STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, ANALIZE SECTORIALE, Telecom & IT-C & Online, Cercetare & Edu & Marketing & Media, Politici Industriale

Industria culturala si creativa din Europa genereaza mai multe joburi decat cea auto – EY

industriile culturaleIndustriile creative si culturale s-au dovedit a fi o solutie semnificativa pentru iesirea din criza economica ce a zguduit puternic Europa, potrivit primei analize a acestor sectoare, realizata de Ernst&Young pentru Confederatia Internationala a Societatilor de Autori si Compozitori (GESAC) .

Cu titlul Creating Growth – Measuring Cultural and Creative Markets in the EU, studiul arata ca industria culturala si creativa, cu un venit anual de 535,9 miliarde de euro si peste 7 milioane de angajati, dintre care 19,1% sunt persoane sub 30 de ani, se plaseaza in top trei angajatori din Europa, imediat dupa constructii si serviciile din alimentatie si bauturi.

EY evalueaza pentru prima data aceasta industrie, mai exact 11 piete culturale si creative din 28 de state ale Uniunii Europene (UE), identificand contributia acestor industrii la economia europeana. Cele 11 piete culturale si creative europene sunt: carti, ziare si reviste, muzica, arte interpretative, arte vizuale, televiziune, film, radio, jocuri video, arhitectura si publicitate.

Industriile culturale si creative asigura in UE un numar de locuri de munca de 2,5 ori mai mare decat producatorii auto, iar sectorul artelor vizuale angajeaza mai multi oameni decat industria telecomunicatiilor”, a declarat Bogdan Ion, Country Managing Partner, EY Romania.

Cele mai mari trei domenii de activitate, in 2012, au fost artele vizuale (127 miliarde de euro), publicitatea (93 miliarde de euro) si televiziunea (90 miliarde de euro), care au generat mai mult de jumatate din veniturile industriilor culturale si creative. In acelasi timp, editurile – de ziare, reviste si carti – au generat un venit total de 107 miliarde de euro. Cei mai mari angajatori din cadrul industriilor culturale si creative europene au fost artele vizuale, artele spectacolului si industria muzicala, iar acestea au totalizat aproape jumatate din cele 7 milioane de locuri de munca generate in UE, in 2012.

 

Digitalul – sursa de inovarea si creativitate

Industriile culturale si creative sunt bine pozitionate in centrul economiei digitale, fiind o sursa de inovare si de creativitate. Acestea au depasit provocarile noilor media si au crescut utilizarea cross-media. Potrivit studiului, 70% din timpul pe care utilizatorii il petrec in medie pe o tableta este dedicat consumului de bunuri culturale. Intre 2001 si 2011, veniturile provenite de pe piata digitala au generat venituri suplimentare de peste 30 de miliarde de euro, in toate sectoarele culturale.

Pe masura ce dispozitivele mobile devin tot mai performante si usor de utilizat, europenii isi schimba comportamentul de consum si inclusiv modul in care acceseaza informatiile din mass-media si pe cele culturale. Peste 50 milioane de europeni acceseaza mediul online de pe tablete iar 68% detin un telefon mobil cu acces la internet – fata de 46% din 2010. Doua dintre primele sapte categorii de bunuri si servicii cumparate online sunt cele culturale – 35% dintre cumparatorii din mediul online au achizitionat carti in acest fel, fiind cele mai achizitionate produse online.

 

Catalizatori pentru alte industrii

Sectoarele creative si culturale sunt catalizatori puternici pentru alte industrii vitale. In Europa, de exemplu, planurile de vacanta ale unuia din trei turisti sunt facute in functie de atractiile culturale din zona vizata. Doar in Franta, turismul cultural a generat venituri de 18 miliarde de euro in 2011, adica 35% din optiunile de consum turistic.

Accelerarea inovatiei in sectoarele creative a deschis calea inovarii rapide a terminalelor electronice. Munca efectuata de creativi a incurajat explozia din segmentul smartphones si tablete. Sectoarele creative sunt in avangarda introducerii consumatorilor in noile modele de business din era digitala, deschizand aceasta cale si pentru alte sectoare care incep sa-si mute serviciile in online.

 

UE, un pol al industriilor creative internationale

UE este un pol al industriilor creative in care isi au sediul o mare parte dintre liderii internationali din domeniu, precum Egmont, Grupo Planeta, La Scala, RTL Group, Nordisk Film, Deezer, Rovio Entertainment, Dorotheum, BBC World Service, Publicis si Sweco. De fapt, 7 dintre cei mai mari publisher-i din lume dupa venituri sunt europeni, asa cum 5 din cele mai importante zece festivaluri de muzica din lume sunt tot europene.

Situatia se prezinta la fel in privinta liderilor internationali din industria muzicala, precum si in cazul a doua dintre cele trei cele mai mari companii de advertising din lume. Toate aceste povesti de succes sunt o reflexie a pietelor din care provin si ilustreaza avantul si evolutia pozitiva a industriilor creative europene.

 

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.