LUX – Maeștrii șahului din zona produselor de lux se pregătesc pentru un nou joc

1 septembrie 2018 08:45

O serie de schimbări strategice în sălile de consiliu și anticamerele celor mai mari grupuri de produse de lux din lume – LVMH, Kering și Richemont – au fost în curs de desfășurare în ultimele luni, conform The New York Times.

Într-o zi însorită la începutul lunii iunie, zeci de bărbați și femei la costum s-au aflat într-o clădire la periferia Florenței, Italia, plimbându-se pe lângă picturi murale realizate manual cu păsări din paradis, flori sălbatice și femei cu ochii visători purtând turbane, tricouri și ochelari de soare încrustați cu pietre.

Locația? Noul Gucci ArtLab. Ocazia? O zi a investitorilor pentru Kering, compania mamă a Gucci, alături de Marco Bizzarri, directorul executiv al Gucci, jucând un rol principal în fața mulțimii adunate acolo. Subiectul său: Un plan general de a face Gucci cea mai mare marcă de lux din lume.

Nu e vorba de dacă, a spus el, ci de când.

Marca Gucci tocmai a înregistrat vânzări anuale record de 6,2 miliarde de euro, sau aproximativ 7,1 miliarde de dolari, în 2017, o creștere de 45% față de anul precedent. Acum a planificat să atingă vânzări anuale de 10 miliarde EUR și o marjă operațională de 40% până în 2019.

Pentru a face acest lucru, Kering, care deține bijuterii fine și ceasuri, precum și case de modă, a confirmat o strategie mai amplă aflată în curs de desfășurare pentru a-și restrânge atenția la 5 dintre casele sale premium: Gucci, Saint Laurent, Balenciaga, Alexander McQueen și Bottega Veneta.

Implicațiile unei astfel de schimbări devin din ce în ce mai clare. Ele reflectă nu numai o curățare strategică la Kering, ci și reorganizările liniștite care au avut loc la LVMH Moët Hennessy Louis Vuitton și Richemont, deoarece cele trei mari grupuri de produse de lux din lume se pregătesc pentru ceea ce poate fi o nouă etapă a achizițiilor și consolidării.

„Acest moment semnalează sfârșitul unui capitol important pentru Kering”, a declarat Thomas Chauvet, directorul departamentului de cercetare al instrumentelor de capital ale bunurilor de lux europene pentru Citibank. „După aproape 30 de ani de rotație a activelor și prin portofoliul lor, s-au reinventat ca un jucător pur de produse de lux„.

Această schimbare a focalizării s-a exprimat într-o rafală de angajări, concedieri și vânzări de active în prima parte a acestui an, deoarece Kering își reorientează atenția de la achizițiile de mărci mici și mijlocii – „ei au realizat că aceste mărci au nevoie de mult ajutor și nu mișcă acul profitului deloc „, a spus domnul Chauvet – spre cei 5Mari ai lor (Big Five).

Prima dată, în ianuarie, a apărut spin-off-ul mult așteptat al mărcii sportive germane Puma, un pas clar către un angajament pe termen lung pentru lux, care a fost bineprimit de acționari. Apoi, în martie, a fost anunțat că, după un parteneriat de 17 ani, designerul britanic Stella McCartney va cumpăra pachetul de 50% pe care Kering o deținea în afacerea omonimă de modă. Și la începutul lunii iunie, la câteva zile după ce Bottega Veneta a declarat că s-a despărțit de vechiul său director de creație, Tomas Maier, în favoarea unui necunoscut de 32 de ani, Daniel Lee, Kering a confirmat că este în discuții să-și vândă participația de 51% din Christopher Kane către designerul britanic și că afacerea omonimă a lui Maier își va înceta operațiunile.

Aceste mișcări au urmat cesionării lui Sergio Rossi în 2015 și, potrivit analiștilor, sugerează că Brioni, marca italiană de îmbrăcăminte pentru bărbați, și Altuzarra, marca americană de îmbrăcăminte pentru femei în care Kering are o participație minoritară, ar putea fi la rând.

„Văd că este posibil ca aceste mișcări să fie un preambul pentru M & A (fuziuni și achiziții) ale unor companii semnificative de produse de lux care urmează”, a scris Luca Solca, șeful departamentului de cercetare a bunurilor de lux de la Exane BNP Paribas într-un e-mail, referindu-se la știrile privind Kane, Maier și McCartney.

Nu toate brandurile mici ale Kering se confruntă cu un viitor incert: Boucheron și Qeelin sunt încă parte din pachet (bijuteriile fine, moda de top și articolele din piele pot oferi marje mai mari și un potențial mai rapid de creștere organică decât mai multe branduri accesibile). Cu toate acestea, schimbarea de mentalitate la Kering a venit într-un moment în care alte grupuri mari de produse de lux își regândesc, de asemenea, strategiile.

La începutul lunii iunie 2018, după o tăcere de 108 de ani, Chanel și-a publicat primul raport privind câștigurile financiare (considerat în general drept un avertisment pentru potențialii ofertanți, cum ar fi Bernard Arnault de la LVMH).

Recent, Richemont, grupul elvețian de lux care deține 17 mărci de înaltă calitate precum Cartier, Van Cleef & Arpels și Montblanc, a eliminat mărci mai mici și mai puțin performante precum Shanghai Tang și Lancel și a făcut o serie de achiziții-cheie pentru a-și consolida reţeaua digitală de vânzări cu amănuntul. La începutul lunii iunie, compania a anunțat încheierea preluării site-ului de e-commerce de produse de lux, Yoox Net-a-Porter, după o ofertă de 2,8 miliarde de euro, împreună cu o înțelegere pentru a cumpăra Watchfinder, un specialist în ceasuri premium resigilate care vinde online și prin buticuri.

Și LVMH – de departe cea mai dominantă dintre conglomerate, cu aproximativ 60 de mărci care cuprind nu numai modă, bijuterii și produse cosmetice, ci și vinuri și băuturi spirtoase, și cu o capitalizare de piață de 140,4 miliarde de euro, mai mult decât dublă față de Kering și Richemont – a finalizat echivalentul unei remanieri a liniei de îmbrăcăminte pentru bărbați la casele sale majore de modă, prin mutarea lui Kim Jones de la Vuitton la Dior Men, angajarea starului hainelor de stradă, Virgil Abloh, ca director artistic al liniei de bărbați pentru Louis Vuitton și schimbarea lui Kris Van Assche de la Dior Homme la Berluti.

Apoi, în iunie, Antoine Arnault, 41 de ani, și directorul executiv al lui Berluti, a primit responsabilitatea adăugată de șef al comunicațiilor și imaginii LVMH, reflectând un nivel crescut de atenție externă asupra liderului de piață. Recent, grupul a confirmat, de asemenea, că LVMH renunță la o participație minoritară la Edun, marca ecologică de modă fondată de cântărețul Bono și soția sa, Ali Hewson.

Mișcările au sporit speculațiile cu privire la căile de creștere căutate de grup.

„Ca investitor, dacă veți cumpăra Kering chiar acum, cumpărați în principal Gucci și acțiuni fundamental orientate spre modă, care sunt mai predispuse la suișuri și coborâșuri ciclice: riscul rămâne pentru investitorii îngrijorați de a pune toate ouăle într-un singur coș, „a declarat Erwan Rambourg, co-lider la nivel global al cercetării pentru consumatori și comercianți cu amănuntul la HSBC. „Dacă cumpărați LVMH, veți obține o achiziție într-un portofoliu mult mai echilibrat și diversificat, cu o răspândire mai mare pe categorii de produse”.

De aici convingerea pe piață că, deși prețul acțiunilor grupului Kering a crescut cu peste 35% în acest an, directorul său executiv, François-Henri Pinault, ar putea acum să caute active pentru produse de lux mai mari cu scopul a capta interesele investitorilor, idee susținută de modificările recente ale Codului fiscal francez, care au îmbunătățit flexibilitatea în ceea ce privește încheierea tranzacțiilor.

Kering a refuzat să comenteze planurile sale, dar Chauvet de la Citibank a declarat: „Gucci va reprezenta peste 70% din profitul operațional al grupului în 2018 și va exista o dorință de a reechilibra portofoliul dincolo de Gucci” – fie că este vorba de sporirea performanței și a investițiilor în alte branduri sau prin „aducerea în platformă, în mod deliberat, a unei alte mărci care este mult mai mare decât în trecut”.

În luna martie, Exane BNP Paribas a publicat un raport privind posibilitatea unei fuziuni între Richemont și Kering, întrebând: „De ce a fost separat Puma chiar acum? De ce este împins Gucci atât de mult? De ce e asigurat controlul asupra YNAP (Yoox Net-a-Porter)? ” Și notând că „Richemont și Kering sunt complementare: Kering este puternic în produse de lux soft, Richemont este un campion în produse hard de lux hard. Combinația ar crea un avantaj semnificativ la scară.

Sugestia a fost respinsă cu fermitate de ambele grupuri.

Cu toate acestea, după câțiva ani dificili, piața mondială de produse de lux și-a recâștigat strălucirea. Rezultatele optimiste, susținute de cererea puternică din China, nu numai că au amplificat profiturile, dar au contribuit și la acumularea de lichidități care așteaptă să fie utilizate. Kering pare să se pregătească să conducă această misiune.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.