Momentul VHS-sau-Betamax al industriei auto

14 noiembrie 2018 08:00

Sursa: 5G Automotive Association e.V., via Associated Press

– Industria auto are posibilitatea de a alege: ce limbă vor alege autoturismele atunci când vor vorbi unul cu celălalt? –      

Până acum câțiva ani, producătorii de autovehicule au convenit asupra unei platforme de comunicații de la vehicul la vehicul, numită comunicații dedicate pe distanțe scurte sau DSRC, pe baza tehnologiei utilizate pentru Wi-Fi, conform The New York Times.

Dar unele companii de automobile au început să favorizeze un protocol concurent, cunoscut sub numele de Cellular V2X, care se bazează pe o versiune de generație următoare a tehnologiei utilizate de telefonul dvs. mobil.

Până în prezent, guvernul federal a împiedicat aplicarea unui standard. O normă propusă care impune implementarea echipamentului DSRC în vehicule noi stagnează de aproape doi ani, iar criticii spun că întârzierea face ca șoferii să fie mai puțin în siguranță. Dar suporterii standardelor concurente afirmă că a apărut ceva mai bun.

„Aveți agenții publice care doresc să implementeze, dar nu avem un standard, deci ce să cumpăr?”, a întrebat Kirk Steudle, directorul Departamentului de Transport al statului Michigan și susținător al standardului DSRC. „Betamax sau VHS?”

Este o alegere tehnologică esențială: autovehiculele sunt din ce în ce mai conectate, iar autovehiculele autonome din viitor trebuie să aibă o modalitate de a comunica între ele și cu infrastructura din jur. Dar chiar înainte ca autoturismele autonome să umple străzile, există avantaje enorme de câștigat. Oficialii de transport federali estimează că, odată implementate pe scară largă, astfel de sisteme de comunicații vor preveni sau atenua până la 80% din toate coliziunile și vor evita mii de accidente fatale pe an în Statele Unite.

Industria auto este împărțită în ceea ce privește standardele: General Motors a îmbrățișat DSRC și este deja o caracteristică standard de siguranță pentru sedanele Cadillac CTS. Toyota și Volkswagen s-au angajat, de asemenea, să facă din sistemele DSRC un echipament standard pentru autoturismele noi începând cu anul viitor.

Pe de altă parte avem brandurile, printre care Ford, BMW și Mercedes-Benz, care s-au alăturat producătorului de chipuri Qualcomm, furnizorilor de servicii de telefonie mobilă și altora, pentru a forma 5G Automotive Association, care promovează standardul C-V2X.

Indiferent de standardul stabilit, vehiculele vor putea comunica direct unul cu altul, permițându-le să avertizeze asupra coliziunilor chiar și atunci când șoferii nu se pot vedea unul pe celălalt. Și astfel de sisteme vor permite accesul la informații valoroase privind siguranța provenite din alte surse: În loc de un indicator de genul „Atenție, drum înghețat!”, drumul poate avertiza șoferii atunci când gheața chiar s-a format, iar semafoarele vor putea gestiona traficul pentru a minimiza întârzierile și a degaja drumul pentru vehiculele de urgență.

Dar există diferențe importante.

DSRC este prin preajmă de mai mult timp, iar majoritatea companiilor de automobile au dezvoltat și testat sisteme bazate pe standard. Comisia Federală pentru Comunicații a decis că o parte din spectrul radio fără fir va fi limitată la standardul DSRC începând cu anul 2003, iar în 2016 Administrația Obama a propus o regulă care să impună introducerea treptată a DSRC în autoturisme noi și camioane ușoare începând din 2021. Administrația Națională de Siguranță a Traficului pe Autostrăzi a spus că sistemele de prevenire a coliziunilor la intersecții ar putea salva circa 1300 vieți pe an.

DSRC – Michigan Department of Transportation

John Kenney, director al Toyota InfoTechnology Center, a declarat că firma sa este gata să avanseze cu standardul DSRC. „G.M. este și online „, a spus el. „Acum, există un risc cum că poate nu va fi DSRC. Asta împiedică implementarea.”

Suporterii standardului C-V2X susțin că DSRC are aproape două decenii, de când companiile nu-și închipuiau că puteau difuza videoclipuri pentru copiii de pe bancheta din spate a unui crossover sau actualiza sistemele de operare ale vehiculelor din cloud. Avocații C-V2X spun că ar permite mai multe caracteristici, ar fi mai flexibil și ar putea utiliza infrastructura celulară.

„Oamenii presupun că doar pentru că ceva este aici acum și ei lucrează timp de 15 sau 20 de ani la asta, acest lucru va fi funcțional și în 15 ani de acum”, a declarat Jovan Zagajac, manager de tehnologie în grupul Ford Vehicle and Services și membru în consiliul grupului 5G. „Ei bine, lumea s-a schimbat”.

Inginerii BMW, de exemplu, văd avantajele în ceea ce privește siguranța dacă mașinile pot comunica direct cu dispozitive personale cum ar fi telefoanele mobile. „Acest lucru ne va ajuta să modernizăm vehiculele și, de asemenea, să oferim beneficiile C-V2X altor utilizatori vulnerabili ai drumurilor, cum ar fi bicicliștii și pietonii”, a declarat Joachim Goethel, liderul inițiativelor de conectivitate 5G de la BMW.

Falia este adâncă. Recent, Centrul de Transport Eno, o organizație nonprofit creată de William Phelps Eno, pionierul siguranței rutiere a cărui activitate a condus la primul plan de trafic din New York în 1909, a publicat materiale de opinie în opoziție cu privire la standarde. Unul a aparținut unui oficial de la Toyota care sprijină DSRC, iar cealălalt unui oficial Daimler care favorizează C-V2X.

În ciuda propunerii din era Obama, care ar necesita ca toate vehiculele noi să includă DSRC până în 2023, guvernul federal nu a făcut niciun demers pentru a pune în aplicare un standard.

Heidi King, adjunct al Administrației Naționale de Siguranță a Traficului, a declarat că Departamentul de Transport a fost „neutru din punct de vedere tehnologic” pe protocoalele de comunicare. „Deși cercetările noastre trecute s-au concentrat în jurul DSRC – pentru că aceasta a fost singura tehnologie disponibilă – explorăm și alte tehnologii, inclusiv Cellular V2X”, a spus aceasta într-un e-mail.

Guvernul federal are, de asemenea, autoritate asupra unui element crucial al oricărui sistem: frecvența radio pe care operează. Doi membri ai Comisiei Federale de Comunicații au informat recent compania Toyota că agenția analizează „tehnologiile mai noi” – cum ar fi C-V2X – pentru banda de frecvență de 5,9 gigahertz care a fost alocată DSRC. „Asumând o perspectivă modernă asupra posibilităților de servicii wireless în banda de frecvență de 5,9 GHz, putem susține siguranța automobilelor, spori spectrul de frecvențe Wi-Fi și crește economia fără fir”, au scris într-o scrisoare către producătorul de automobile.

Menționarea „economiei fără fir” indică o altă diferență crucială între standarde: DSRC are puține posibilități de generare de bani, în timp ce un sistem celular oferă posibilitatea fluxurilor de venituri prin intermediul serviciilor de date suplimentare.

Asociația 5G Automotive sugerează că serviciile de infotainment de generație viitoare utilizate de C-V2X – cum ar fi streamingul filmelor sau apelurile de conferință – ar îmbunătăți experiența pasagerilor.

Producătorii de mașini și echipamente au efectuat teste pe C-V2X, dar chiar și susținătorii săi recunosc că va dura ceva până la lansare, în timp ce DSRC este pregătit pentru piață. Nu numai producătorii de automobile trebuie să se lupte cu alegerea: departamentele de transport de stat și multe autorități locale au instalat infrastructura rutieră compatibilă cu DSRC timp de aproape un deceniu.

În ianuarie 2018, 12 oficiali din transportul de stat și regional au format Coaliția pentru Siguranță Timpurie pentru a susține protecția benzii de frecvență de 5,9 GHz pentru DSRC și pentru accelerarea eforturilor de a-l implementa.

Grupul și-a prezentat argumentele într-o scrisoare adresată secretarului de transport Elaine Chao; președintelui Comisiei Federale de Comunicații, Ajit Pai; și lui Mick Mulvaney, directorul Biroului de Management și Buget. Semnatarii au instalat deja sau s-au angajat să instaleze mai mult de 1.000 de intersecții și unități rutiere echipate cu DSRC și au echipat mii de vehicule proprii cu această tehnologie.

„Așteptând ca următoarea soluție tehnologică să fie dezvoltată, testată și consacrată este o oportunitate imensă de a salva probabil zeci de mii de vieți în Statele Unite în fiecare an”, au scris aceștia.

Un studiu recent publicat de Institutul de Cercetare al Transporturilor de la Universitatea din Michigan a calculat costul de așteptare pentru implementarea sistemelor dintre vehicule. O întârziere de trei ani va permite vânzarea a milioane de autoturisme noi și camioane ușoare fără acestea, iar aceste vehicule vor rămâne pe drum timp de 15 ani. În acea perioadă, ar avea loc milioane de coliziuni evitabile, potrivit studiului scris de James Sayer, directorul institutului și de alți doi cercetători.

Institutul a contribuit la unul dintre primele și cele mai mari teste ale tehnologiei DSRC din Ann Arbor, Mich., care implică aproximativ 3.000 de vehicule. Bazându-se în parte pe acea experiență, oficialii din Michigan au nevoie de hardware compatibil cu DSRC în fiecare semafor nou din stat.

Directorul de transport din Michigan a declarat că guvernul federal ar trebui să se implice. „Ar trebui să își asume o direcție și nu să spună că sunt agnostici față de tehnologie. Așa am intrat în încurcătura în care suntem azi.”

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.