STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, ANALIZE SECTORIALE, Telecom & IT-C & Online, Stiinta & Tehnologie, Auto

Masinile autonome vor schimba fundamental societatea pana in 2025

AutonomousCars„Am petrecut ceva timp, in ultima perioada, gandindu-ma la masinile autonome si mi-am propus sa  imi sintetizez parerile si predictiile”. Asa isi incepe Zack Kanter analiza sa postata pe blogul personal si preluata de CBS, analiza ce vorbeste prabusirea industriei auto si a industriilor conexe, precum si despre schimbarile fundamentale economice pe care le vor influenta masinile autonome.

Majoritatea oamenilor – incusiv experti – cred ca tranzitia la vehiculele necontrolate de sofer se va realiza incet, in urmatoarele decade, si vor exista obstacole mari in adoptarea lor pe scara larga. „Eu cred ca este o subestimare semnificativa”, subliniaza Zack Kanter, fondatorul a catorva start-up-uri din automotive. Estimari arata ca masinile autonome vor deveni banale, obisnuite, pana in 2025, iar in 2030 vor detine chiar monopol pe piata auto”. Iar, ca orice schimbare zdrobitoare, acestea vor eclipsa oricare alta inovatie experimentata de societatea noastra.

Masinile autonome vor influenta si vor duce la o situatie fara precedent in ceea ce priveste pierderea locurilor de munca si asta va restructura fundamental economia. Acestea vor rezolva o parte semnificativa a problemelor de mediu, vor preveni zeci de mii de decese pe an, vor determina economisirea a milioane de ore, sporind productivitatea, si vor crea o serie intreaga de industrii pe care nici macar nu ni le putem imagina in momentul de fata.

Tranzitia a inceput deja sa se produca. Elon Musk, CEO-ul Tesla Motor, spune ca noile modele ale companiei din 2015 vor fi capabile sa conduca masina fara sofer 90% din timpul de mers. Gigantii auto nu sunt nici ei cu mult in urma. Potrivit Bloomberg, modele ce vor fi lansate in 2017 de catre General Motors cuprind caracteristici de tehnologie ce permit masinii sa preia controlul directiei, accelerarii si franarii la viteze de autostrada de 70 mile pe ora sau in situatii de trafic aglomerat „stop-and-go”.

Nu doar Tesla, ci si Google prezic ca masini in totalitate autonome – ceea ce Musk descrie ca fiind „autonomie reala de condus in sensul ca practic te urci in masina, adormi si te trezesti la destinatie” – vor putea fi achizitionate de catre oricine pana in 2020.

„Expertii din industrie cred ca oamenii vor achizitiona intr-un ritm lent masini autonome, ceea ce poate fi adevarat, dar este o greseala sa presupunem ca aceasta situatie va impiedica tranzitia catre masinile autonome”, puncteaza Kanter.

O analiza a Morgan Stanley arata ca oamenii conduc doar 4% din timp, ceea ce este o risipa uimitoare avand in vedere costul mediu anual al proprietarilor de masini americani, care este de 9.000 de dolari. Pe langa locuinta, automobilul este al doilea cel mai scump activ pe care oamenii il vor achizitiona vreodata, de aceea nu este o surpriza ca servicii precum cele oferite de Uber sau Zipcar au obtinut rapid popularitate ca alternativa la detinerea propriei masini.

In prezent, este mai economic sa apelez la serviciile unei companii care asigura curse private daca locuinta este intr-un oras si distanta presupune sa conduci mai putin de 10.000 de mile pe an. Impactul asupra detinerii unei masini este enorm: un studiu al Universitatii Berkeley arata ca numarul proprietarilor de masini, dintre cei care apeleaza la servicii de taxi privat, s-a redus la jumatate. „Cumparatorii unei masini in viitor nu vom fi eu sau tu – masinile vor fi achizitionate si operate de catre companii de servicii de taxi privat”, sustine antreprenorul american.

Analize recente confirma faptul ca „vom fi dornici sa cumparam masini autonome, daca acestea vor fi disponibile”, continua Zack Kanter. Un procent de 60% dintre americanii intervievati au declarat ca vor conduce o masina autonoma, in timp ce 32% afirma ca nu vor mai conduce, odata ce vor fi disponibile masinile autonome.

Nimeni altcineva nu este mai entuziasmat de aceasta situatie ca Uber, in conditiile in care soferii companiei iau acasa cel putin 75% din fiecare tarif. Nu este o surpriza ca CEO-ul strat-up-ului, Travis Kalanick, a declarat recent ca Uber va inlocui eventual soferii cu masini autonome. Un studiu al Universitatii Columbia sustine ca, cu o flota de doar 9.000 de masini autonome, Uber poate inlocui fiecare taxi in New York, iar pasagerii ar putea astepta in medie 36 de secunde pentru o cursa, care costa in jur de 0,50 dolari pe mila.

Fiind atat de convenabil si ieftin, detinerea unei masini va deveni de neconceput, sustine Kanter, iar masinile autonome, cererile de taxi – transportul cloud – vor deveni rapid modalitatile dominante de transport – care va creste rata deplasarii fata de cazul detinerii de autotursime si, totodata, va influenta decizia legata de utilizarea transportului public. Cu o valoare de circa 41 miliarde de dolari a Uber, inlocuirea celor 171.000 de masini ale companiei din Statele Unite, la un cost de 25.000 de dolari pe masina, ar insemna un cost total de 4,3 miliarde de dolari (adica sub 11% din capitalizare – nota EconomicZoom).

Efectele masinilor autonome vor fi uimitoare. PricewaterhouseCoopers prezice ca numarul vehiculelor de pe sosea va fi redus la 99%, estimand ca flota de masini va scadea de la 245 de milioane la doar 2,4 milioane.

Inovatia perturbatoare, deloc amabila cu producatorii auto majori, asemenea GM, Ford si Toyota, ii va face pe acestia sa nu poata supravietui acestui salt. Gigantii auto sunt orientati sa produca milioane de masini, intr-o sumedenie de varietati pentru a satisface gustul individual, si vor fi depasiti cu totul, astfel ca nu vor suporta scaderea dramatica a vanzarilor.

De aceea, cele mai multe falimente vor avea loc in 2030, sustine Zack Kanter, in timp ce start-up-urile din industria auto, precum Tesla, vor prospera cu un numar mai mic de vanzari de flote catre operatori ca Uber, carora le vor oferi modele standardizate, cu mai putine optiuni.

Industrii auxiliare, cum ar fi piata asigurarilor in valoare de 198 miliarde de dolari, piata de finantare a automotive evaluata la 98 miliarde de dolari, industria parcarilor cu o valoare de 100 miliarde de dolari sau piata componentelor auto, accesorii etc., in valoare de 300 miliarde de dolari, toate se vor prabusi, intrucat cererile pentru serviciile acestora se vor evapora.

Vom fi martorii uzurii morale a companiilor de inchiriat masini, sistemelor transportului public si, – „calatorie sprancenata-, a parcarilor si amenzilor pentru exces de viteza”, este de parere Kanter. Acesta prezice ca vom asista la transformarea nu doar a comportamentului de consum al transportului: vom vedea camioane fara sofer, autobuze, excavatoare si camioane de livrari care nu vor mai avea nevoie de soferi profesionisti si de sprijinul industriilor din jurul lor.

Statisticile Biroului Muncii cuprinde o lista cu 884.000 de oameni angajati in industria auto si fabricarii de piese, iar alti 3,02 milioane lucreaza in companiile dealer si reteaua de mentenanta. Soferii profesionisti de camioane, autobuze, taxi sunt in total aproape 6 milioane. Virtual, aproape 10 milioane de locuri de munca vor fi eliminate in 10-15 ani, iar aceasta lista nu este deloc exhaustiva, tine sa precizeze Kanter.      

Insa, in ciuda pierderii locului de munca si distrugerea angro de industrii, eliminarea nevoii de a detine propria masina reprezinta peste 1 trilion de dolari in venitul disponibil suplimentar, situatie ce va inaugura o era a eficientei fara precedent, a inovarii si crearii de noi locuri de munca.

Morgan Stanley estimeaza ca o reducere cu 90% a accidentelor va duce la salvarea a aproape 30.000 de vieti, anual, si la prevenirea a 2,12 milioane de raniti. Masinile autonome nu au nevoie de parcare – vehiculele de pe sosea aflate in cautarea de locuri de parcare reprezinta uluitorul procent de 30% din intreg traficul urban – ca sa nu mai pomenim de faptul ca eliminarea parcarilor in curba adauga doua benzi suplimentare de capacitate pe multe strazi ale oraselor americane, exemplifica autorul analizei.

Traficul va disparea, astfel ca cei care fac naveta vor economisi 38 de ore in fiecare an, aproape o saptamana intreaga de munca. Si cum parcarile, garajele, spatiile pentru camioane si statiile de autobuze vor deveni desuete, zeci de milioane de metri patrati de pamant vor fi exploatati de companiile imobiliare, ceea ce va stimula o dezvoltare metropolitana exploziva.

Impactul masinilor autonome asupra mediului are potentialul de a inversa tendinta de incalzire globala, prin reducerea drastica a utilizarii combustibililor fosili. Masinile tip SUV, cele pickup si minivan-urile totalizeaza un procent de 17,6% din emisiile de gaze cu efect de sera – o reducere de 90% a vehiculelor aflate in operare ar reduce emisiile globale la 15,9%.

Cum majoritatea masinilor autonome vor fi cel mai probabil electrice, putem elimina, virtual, cam 134 miliarde litri de benzina utilizata, in fiecare an, doar in Statele Unite. Iar daca se vor recicla 241 milioane de vehicule, care au necesitat, cu siguranta, resurse importante, surplusul de materii prime va determina scaderea activitatii de minerit.

„Dar poate cel mai entuziasmant aspect pentru mine il reprezinta inventiile ce vor urma, descoperirile si crearea unor noi industrii, pe care nu ni le putem imagina acum”, spune Kanter.

Acesta afirma ca viseaza „la un transport cloud: disponibil aproape instant, la o calatorie punct cu punct, la ambulante care ajung in cateva secunde, la un vehicul-retea distribuit sistemului de energie, la o fuziune intre oras si suburbie, astfel ca naveta sa devina rapida si nedureroasa, la imbunatairea drastica a mobilitatii pentru persoanele cu dizabilitati, la posibilitatea de a inchiria aproape orice. Sfarsitul DMV (Department of Motor Vehicles – n.r.)!”. „Este emotionant sa traiesti, nu-i asa?!”

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.