Instabilitatea legislativa a dezechilibrat piata leasingului operational

16 ianuarie 2014 10:46

leasing operationalDupa cresteri spectaculoase pe timp de criza, 2013 aduce o stagnare a afacerilor din leasingul operational, si nu atat din considerente economice, cat de fiscalizare si de blocare a unor fonduri europene. In mare, provocarile se mentin si in 2014.

Una dintre putinele piete care a inregistrat crestere pe perioada crizei este leasingul operational, piata pe care cei mai mari jucatori se regasesc la mustata unul fata de altul iar goana dupa cota de piata face competitia extrem de dura. Cei mai puternici jucatori din Romania au in spate companii financiare internationale renumite, iar fiecare incearca sa atraga noi clienti, in principal din industrie, prin produse inovative, care sa ii diferentieze. Se pare ca in 2013, LeasePlan a fost cea mai inovativa de vreme ce a reusit sa detroneze primii doi competitori, ALD Automotive si Porsche Mobility, cu o cota de piata de 17-18%, dupa cum sustine CEO-ul LeasePlan Romania, Bogdan Apahidean.

Companiile de leasing operational au reusit sa transforme criza in oportunitate (de mentionat ca nu a iesit nicio companie din piata in cei 12 ani de la aparitia acesteia), in contextul in care firmele afectate de conditiile economice au fost obligate sa se uite mai atent la bani, astfel ca multe dintre ele si-au externalizat serviciul de administrare a parcului auto. Nu se poate spune ca piata locala a leasingului operational a ajuns la maturitate – nici nu a avut timp, pentru ca a intervenit criza -, insa de la momentul structurarii ei, inainte de aderarea Romaniei la Uniunea Europeana, incepand cu 2005 mai exact, a inregistrat constant cresteri. In 2012, afacerile in leasingul operational inregistrau o crestere de 14%, potrivit datelor Asociatiei Societatilor de Leasing Operational (ASLO), in timp ce in 2011, de 17%. Spre comparatie, in perioada de criza 2007-2010, piata leasingul financiar a inregistrat o scadere de la 5 miliarde de euro, la un miliard de euro, reprezentand valoarea bunurilor finantate, in timp ce leasingul operational crestea, an de an, cu doua cifre.

2013 a stopat, insa, cresterile spectaculoase pe aceasta piata, si nu atat din cauza dificultatilor economice, cat mai ales din cauza instabilitatii legislative si a blocarii unor fonduri europene. Anul trecut, afacerile in leasingul operational s-au mentinut la nivelul lui 2012 sau cel mult au inregistrat o crestere usoara de circa 1%, dupa cum spune Daniel Ivan, presedintele ASLO. In primele noua luni din 2013, au fost inmatriculate prin leasing operational aproximativ 8.000 de autovehicule noi, reprezentand 17% din totalul inmatricularilor de autoturisme si autovehicule comerciale usoare. Estimarile de la finalul lui 2012 privind evolutia pietei leasingului operational in 2013, mai exact o crestere de 10% a pietei si un numar de 45.000 de autovehicule, se dovedesc acum nerealiste. In prezent, sunt peste 41.000 de unitati in piata.

Anul trecut s-a remarcat ca fiind instabil legislativ, iar principalele provocari ce si-au pus puternic amprenta asupra evolutiei pietei leasingului operational au fost modificarile aduse Codului Fiscal si timbrul de mediu. Timbrul de mediu introdus in ianuarie 2013 a diminuat profitul companiilor de leasing operational, acestea fiind nevoite sa scada valoarea de revanzare a masinilor vechi de 4 ani, iesite din administrare, cu echivalentul taxei auto, care se poate ridica si la 2000 de euro. Pe langa aspectul legislativ/fiscal o alta cauza a stagnarii pietei leasingului operational in 2013 a fost strategia companiilor ce activeaza in domeniile constructiei de infrastructura si energiei de a opri sau amana investitiile in flote de vehicule noi, in conditiile blocarii unor fonduri europene, dupa cum explica Daniel Ivan.

Una peste alta, 2013 nu a fost dramatic pentru firmele de leasing operational, cel putin nu pentru LeasePlan, de exemplu, care a ajuns lider de piata cu o flota in administrare de peste 9.000 de unitati. Cifra de afaceri a companiei a crescut, anul trecut, cu 3,5 %, fata de 2012, pana la 41 milioane de euro, iar valoarea portofoliului a urcat, de asemenea, cu circa 8%, ajungand la peste 77 milioane de euro. Compania are in administrare o flota de peste 9.100 de unitati si estimeaza investitii de peste 35 milioane de euro in 2014, in achizitia de noi autovehicule pentru a atinge pragul de 10.000 de unitati. Actionarii LeasePlan sunt Grupul Volkswagen, cu o detinere de 50% si Fleet Investments, tot cu 50%. LeasePlan Romania are exclusiv clienti multinationale, iar cel mai mare client este OMV Petrom. Alti clienti sunt CEZ Romania, IBM Romania, Bancpost sau Coca-Cola HBC Romania.

Top cinci companii de leasing operational in Romania, in 2013: Lease Plan Romania, urmata de ALD Automotive, Porsche Mobility, Arval Service Lease Romania si RCI Finantare, conform informatiilor Asociatiei Societatilor de Leasing Operational.

Avantajele si provocarile leasingului operational

Avantajele leasingului operational sunt evidente pentru firme. Exista riscuri cu mentenanta, cu anvelopele si cu revalorificarea bunului, care este esenta leasingului operational. Adica, riscul valorificarii bunului este la firma de leasing, spre deosebire de leasingul financiar unde riscul valorii reziduale este la client. In acest fel, firmele pot sa isi faca un plan pe patru ani, cu un cost fix, garantat, si sa se concentreze pe core business. Nu au surprize ca li se strica o masina si nu trebuie sa plateasca 3000 de euro, de exemplu, pentru reparatii. Tratand volume si functionand oarecum pe principiul asigurarilor, campaniile de leasing operational ofera clientului o rata fixa, pe care o garanteaza, masina fiind inclusa intr-un „pool” larg.

La nivelul ASLO, care reprezinta 90% din piata, domina in continuare serviciile complete de leasing operational (finantare si management de flote) cu o cota de 70,97%, urmate de management de flote 21,40% si leasing operational (exclusiv finantare) cu 7,63%.

Provocarile pentru piata leasingului operational sunt, in mare, cam aceleasi ca in 2013. Pe langa dificultatile economice, se au in vedere aspecte ce tin de fiscalitate si care sunt legate de piata auto ce afecteaza direct leasingul operational, si anume  invazia de masini second hand aduse din afara tarii, fara taxare. O alta provocare o constituie scaderea cererii pe aceasta piata. „Cel putin in prima jumatate a lui 2013, nu au existat aproape deloc licitatii pentru managementul de flote si, in plus, cele putine existente au fost din partea firmelor care utilizau deja leasingul operational si, astfel, in lipsa unor companii noi care sa treaca la externalizarea administrarii parcurilor auto, piata a stagnat”, dupa cum puncteaza Bogdan Apahidean.

Avand in vedere aceste provocari, estimarile privind evolutia pietei in 2014, desi optimiste, sunt moderate. „Daca politicul nu ne va face surprize iar contextul economic va fi pozitiv, ne asteptam la o crestere a pietei leasingului operational in 2014 de 5%”, afirma CEO-ul LeasePlan Romania, care mizeaza, in 2014, pe industrie, de unde spera sa isi atraga noi clienti.

 

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.