crearea a 27.379 de noi locuri de muncă.

Statistic, pentru fiecare loc de muncă asumat, statul a alocat sub formă de ajutor de stat suma de 119.019,56 lei (aproximativ 26.600 Euro).

Raportându-ne la un salariu mediu de 1.000 lei/lună (determinat ca o medie aproximativă a salariilor minime pe economie în perioada de analiză), rezultă faptul că costurile totale salariale ale unui angajator pentru acoperirea unui astfel de salariu sunt de aproximativ 1.231 lei/lună, ceea ce îi permite acestuia să acopere salariul unui loc de muncă nou-creat în aceste condiții pentru o perioadă de 96 de luni (8 ani).

Obligativitatea beneficiarului ajutorului de stat este aceea de a menține locurile de muncă create, de regulă, pentru o perioadă de 5 ani.

Concluzie evidentă: sprijinul acordat a constituit în unele cazuri o subvenționare integrală a costurilor salariale pentru o perioadă îndelungată de timp.

Din analiza cifrelor rezultă că nu a fost aplicată o politică unitară în ceea ce privește numărul de locuri de muncă asumate în raport cu valoarea ajutorului de stat, în condițiile în care subvenția acordată per loc de muncă a fost mai mare de 300.000 lei în cazul a 7 agenți economici, iar la polul opus, sub 25.000 lei în cazul altor 10 agenți economici.

Citește mai departe pe cursdeguvernare.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.