MANKIW către Președintele Trump – sau „a bate șaua să priceapă iapa”: Adevăruri surprinzătoare despre deficitele comerciale

26 noiembrie 2018 08:34

Președintele Trump a plasat politica comercială în centrul agendei sale. Un caz în acest sens este acordul comercial revizuit cu Mexicul și Canada, anunțat pe 1 octombrie 2018. Cu toate acestea, este greu să fii optimist în legătură cu această realizare, în parte pentru că schimbările sunt atât de modeste, dar mai ales pentru că abordarea generală a președintelui față de comerțul internațional este atât de confuză, notează N. Gregory Mankiw * într-o analiză pentru New York Times. **

* Celebru economist și autor de manuale de economie pentru universități dar și pentru publicul larg american, și nu numai;

**Supra-titlul aparține redacției Economic Zoom

Confuzia lui Trump este de înțeles. Economiștii au petrecut secole studiind comerțul, spulberând miturile comune și ajungând la niște adevăruri surprinzătoare.

Să analizăm, atât pentru președinte, cât și pentru noi înșine, niște concluzii despre comerț, pe care majoritatea economiștilor le acceptă, dar care, la prima vedere, nu sunt deloc evidente.

Deficitele comerciale bilaterale nu contează !

Atunci când Trump discută despre relațiile noastre comerciale cu o altă națiune, el indică deseori balanța comercială bilaterală – diferența dintre valoarea exporturilor noastre către această națiune și valoarea importurilor noastre din țara respectivă. Dacă importurile depășesc exporturile, avem un deficit comercial bilateral, pe care Trump îl interpretează ca un semn că suntem învinșii din această relație.

Pentru a înțelege ce este în neregulă cu această concluzie, luați în considerare unele din numeroasele deficite comerciale bilaterale pe care le experimentez. Ori de câte ori familia mea merge la cină în oraș, restauratorul primește niște bani și noi luăm masa. În economie, familia Mankiw are un deficit comercial cu acel restaurant. Dar asta nu ne face pe noi învinși. La urma urmei, plecăm cu stomacurile pline.

Cu siguranță, aș fi fericit să am un comerț echilibrat. Aș fi încântat ca de fiecare dată când familia mea a ieșit la cină, restauratorul să fi cumpărat una din cărțile mele. Dar aș fi dus cu pluta să mă aștept la asta sau să boicotez restaurante care nu aveau nici un interes să-și completeze colecția lor de manuale economice.

Pot să am deficite comerciale persistente cu restaurantele, pentru că am excedente comerciale peste tot în altă parte. Să luăm New York Times, de exemplu. Mă plătește mai mult pentru articolele mele decât plătesc eu pentru abonamentul meu. Acesta este un excedent comercial bilateral pentru mine și un deficit comercial bilateral pentru The Times. Dar totuși, amândoi câștigăm din această relație.

Deficitul comercial global (agregat) este important, dar nu pentru ceea ce spune despre comerț

Dacă adunăm toate balanțele comerciale bilaterale cu alte țări, obținem balanța comercială globală a națiunii – diferența dintre valoarea tuturor exporturilor și importurilor din Statele Unite.

Timp de mulți ani, balanța comercială a Statelor Unite a fost negativă, ceea ce înseamnă că importurile totale au depășit exporturile totale. Trump consideră că acest deficit comercial este un semn că alte națiuni au profitat de noi.

Pentru a vedea absurditatea din această concluzie, luați în considerare din nou familia Mankiw. Balanța comercială globală este suma tuturor balanțelor comerciale bilaterale cu toți ceilalți – restaurante, The NY Times și așa mai departe. Rezultatul final este egal cu diferența dintre venitul nostru și cheltuielile noastre.

Dacă balanța comercială globală este pozitivă, cheltuim mai puțin decât câștigăm, ceea ce înseamnă că economisim. Dacă balanța comercială globală este negativă, cheltuim mai mult decât câștigăm. În limba economiștilor, noi suntem cheltuitori.

Dacă un deficit comercial reprezintă o problemă, depinde de faptul dacă cheltuielile noastre sunt prudente sau suntem risipitori. Atunci când o familie contractează un împrumut pentru a cumpăra o mașină, aceasta are un deficit comercial, însă acesta nu trebuie să fie un motiv de îngrijorare, atât timp cât familia își poate permite mașina pe termen lung.

Pe de altă parte, dacă o familie are un deficit comercial, trăind constant dincolo de posibilitățile sale, aceasta este o problemă, deoarece datoriile vor ajunge la scadență în cele din urmă. Dar în acest caz, problema nu vine de la partenerii comerciali lipsiți de onoare, ci de la planificarea financiară precară. Dacă mănânci la restaurante scumpe prea des, vina este a ta, nu a restauratorului.

Un raționament similar se aplică și țărilor. Națiunile au deficite comerciale atunci când cheltuielile lor pentru consum și investiții, atât private, cât și publice, depășesc valoarea bunurilor și serviciilor pe care le produc. Dacă într-adevăr se dorește reducerea deficitului comercial, modul de a o face este prin reducerea cheltuielilor legate de producție, nu prin demonizarea partenerilor comerciali din întreaga lume.

Multe dintre politicile Președintelui vor majora deficitul comercial

Trump crede că deficitul comercial ne face să pierdem în comerțul internațional, așa că dorește să-l micșoreze. Dar multe dintre inițiativele sale, de fapt, ne duc în direcția opusă.

Reducerile fiscale, de exemplu, tind să crească cheltuielile private, atât în cazul gospodăriilor pentru bunuri de consum, cât și al întreprinderilor pentru bunuri de investiții.

Reducerea reglementării în materie de întreprinderi ar trebui, de asemenea, să stimuleze cheltuielile pentru investiții. Deoarece deficitul comercial reprezintă un exces de cheltuieli asupra producției, această creștere a cheltuielilor duce la un deficit comercial mai mare.

Fluctuațiile cursului de schimb contribuie la explicarea legăturii dintre cheltuieli și deficitul comercial. Odată cu creșterea cheltuielilor în Statele Unite, Rezerva Federală va trebui să majoreze ratele dobânzilor pentru a menține inflația sub control. Dobânzile mai mari atrag intrări de capital din străinătate, determinând aprecierea dolarului. Un dolar mai puternic face exporturile noastre mai scumpe și importurile noastre mai ieftine.

Toate acestea nu înseamnă că politicile Președintelui sunt neapărat greșite. Proiectul de lege privind impozitele trebuie interpretat pe baza propriilor merite – dacă face sistemul fiscal mai echitabil și mai eficient și dacă aduce venituri suficiente pentru a finanța guvernul. Fiecare schimbare în reglementare ar trebui evaluată pe baza costurilor și beneficiilor sale.

Ce efecte au aceste politici asupra deficitului comercial reprezintă, cel mult, o preocupare secundară. În multe privințe, deficitul comercial este o problemă falsă. Liderii noștri aleși ar trebui să se uite în altă parte ca să evalueze succesul politicilor lor.

 

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.