Nextdoor sapa adanc dupa bani in comunitatile mici

12 martie 2015 18:27

Nextdoor start-upStart-up-ul Nextdoor, o retea sociala pentru utilizatori din comunitati mici, infiintata in urma cu trei ani, sustine ca a descoperit comoara care va atrage venituri dinspre afacerile locale si furnizorii de servicii – recomandarile utilizatorilor.

Companiile de Internet „curteaza” de ani de zile oameni precum Isaac Gonzalez pentru a ii determina sa utilizeze serviciile lor. Gonzales are 34 de ani, este casatorit, tata, dar si un lider bine-vazut in cartierul sau din Sacramento, potrivit unui articol din the New York Times (NYT).

Oficialii guvernamentali locali si oamenii de afaceri din zona stiu cine este Gonzalez. Cand acesta din urma pune in discutie probleme locale, toti il asculta, chiar si comunitatile din cartiere invecinate. Opiniile si recomandarile sale sunt exact ceea ce Nextdoor, un start-up de social networking din San Francisco, crede ca va fi cheia business-ului sau altfel spus comoara ce va atrage venituri dinspre afaceri locale si furnizori de servicii – comunitatile mici care impartasesc opinii pe reteaua sociala despre tot felul de afaceri si servicii locale.

„Construirea unei comunitati este un lucru foarte, foarte greu”, spune Tirav Tolia, fondator si director executiv la Nextdoor. „Increderea este esentiala si trebuie sa fie autentica”, puncteaza acesta.

Investitorii par sa fie convinsi ca Nextdoor este un start-up valoros. Compania a anuntat, recent, ca investitiile provenite din venture capital (capital de risc) au urcat la 110 milioane de dolari, printre investitori numarandu-se Redpoint Ventures si Insight Venture Partners.

Capitalurile investite fac ca Nextdoor, infiintata in urma cu trei ani, sa valoreze in jur de 1,1 miliarde de dolari, ceea ce asaza compania printre start-up-urile din tehnologie cu cea mai rapida crestere din cele cu evaluari de zece cifre.

Investitorii cred ca „zac” multi bani in comunitatile mici din cartiere. Multe companii de Internet, inclusiv AOL, Google si Foursquare, si-au sporit deja adresele de IP in aceste zone restranse, e drept succesul fiind mixt. Tolia si Sarah Leary, fondatorii Nextdoor, cred ca au gasit raspunsul. Pe scurt, este vorba despre comunitate.

Nextdoor a construit, incet dar sigur, o retea cu peste 53.000 de microcomunitati de-a lungul Statelor Unite, toate cu centrul la granitele intre cartiere. Nextdoor a restrictionat comunicarea doar acelora care locuiesc foarte aproape unul de altul: utilizatorilor li se cere verificarea identitatii si adresa de IP inainte de logare.

„Considerati Nextdoor o versiune moderna, mai atractiva a unui serviciu de email-list pentru o comunitate sau ceva asemanator cu popularul „message board” al Yahoo!, prin care oamenii pot posta si citi mesaje”, scrie NYT. Utilizatorii Nextdoor au posibilitatea sa posteze stiri din cartierul lor, sa puna produse spre vanzare, sa ceara ajutor in cazul pierderii animalului de companie sau sa organizeze o petrecere de bloc.

In plus, start-up-ul lucreaza cu aproximativ 650 de agentii guvernamentale locale ce pot trimite alerte, prin reteaua sa, privind caderea unor instalatii de utilitati din anumite zone, de exemplu, sau alerte de infractiuni, sau sfaturi de pregatire in caz de urgente.

Nextdoor a consolidat increderea utilizatorillor retelei sale si tot mai multi posteaza comentarii, dar mai important, posteaza recomandari legate de afaceri sau servicii locale.

Dintre cele 5 milioane de mesaje schimbate zilnic pe Nextdoor, dupa cum sustine Tolia, cele mai multe, peste un milion, reprezinta recomandari legate de diverse servicii. In jur de 80% din postari sunt discutii despre furnizori de servicii locali si despre diverse afaceri.

Tinta companiei este aceea de a extrage date din toate aceste mesaje ale utilizatorilor si sa le transforme in recomandari demne de luat in seama. Oamenii care cauta tot felul de servicii, cum ar fi ajutor pentru reparatii sau pentru curatarea casei, pot gasi astfel mai usor ceea ce isi doresc, sustin reprezentantii start-up-ului. Exact in aceasta zona vede Nextdoor oportunitatea sa de business.

Compania este inca la inceputul testelor privind modalitatea prin care poate castiga bani din recomandari. O idee ar putea fi trimiterea acestora departamentelor de vanzari ale firmelor recomandate, ce le pot fi extrem de folositoare.

Totodata, start-up-ul experimenteaza cat de bine functioneaza serviciile la cerere, experiment pe care Uber, start-up-ul ce ofera servcii private de taxi, l-a facut deja, sau Instacart, site prin care utilizatorii pot comanda online si primi produse de bacanie. Nextdoor ar putea, de exemplu, sa ofere utilizatorilor posibilitatea de a solicita un instalator priceput sau un tutore de incredere, prin reteaua sa, si sa perceapa un comision.

Oricum, reprezentantii Nextdoor afirma ca aceasta abordare (servicii la cerere – n.r.) ar putea debloca o intreaga piata locala de servicii, cum ar fi babysitter, persoane care plimba caini, si aceasta fara nicio promovare online initiata de firmele respective.

Tocmai aceasta face diferenta de alte retele sociale, inclusiv Facebook, care face bani, in principal, din afisarea anunturilor de utilizatori adaptate la profilurile lor personale, sau Twitter, care ofera anunturi bazate pe interese. Ambele retele introduc anunturi in interiorul continutului curent al unei persoane, intre fotografii nenumarate si actualizari de stare.

„Cand oamenii folosesc Nextdoor, ei nu urmaresc sa posteze fotografii cu pisica, ci ei cauta servicii sau sa vanda lucruri”, spune Bill Gurley, partener la firma de venture capital Benchmark, care a investit in Nextdoor. „Pornind chiar de la publicitate, continutul conteaza”, subliniaza Gurley.

Metoda publicitatii locale in retea sociala functioneaza. Prima data a fost testata de AOL, cu marele experiment Patch, o retea cu sute de site-uri de stiri locale, axate pe probleme de interes specifice unei zone geografice mici. Din nefericire pentru AOL, efortul sau a fost vazut ca un mare esec; AOL a vandut Patch in 2014, dupa o „hemoragie” de peste 200 milioane de dolari, in incercarea de a ridica site-ul de la pamant.

Foursquare, start-up-ul social de recomandari, a vandut, de asemenea, publicitate afacerilor locale ce doreau sa atraga noi consumatori digitali cu experienta. Luna trecuta, un executiv al Foursquare a afirmat ca veniturile companiei au urcat, de la an la an, cu trei cifre, fara insa a oferi cifra exacta. Facebook a inceput, recent, sa vanda anunturi, concentrandu-se pe afaceri mici locale.

Mai sunt si alte companii, precum Yelp si Google, ambele care ofera recomandari bazate pe cautarile utilizatorilor si pe ratinguri.

Filosofia Nextdoor este aceea ca o recomandare a cuiva din comunitatea ta este mult mai importanta, mai de incredere decat, sa spunem, o analiza Yelp de la un utilizator necunoscut de pe Internet, sau un anunt Google determinat algoritmic.

Abordarea in functie de cerere difera semnificativ de metodele vechi, prin care companii locale sacrificau cativa dolari pentru publicitate, de cele mai multe ori, pe cai traditionale. „Puterea retelelor sociale sta in faptul ca se manifesta ca un fenomen”, sustine David Sze, un venture capitalist la Greylock Partners si membru in conducerea Nextdoor. „Oferi acest serviciu social, iar utilizatorii incep sa vorbeasca despre comert si servicii locale pe cont propriu”.

Cautarea de publicitate, asemenea serviciului Google (search advertising), va continua sa domine spatiul de publicitate din online peste urmatorii cinci ani, potrivit unei cercetari a companiei Forrester, care estimeaza ca, cheltuielile pentru reclama digitala vor sari de 103 miliarde de dolari, in urmatorii cinci ani. Un analist al Forrester anticipeaza ca cheltuielile cu reclame pe retele sociale vor creste cel mai rapid dintre toate categoriile de publicitate digitala.

Pentru Nextdoor, planurile de business sunt inca la inceput. Compania a cheltuit aproape tot in extinderea bazei sale de utilizatori, in trei ani, cifre pe care refuza sa le dezvaluie.

Insa, anul acesta Nextdoor planuieste sa permita intreprinderilor sa posteze pe reteaua sa, ceea ce va fi o premiera pentru o companie care a dat voie, pana acum, doar utilizatorilor sai si organizatiilor guvernamentale locale sa comunice intre ei.

Oricum, un lucru este clar. Nextdoor nu se grabeste sa adopte un anume model de business, nici chiar publicitatea in reteaua sa, pentru ca nu vrea sa riste sa isi supere utilizatorii si sa obtina o reactie asemanatoare cu cea experimentata deja de Facebook, cand a introdus prima data publicitatea in retea.

„Cum cuceresti pe plan local, cand atat de multe companii au esuat inaintea ta?”, iata marea intrebare. „Joci acelasi joc si faci lucrurile pe rand”, vine raspunsul de la Tolia. „Este nevoie de rabdare, incredere si de o multime de tururi de pista„, conchide directorul executiv al Nextdoor.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.