STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, LIFE-STYLE & HOBBY, Carti & Literatura

Învinșii nu pot scrie istoria (recenzie)

Recenzie a cărții „Învinșii nu pot scrie istoria” de Elias Khoury

Autor recenzie: Raluca Elgyar

Elias Khoury, autorul romanului „Copiii Ghetoului. Numele meu este Adam” spunea în cadrul unui interviu că: Literatura este istoria oamenilor obișnuiți, pe când Istoria este cea a statelor, a puterii, a câștigătorilor. Învinșii nu pot scrie istoria”. Despre drama poporului palestinian s-a scris foarte mult, dar cartea lui Elias Khoury este diferită din multe puncte de vedere: structura narativă este una specială, care amintește de Don Quijote a lui Cervantes, povestea fiind complet deschisă aducând laolaltă voci și genuri diferite și captând haosul și absurdul lumii în care trăim.

Un alt element important este modul în care se desfășoară narațiunea: Adam Dannun pleacă din Palestina și se stabilește la New-York, unde lucrează într-un restaurant cu specific oriental și încearcă să uite o poveste de dragoste măcinată de traumele psihologice provocate de ocupația israeliană în Palestina. Romanul începe cu povestea celebrului poet arab, Waddah al-Yaman, cel îngropat de viu într-un cufăr… metaforă a tragediei poporului palestinian, și include experiența ghetourilor în care palestinienii care nu au droit să își părăsească orașele și satele, au fost nevoiți să trăiască. Adam află că existența lui e o minciună, că nu este fiul părinților săi și că fusese găsit pe trupul unei femei moarte în timpul exodului palestinian, declanșat  în urma invaziei israeliene. Salvat de locuitorii ce rămân în oraș și închis alături de aceștia în ghetou, el va fi botezat Adam, fiind cel dintâi născut în acel spațiu.

Citeste continuarea pe:SiglaBookBlog