„Mafia” PayPal si atingerea sa „de aur” asupra start-up-urilor tehnologice

10 aprilie 2015 08:25

PayPalMafia

In spatele start-up-urilor de succes precum Uber, Airbnb si a altor favoriti din generatia viitoare de companii din tehnologie de la Silicon Valley, se afla veteranii experimentati ai grupului ce a fondat si vandut lui e-Bay procesatorul de plati PayPal, porecliti „Mafia PayPal”, care consiliaza si investesc in noi antreprenori. Ei modifica, astfel, asteptarile privind valoarea la care pot ajunge companii private de tehnologie, fara ca acestea sa devina publice (Sursa foto: dugcampbell.com)

Cunoscuti sub denumirea de „UNICORNI”, companiile private din tehnologie – printre care Uber, Airbnb, Stripe, Palantir – care deja valoreaza 1 miliard de dolari fiecare sau mai mult, sunt evaluate inca inainte de vreo listare la bursa datorita fluxului de cash provenit de la firmele de venture capital, fonduri de hedging, de private equity si fonduri mutuale.

Dar, pe langa banii ce curg dinspre Wall Street si ecosistemul sau aferent, in cuferele acestor companii ajung si bani proveniti de la investitori cu relatii si istoric major, nume cunoscute in tehnologie, ce opereaza in spatele scenei prin consultanta, investitii si, in unele cazuri, chiar infiintand alti „unicorni„, scrie the New York Times (NYT) intr-o analiza.

Este vorba despre „PayPal Mafia”, – porecla oferita grupului din spatele succesului companiei-pionier de plati electronice PayPal, care a devenit publica in 2002 si care a fost achizitionata ulterior de eBay – grup implicat – prin persoane individuale – in cele mai multe, daca nu chiar in majoritatea afacerilor celor mai valoroase companii private de tehnologie de la acest moment.

Influenta lor perpetuata de atata timp – mai bine de zece ani de la primul lor succes generator de avere -, indica structura sociala stransa, unitara, a industriei tehnologiei din Silicon Valley si increderea pe care au au noii antreprenori in cei care au atins succesul inaintea lor.

Grupul PayPal se restrange, astfel, tot mai mult in jurul culturii curente a „unicornilor” –  acea „colectie” alcatuita din cele mai valoroase start-up-uri din tehnologie existente vreodata – fapt ce indica clar influenta lor inca puternica.

Multe dintre aceste start-up-uri de succes, precum Uber (inchirieri masini cu sofer in spiritul „sharing economy”), Airbnb (inchirieri apartamente private), Palantir (analize de „pattern”-uri pe mari baze de date si analize predictive), SpaceX (spatiu cosmic), Square, Pinterest (retele sociale) sau Stripe (plati), sunt sustinute de membrii ai asa-numitei „Mafii PayPal”.

De exemplu, Peter Thiel, co-fondator si fost director executiv al PayPal, este investitor in companii printre care Airbnb, compania de big-data Palantir, furnizorul de zboruri spatiale SpaceX, sau in Stripe, companie de plati, acestea fiind patru dintre cele mai valoroase companii de tehnologie din Silicon Valley, la acest moment.

De asemenea, Jeremy Stoppelman, fost vicepresedinte la unitatea de inginerie a PayPal, a investit personal in furnizorul de servicii de plati Square, in Uber, Pinterest, Airbnb si Palantir. Iar Keith Rabois, fostul sef al departamentului dezvoltare de afaceri la PayPal, care acum este partener la Khosla Ventures, detine actiuni la Airbnb, Stripe si Palantir, iar asta pentru a enumera doar cateva.

Experienta comuna a acestor prime companii private de plati, care au atins succesul, fac ca sfatul lor – si banii desigur –  sa valoreze foarte mult in fata tinerilor antreprenori. Furnizorul de servicii de plati PayPal, fondat in 1990, de exemplu, a reusit sa atinga succesul in ciuda listarii sale imediat dupa atacul terorist de la 11 septembrie 2001 si in contextul in care economia nu isi revenise inca dupa colapsul dot-com din 1999.

„PayPal a reprezentat o experienta fantastica de supravietuire intr-o lupta impotriva tuturor problemelor, ce nu mai conteneau, si in final de succes „, isi aminteste Max Levchin, co-fondatorul si CEO-ul pe tehnologie al PayPal. „Ca si veteranii unei campanii militare intense, cadeam si invatam, totodata, din greseli, reusind astfel sa stabilim si sa consolidam relatii de afaceri, in primii nostri 20 de ani de existenta”.

Dupa ce PayPal a fost achizitionata de eBay, in 2002, membrii ai PayPal au fost primii care s-au aratat dispusi sa investeasca in noile start-up-uri de tehnologie.

„Am pornit de la acest grup de inadaptati catre centrul ecosistemului”, explica Rabois, care adauga ca „antreprenorii au nevoie de capital, iar singura modalitate de a il obtine eram noi”.

Membrii grupului au inceput chiar si ei sa caute companii noi si sa preia roluri de fonduri de risc, continuand sa investeasca in alte companii si in noi antreprenori.

„Este o retraire mandatata a vechii noastre experiente de lucru cu echipe noi de tineri”, spune Roelof Botha, partner la Sequoia Capital, care a condus departamentul de dezvoltare de afaceri al PayPal si a investit in Square. „Calea cea mai sigura catre nebunie este te opresti sa muncesti cand esti tanar”, tine sa sublinieze el.

 

Acest mic cerc de prieteni „de intrigi” – toti barbati si majoritatea albi, cu varste sub 50 de ani – se mentine in centrul de actiune in Silicon Valley si se regaseste printre elita antreprenoriala, care a demonstrat ca succesul obtinut naste succes.

 

„Este un adevarat efect de retea al succesului”, afirma Stoppelman, care astazi este director executiv la Yelp, un site ghid de recenzii si recomandari de servicii pe care l-a fondat. „Daca ai un nume care se asociaza cu succesul, oamenii te vor cauta. De ce oamenii inteligenti se duc la Harvard? Pentru ca anterior, alti oameni inteligenti au mers la Harvard”, explica simplu antreprenorul.

 

Or, in acest caz, antreprenorii merg la „absolventii” PayPal pentru a ii convinge sa investeasca in start-up-urile lor, intrucat au avut succes anterior ca antreprenori. Mai mult de zece ani, grupul PayPal s-a aflat integral la baza fondarii si finantarii a celor mai cunoscute start-up-uri, imbogatindu-le. Thiel, care acum conduce fonduri de venture capital si de risc, s-a numarat printre primii investitori in Facebook.

 

Cativa membri ai PayPal au investit in Yammer, care a fost achizitionat, in 2012, de Microsoft pentru 1,2 miliarde de dolari. Yammer a fost, de asemenea, fondat de fostul executiv al PayPal, David Sacks.

Si, intr-adevar, grupul nu doar ca a fondat multe dintre companiile din tehnologie de succes, in prezent, ci a continuat sa le si creeze: LinkedIn, care valoreaza acum 32 miliarde de dolari, a fost co-fondata de Reid Hoffman, un alt fost sef de operatiuni la PayPal. Stoppelman impreuna cu alt membru al PayPal, Russell Simmons, au fondat Yelp, care astazi valoreaza 3,5 miliarde de dolari. Elon Musk, co-fondator al companiei ce a devenit PayPal, a infiintat ulterior Tesla, care valoreaza 23 miliarde de dolari, si SpaceX, un unicorn cu o valoare de 12 miliarde de dolari.

Chiar si YouTube, cumparat de Google, in 2006, pentru 1,6 miliarde de dolari, a fost fondat de catre trei fosti membri PayPal: Chad Hurley, Steve Chen si Jawed Karim.

„Avem un parcurs – ‘resume’ – al colectivului foarte bun„, remarca Scott Banister, fost membru in conducerea PayPal, explicand de ce grupul isi mentine influenta. „Nu este vorba doar de faptul ca esti asociat cu compania, ci ca esti ascociat cu alte nume asociate companiei„, explica acesta. Dupa parasirea PayPal, Banister a fost co-fondatorul serviciului de email, IronPort, pe care l-a vandut catre Cisco Systems, pentru 830 milioane de dolari.

Investirea in noi antreprenori le permite acestor veterani experimentati ai tehnologiei sa se mentina in spatele scenei si sa stea aproape de baza, acolo unde noi antreprenori incearca sa isi croiasca drum catre avere si faima.

Levchin, de exemplu, a vandut, in 2010, compania de jocuri sociale, Slide, catre Google. El a infiintat recent compania de plati, Affirm, sprijinit fiind de mai multi fosti colegi.

„La Yelp, tot timpul era dedicat rundelor de finantare, spune Stoppelman, care adauga ca in acest sens s-a dus la Peter Thiel pentru consultanta. „Cand trebuia sa gandeasca la produs si la strategia de crestere, Max mi-a fost alaturi zi de zi. Pentru o viziune mai larga, insa, m-as duce la Keith.”

Dar, investitia in start-up-uri e, in mod inerent, riscanta. In timp ce membrii PayPal au reusit sa  aduca in lumina reflectoarelor cativa mari castigatori, spectrul esecului ramane intotdeauna larg.”De cate ori am scris un cec „inger” (sens provenit de la business-angel – n.r.) mi-am spus ca este probabil ultima oara cand voi mai vedea acesti bani”, marturiseste Stoppelman. „Doare la fel de mult sa pierzi 25.000 de dolari ca si daca ai pierde 1 milion de dolari”.

Cu toate acestea, cel putin deocamdata, colectivul „minunat” de la „Mafia” PayPal se misca, in mare masura, impecabil, conchide NYT.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.