Inteligenta multimii masurata de Quirky, start-up-ul inventatorilor

5 martie 2015 11:11

inventatori„Noi facem inventiile accesibile”. Acesta este motto-ul Quirky, un start-up infiintat in 2009 care detine, in prezent, o comunitate cu un milion de inventatori si care se afla in vizorul mai multor corporatii pentru parteneriate de afaceri, dupa experienta reusita a firmei cu GE, scrie NY Times.

Jake Zien a creat un cablu de alimentare reglabil. In timpul facultatii, el a trimis o versiune digitala a schitelor sale catre start-up-ul Quirky. Designerii si inginerii de aici au rafinat conceptul. „Ei au venit cu o solutie mult mai eleganta”, sustine Zien.

Quirky s-a ocupat in totalitate de fabricarea produsului, de comercializarea acestuia si a asigurat brevetul, cu mentionarea lui Jake Zien ca inventator al produsului. Un an mai tarziu, in 2011, cablul flexibil, cu banda reglabila, denumit Pivot Power, se pregatea sa isi ocupe locurile pe rafturile magazinelor.

Pivot Power, aceasta banda de alimentare, reprezinta cea mai tare inventie de pana acum preluata de Quirky. Compania, cu sediul central in Manhattan, este o creatie ciudata a erei Internetului, un hibrid a doua lumi, digitala si fizica. Quirky este, in acelasi timp, o retea sociala, un retailer online, un designer industrial, producator si vanzator.

Co-fondatorul si directorul executiv al Quirky, Ben Kaufman, 28 de ani, numeste compania „o masinarie moderna de inventii”, a carei misiune este comercializarea ideilor de produse. Quirky este Proba A pentru un inventator inca in scoala si care a creat un produs sau este pe punctul de a inventa un produs. In prezent, compania are o comunitate de utilizatori inregistrati de 1 milion, iar mai mult de 400 dintre acestia au creat produse preluate deja de Quirky.

Start-up-ul este, totodata, si un laborator pentru testarea capacitatii creative a multimii si a nivelului pana la care poate ajunge aceasta. Tinta finala a Quirky este crearea unui „motor” care sa accelereze procesul de identificare si dezvoltare a ideilor noi pentru orice fel de produse, dupa cum subliniaza Kaufman.

Inverstitorii pariaza ca Quirky poate deveni o afacere uriasa. Compania a crescut deja la 185 milioane de dolari. General Electric (GE), cel mai mare producator american, a bagat 30 milioane de dolari intr-un parteneriat cu Quirky ce urmareste experimentarea unor modele care sa impuna un ritm mai rapid de fabricatie. Restul de bani provin, in mare parte, de la firme de venture capital, inlcusiv de la celebrele Kleiner Perkins Caufield&Byers sau Andreessen Horowitz.

Dar, pentru ca Quirky sa isi atinga obiectivul ambitios, trebuie sa depaseasca nivelul produselor „mici”, printre care populare sunt: dispozitivul de separare a galbenusurilor de ou, o tija de plastic care, introdusa intr-o lamaie sau limeta, devine un buton de declansare a prepararii unui sprit (amestec de vin si apa carbogazoasa) sau un tirbuson care nu doar deschide sticla ci devine un fel de jgheab de turnare. Inteligent, dar nu esential pentru un viitor glorios al retelei sociale a inventatorilor, comenteaza sarcastic New York Times.

Dar, lucrurile incep sa se schimbe deja. Quirky este preocupata, in prezent, de promovarea unor produse specifice CASELOR INTELIGENTE. Strategia si timpul de atingere a obiectivului sunt ghidate, in mare parte, de comunitatea sa de inventatori. Un sfert din cele 4.000 idei de produse regasite in campurile de postare ale Quirky sunt produse, precum intrerupatoare de lumina sau aparate de aer conditionat, ce pot comunica cu un smartphone sau cu reteaua Hi-Fi de acasa.

Companii mari – nu doar inventatori singulari – vor contribui la cresterea viitorului Quirky. Se vorbeste in piata ca sunt cateva firme mari care vor sa se alinieze la programul de parteneriat corporativ cu Quirky, ca urmare a experientei de business a start-up-ului cu General Electric. Deocamdata nu se cunosc acele companii interesate de Quirky, insa se stie ca acestea sunt producatori mari de jucarii, de echipamente audio si de ustensile de bucatarie. Produsele create vor purta sloganul „Cu sprijinul Quirky”, dar vor fi vandute sub brandurile companiilor respective.

Parteneriatele corporative au la baza o strategie ce va permite Quirky sa se concentreze pe talentele sale in materie de design, in timp ce va beneficia de „muschii” marilor companii pe partea de marketing si fabricatie. Trebuie avuta in vedere, insa, o posibila ciocnire culturala. Companiile mari doresc sa intre in posesia unor sfaturi de inovare din partea Quirky, dar acestea se vor lovi de cultura corporativa care in esenta arata un „dispret total fata de modul in care lucrurile ar trebui facute”, dupa cum precizeaza antreprenorul-fondator Kaufman.

Ramane de vazut, avand in vedere ca parteneriatul Quirky cu GE functioneaza, si chiar foarte bine. Unul dintre produselele promitatoare, rezultat din acest parteneriat de afaceri, este un bec din diode emitatoare de lumina = LED-uri, eficiente energetic. Becurile GE comunica cu reteaua de acasa, care poate fi programata astfel incat sa se aprinda lumina, de exemplu, atunci cand usa principala a casei este deschisa noaptea. Un astfel de bec costa 15 dolari, mult mai putin fata de instalatia anterioara de becuri cu LED. Perioada de timp, de la design pana la transportul catre retaileri, a insemnat 100 de zile, comparativ cu 12 luni, cat dureaza de obicei intregul proces de dezvoltare intr-o corporatie, dupa cum spune John Strainic, general manager la GE Nord- America.

Inteligenta multimii

Primul pas in acest proces de experimentare a inteligentei multimii este complet automat. Mai intai, prin algoritmi de software sunt cautati online – si eliminati – inventatori de produse care nu intra in aria companiei, precum cei care creeaza arme, bombe, medicamente sau mancare. Apoi, comunitatea de inventatori a Quirky se angajeaza intr-un adevarat plebiscit virtual, votand idei pro sau contra.

Ideile trec prin filtrul managerilor de produs ai companiei, care analizeaza cele mai populare idei. Ei urmaresc, pe langa alte criterii, daca categoria produsului reprezinta un subiect de actualitate, in stilul Twitter, in reteaua sa sociala de inventatori. Este un indicator bun al faptului ca si alti membri ai comunitatii vor contribui la selectarea ideilor si la rafinarea ideii initiale, a inventiei.

Saptamanal, mai putin de 10 idei sunt prezentate in cadrul unui eveniment ce are loc joia, si aproape jumatate dintre acestea primesc unda verde. Kaufman este „stapanul” spiritual al evenimentului. El pune intrebari publicului, personalului Quirky si oaspetilor din afara. Sunt intrebati oameni de pe strada Madison Square Garden, la modul cel mai civilizat despre produsele propuse de inventatori, totul fiind transmis. Kaufman face sinteze, comentarii si incurajari. Cand o idee de produs primeste aprobarea, exclama: „Felicitari, esti un inventator Quirky!”.

Doar o idee din cinci, din cele aprobate saptamanal in cadrul evenimentului special, ajunge pe piata, acolo unde produsele Quirky sunt vandute prin intermediul unor lanturi mari de magazine, printre care Home Depot, Target sau Bed Bath&Beyond, dar si prin site-uri, asemenea Amazon sau magazinul online propriu companiei. In decembrie 2014, Quirky a vandut 172.000 de produse pe website-ul sau, in Cyber Monday.

Motto-ul Quirky este „Noi facem inventiile accesibile”. Pentru orice inventator individual cotele sunt foarte mari. Totusi, ceea ce face Quirky pentru multi inventatori este plasarea produselor create de ei pe rafturile magazinelor. O multime de entuziasti se regasesc acum in comunitatea Quirky: un milion de utilizatori inregistrati, dintre care 66% sunt barbati, cu varste curpinse intre 26 si 36 de ani. Membrii Quirky se regasesc in 165 de tari, insa majoritatea sunt americani.

Largirea bazei

Quirky, cu aproximativ 300 de angajati, creste extrem de rapid. Compania este privata si de aceea nu si-a prezentat public raportul financiar, insa Kaufman sustine ca venitul companiei s-a dublat in 2014, la 100 milioane de dolari.

Cat de departe poate ajune, de la acest nivel, Quirky depinde de ritmul in cara se dezvolta piata produselor pentru case inteligente. Intr-o zi, casele vor fi mult mai inteligente, sigure si mult mai eficiente energetic, deoarece dispozitivele, inclusiv becurile de lumina, usi, jaluzele, incalzitoare de apa sau aspersoare pentru gazon vor fi capabile sa comunice, sa raspunda si sa invete prin comenzile digitale initiate de utilizatori. Toate acestea sunt pe punctul de a se intampla, insa incet.

O alta intrebare care se pune este pana unde va merge inteligenta multimii. Scepticii spun ca modelul Quirky a generat o mana de inventatori, ce au creat un produs precum Pivot Power, si in rest o serie de produse cu vanzari marginale. Dar Quirky face schimbari, in acest sens, prin largirea portofoliului. Este la fel de adevarat, insa, ca aceasta comunitate de inventatori a Quirky este una devotata. Voturile lor abia daca sunt reprezentative pentru marea majoritate a consumatorilor americani. E clar ca o inovatie inteligenta nu garanteaza cererea pe piata.

Fanii Quirky sustin ca rata de esec este masura pentru noi produse de larg consum, iar ceea ce genereaza inovatia este o schimbare a economiei experimentelor si descoperirilor. Concluzia lor este aceea ca „lucrurile se misca mult mai repede, costul esecurilor este mult mai scazut, iar ideile sunt mult mai larg raspandite, ca rezultat al procesului”. Comunitatea inovatorilor aduce, cu siguranta, o valoare uriasa in gasirea de idei si in orientarea deciziilor in privinta pretului produsului, a culorii, a denumirii si a imbunatatirii design-ului, spune Kaufman.

Cu adevarat, ideile originale sau provocarile complexe din inginerie tind sa provina de la persoane fizice inspirate sau de la echipe mici de oameni dedicati, remarca directorul executiv al Quirky.

Crowdsourcing-ul (cautarea inventatorilor din multime – n.r.) reprezinta „un instrument, si nu un glont de argint”, afirma Kaufman. „Privesc catre comunitate ca spre o modalitate de a avea o conversatie mai larga despre felul in care putem face produse excelente si sa luam decizii mai bune”, continua acesta. Pe scurt, ideea sa este sa te lasi ghidat de multime, nu condus de ea.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.