STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, Telecom & IT-C & Online, Management

Matematica gresita a Yahoo in domnia Marissei Mayer

Marissa Mayer YahooCateva calcule matematice de baza in privinta Yahoo, de cand Marissa Mayer a preluat conducerea companiei, in urma cu mai bine de trei ani, arata ca gigantul din tehnologie nu este deloc sanatos, dupa cum se arata intr-o analiza publicata de The New York Times (NYT).

Articolul bine-cunoscutei publicatii americane incepe in forta, cu sume exacte pe care Marissa Meyer le-ar fi rispit de cand se afla la conducerea Yahoo, de peste trei ani. Astfel, potrivit analizei, ea a platit in jur de 3 miliarde de dolari in achizitii de companii, cele mai multe necunoscute, precum Aviate, Polyvore si Distill (si inca una de care este posibil sa se fi auzit, Tumblr). In plus, a cheltuit 9,4 miliarde de dolari, in ultimii doi ani, pentru rascumparari de actiuni, perioada in care titlurile Yahoo se tranzactionau la preturi mai mari, astfel ca pierderea din aceste tranzactii s-a ridicat la 2,5 miliarde de dolari.

In jur de 365 milioane de dolari, reprezentand compensatii, s-au dus chiar in buzunarul lui Mayer, presupunand ca va ramane la conducerea companiei inca un an si jumatate. Alte 109 milioane de dolari s-au cheltuit cu angajarea unui executiv, ca sef de operatiuni, care insa a fost concediat dupa 15 luni. Si asta nu e tot. Se estimeaza ca 450 milioane de dolari au fost cheltuiti cu mancarea personalului companiei, oferita gratis. Si, depinde pe cine credem, milioane de dolari cu cifre duble s-au scurs in petreceri si evenimente, inclusiv in „Great Gatsby” – petrecerea cu tematica, organizata acum doua saptamani, fara nicio ironie apararenta, dupa cum scrie NYT.

Multe dintre aceste cifre provin chiar dintr-o recenta prezentare, absolut devastatoare, trimisa board-ului Yahoo de catre Eric Jackson, care conduce un mic fond de risc, denumit SpringOwl Asset Management, si care critica de mult timp pasii gresiti ai companiei.

In tot acest timp, in interiorul Yahoo, domnului Jackson i s-a respins dreptul de a vota, pe motiv ca este de prea putin timp actionar in companie, dupa cum sustine o persoana apropiata situatiei, citata de publicatia americana.

Indiferent, insa, de dimensiunea pozitiei sale in companie, exista un adevar fundamental in criticile domului Jackson: in ciuda afirmatiilor insistente ale lui Mayer ca Yahoo este o companie diferita si mai buna fata de cum era inainte de a prelua ea conducerea – si poate ca asa este – aceasta este oricum evaluata ca si cum nu ar fi facut mai nimic pentru companie.

Intr-adevar, investitorii considera ca business-ul principal al Yahoo, in afara de investitiile in Alibaba si Yahoo Japonia, este lipsit de valoare. De fapt, Yahoo a ajuns sa nu mai valoreze nimic, de vreme ce acum ii este atribuita o cifra negativa.

Este vina lui Mayer?

Intrebarea este simpla, insa raspunsul complicat, sustine NYT. In ultimele saptamani, cu toata gramada de situatii negative petrecute in administarea lui Mayer – actiunile care se prabusesc si evolutia nu tocmai conform planului de a creste participatia in Alibaba – o serie de companii din Silicon Valley sar in apararea ei.

Si totusi, vorbim aici despre o schimbare de directie nereusita. Aceasta este realitatea, oricum am numi-o.

Cu toatea acestea, de ce este Silicon Valley atat de implicata in aceasta poveste? Obsesia fata de Yahoo ii supraestimeaza importanta pe campul de lupta, adica in publicitatea digitala si business-ul media, unde este considerata o afacere mare. Yahoo ramane o piatra de temelie pe firmamentul Silicon Valley – un inger cazut de la era dot-com incoace, care a inspirat o intreaga generatie de antreprenori, ce par ca inca tanjesc dupa o epoca trecuta si care sunt frustrati ca acest „icon” de odinioara nu isi poate gasi drumul spre succesul de alta data.

(Cu douazeci de ani in urma, Yahoo a fost fara indoiala cea mai tare companie din Silicon Valley, un adevarat pionier al Internetului. In prezent, exista un acronim, GAFA, al celor patru jucatori dominanti in era digitala – Google-Apple-Facebook-Amazon. Este greu sa ne imaginam acum ca tocmai acest acronim a determinat deciziile diferite de strategie ale Yahoo, care ar fi putut usor sa devina Gafay.)

Doamna Mayer a fost una dintre asa-numitele stele rock ale Silicon Valley, un director executiv de sex feminin de succes, al Google, cu inteligenta-brici, si care a fost celebrata de catre publicatii financiare, dar si de moda deopotriva.

Probabil ca problema lui Mayer este tocmai aceea ca nu realizeaza ca nu ea a condus, de fapt, Google. La Yahoo, nu a facut altceva decat sa cheltuie banii ca si cum ar fi administrat, in continuare, intr-una dintre cele mai ravnite companii din Silicon Valley. Asemenea situatiei de la Google, a asigurat personalului mancare gratuita, o cheltuiala de aproape 108 milioane de dolari pe an, potrivit raportului lui Jackson. Poate ca cineva ar putea argumenta ca Marissa Mayer a simtit nevoia sa concureze, in acest fel, Google in demersul de atragere de talente de top si, totodata, a platit suplimentar pentru aducerea de noi oameni in companie, pentru sustinerea strategiei sale denumita „aquihire” – cumpararea de companii intregi, multe dintre ele care au falimentat sau companii zombi, in loc sa foloseasca talentele in alte scopuri.

In timp ce Mayer facea achizitii proaste, era criticata pentru ca cheltuie prea putin. (Da, insa de catre unii care veneau si plecau).

Totusi, ce putea ea sa faca cu 9,4 miliarde de dolari cash, folositi pentru rascumpararea de actiuni?

Se poate face o intreaga lista de cumparaturi de vis. A fost o vreme cand Netflix se afla in intervalul de pret de achizitionare al lui Mayer, inainte ca actiunile sa creasca pana la o capitalizare de piata de peste 50 miliarde de dolari. Daca ar fi ajuns la Yahoo cu trei luni mai devreme, ar fi putut sa aleaga Instagram. Spotify, serviciul de muzica, a fost de vanzare intreaga perioada de timp. De asemenea, la un moment dat, Snapchat ar fi fost o achizitie perfecta.

Insa, Mayer nu a facut niciuna din aceste tranzactii, optand in schimb pentru miscari marunte, care nu par sa fi miscat cadranul.

Adesea, Mayer se apara cu cresterea afacerii mobile a Yahoo, ca fiind un punct luminos si un business inexistent in urma cu trei ani. Este un lucru adevarat, insa piata nu ii atribuie ei aceasta realizare, iar mobilul reprezinta doar o fractiune din afacerea companiei. Exista, cel mai probabil, si alte aspecte pozitive pentru care Mayer nu a primit credit.

Cert este ca pentru majoritatea investitorilor – strategia sa – despre care a anuntat ca va fi revizuita in ianuarie 2016 – nu pare sa fie diferita de strategiile in zig-zag ale predecesorului ei si de disfunctionalitatea conducerii.

Desigur, Marissa Mayer ar putea dovedi fiecaruia ca greseste, ceea ce este si foarte probabil sa faca. Insa, investitorii si-au cam pierdut rabdarea, conchide NYT.

 

 

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.