STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, MACROECONOMIE, Politica cu impact economic, Energie & Utilitati & Infrastructura, Politica Fiscala - Taxe & Impozite, Politica Energetica

Legea offshore – frustrări prea mari ale investitorilor pentru fiscalizarea finală: Companiile petroliere pot deduce investiții de 60% din veniturile suplimentare ale vânzărilor de gaze

Autor:Vladimir Ionescu– Cursdeguvernare.ro

Dezbaterea legii privind operațiunile offshore în Marea Neagră continuă chiar și după aprobarea acesteia de Camera Deputaților în regim „pe repede înainte”.

O noutate nerostită nici măcar de președintele PSD Liviu Dragnea, care s-a grăbit, în timp ce Comisia de industrii mai delibera, să anunțe cifrele legii – probabil emoționat de demiterea Laurei Codruța Kovesi cu doar câteva ore mai devreme:

La capitolul impozitării progresive a veniturilor suplimentare, în funcție de prețul de vânzare a gazelor de către concesionari se prevede că „limita maximă a deducerii investiţiilor în segmentul upstream nu poate depăşi 60% din totalul veniturilor suplimentare” (art. 19, alin 3).

Articolul în cauză a fost introdus în ultima clipă a sedinței comisiilor reunite ale Camerei, care l-au aprobat, ca și plenul acesteia, cu majoritatate confortabilă cunoscută, în absența unui studiu de impactcare să releve în ce măsură deducerea respectivă este sau nu un stimulent rezonabil pentru investiția în exploatarea zăcămintelor.

Important:

Dimensiunea deducerilor ar urma să depindă de instrucţiuni emise prin ordin comun al ministrului finanţelor publice şi al ministrului energiei, cu avizul Agenţiei Naţionale pentru Resurse Minerale (ANRM), potrivit alineatului (6) al articolului citat (vezi mai jos).

Deputatul USR Cătălin Drulă susține într-o postare facebook că șeful PSD Liviu Dragnea ar fi „mințit ieri la televizor cu impozitul pe veniturile offshore vorbind de zeci de miliarde de dolari ca viitoare încasări pentru stat”. Liderul PSD nu ar fi menționat dacă a inclus sau nu deducerile respective în calculele sale.

Iată articolul în cauză:

„Art. 19. – (1) Titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore, inclusiv filialele acestora şi/sau aparţinând aceluiaşi grup de interes economic care desfăşoară efectiv atât activităţi de extracţie, cât şi activităţi de vânzare a gazelor naturale extrase din aceste perimetre sunt obligaţi la calcularea, declararea şi plata impozitului asupra veniturilor suplimentare offshore.

(2) Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore prevăzut la alin. (1) se calculează prin aplicarea unuia sau unor procente de calcul după caz, asupra veniturile suplimentare obținute din vânzarea gazelor naturale extrase din perimetrele offshore, aşa cum acestea sunt determinate potrivit Anexei nr. 2 care face parte integrantă din prezenta lege, din care se deduc investiţiile în segmentul upstream. Impozitul asupra veniturilor suplimentare offshore ține seama de prețul de referință stabilit de ANRM pentru calculul redevențelor. Tranzacțiile desfășurate sub prețul de referință se impozitează la prețul de referință. Procentele de calcul a impozitului se calculează pe baza prețurilor de vânzare a gazelor naturale practicate de către titularii de acorduri petroliere referitoare la perimetre petroliere offshore pe baza grilei de prețuri de mai jos, ajustate anual începand cu 1 ianuarie 2019 cu indicele anual al prețurilor de consum, după cum urmează:

  • a) 30% din venitul suplimentar pentru preţurile de până la 85 lei/MWh inclusiv;
  • b) 15% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 85 lei/MWh și 100 lei/MWh inclusiv;
  • c) 20% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 100 lei/MWh și 115 lei/MWh inclusiv;
  • d) 25% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 115 lei/MWh și 130 lei/MWh inclusiv;
  • e) 30% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 130 lei/MWh și 145 lei/MWh inclusiv;
  • f) 35% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 145 lei/MWh și 160 lei/MWh inclusiv;
  • g) 40% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 160 lei/MWh și 175 lei/MWh inclusiv;
  • h) 45% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri între 175 lei/MWh și 190 lei/MWh inclusiv;
  • i) 50% din veniturile suplimentare obţinute în urma practicării unor preţuri care depăşesc 190 lei/MWh.


Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.