STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, EDITORIALE, COMENTARII, ANALIZE, MACROECONOMIE, Politica Monetara & Inflatia

Inflatia pe care nu o masoara nimeni

Masurarea inflatiei prin monitorizarea unui cos de produse si servicii nu este infailibila. Si asta nu doar din cauza intarzierii de un an cu care structura cosului de consum este actualizata sau din cauza ca diferite segmente ale populatiei au structuri diferite ale cosului de consum. Exista diferite alte surse de distorsionare a valorii reale a inflatiei.

O critica frecventa a masurarii inflatiei in acest fel este faptul ca nu tine cont de imbunatatirea calitativa a produselor, ajungand sa compare “mere cu pere”. Astfel, de exemplu, pretul la televizoare este urmarit ignorand evolutiile tehnologice spectaculoase pe care acestea le-au inregistrat de-a lungul timpului. Cu alte cuvinte, inflatia este supraestimata avand in vedere ca pentru preturi similare obtinem produse din ce in ce mai bune. O observatie valida in primul rand in ce priveste produsele care inglobeaza multa tehnologie.

Mai exista insa un fenomen oarecum opus. El poarta denumirea de “shrinkflation”. Acest termen este cunoscut ca definind o forma mascata de inflatie prin care preturile sunt pastrate artificial neschimbate prin micsorarea cantitatii care poate fi cumparata cu aceeasi bani. In cazul in care cantitatea produselor ar fi ramas aceeasi, pretul ar fi fost mai mare, fiind reflectat in inflatie. Acest lucru nu se intampla din motive de imagine si de pierdere de competitivitate.

Exista cateva cazuri celebre in acest sens metionate in cartile de macroeconomie. In 2009 marimea unei ciocolate Mars a scazut de la 62,5 grame la 58 de grame in conditiile in care pretul a ramas neschimbat. Tot in 2009 firma Haagen-Dazs a micsorat marimea cutiilor cu inghetata, iar in 2016 Toblerone a redus marimea ciocolatei de la 400 la 360 de grame.
Citeste continuarea pe blogul lui Radu Craciun.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.