În doar două cuvinte, Jeff Bezos rezumă ceea ce separă câștigătorii de visători

26 septembrie 2018 08:34

Este posibil să nu existe nici o formulă unică pentru succes, dar scrisoarea anuală a lui Jeff Bezos către acționari este foarte apropiată de a fi una

Puține figure publice ne-au captat atenția așa cum a făcut-o fondatorul și CEO-ul Amazon, Jeff Bezos, afirmă într-un editorial, Thomas Koulopoulos pentru Inc.com. În numai 23 de ani, venitul companiei Amazon a crescut de la 500.000 dolari la 178.000.000.000 de dolari, de la nouă angajați la peste 560.000, iar acțiunile sale au crescut de 1.000 ori de la IPO. Nu poate fi contestat acest fel de succes. Dar încercarea de a-l pune într-o formulă este oarecum ridicolă.

Sunt întotdeauna reticent să reduc ceva atât de complex la un set simplist de reguli. Totuși, există multe lucruri pe care le putem învăța de la ascensiunea lui Bezos la cea mai bogată persoană din lume și de la creșterea spectaculoasă a Amazon.

Unele dintre aceste lecții sunt surprinse în cea mai recentă scrisoare adresată de Bezos acționarilor în raportul anual al Amazon, care uneori pare mai mult o rubrică de sfaturi pentru antreprenorii care se luptă, decât o actualizare din partea CEO-ului.

În scrisoare, Bezos a fost zgârcit în ceea ce privește lecțiile sale de înțelepciune. Sunt atras în mod deosebit de ceea ce are el de spus, pentru că rezonează direct cu ceea ce cred eu că sunt cele mai importante calități pentru a fi lider.

Câteva lucruri sunt clare.

  1. Nemulțumirea divină

În primul rând, Bezos a fost mereu concentrat asupra clienților. Îmi place cum se referă în mod repetat la ceea ce el numește clienți „nemulțumiți divin”. Ce mod minunat de a privi spre fricțiunea și disconfortul cauzate de clienții care cer întotdeauna mai mult, indiferent de cât timp și efort investește o companie în produsele și serviciile sale.

Deși Bezos își începe scrisoarea vorbind despre modul în care Amazon ocupă poziția nr.1 în ceea ce privește satisfacția clienților de mulți ani consecutiv, atât în SUA cât și în Marea Britanie, el vine repede cu citatul: „Un lucru pe care îl iubesc la clienți este că ei sunt nemulțumiți divin „. Puteți să nu țineți cont de obsesia  sa față de client, spunând că este ușor pentru el ca CEO să iasă din tranșee, unde relațiile cu clienții pot fi o absolută bătaie de cap.

Bezos a fost la fel de obsedat de orientarea către client din primele zile ale Amazon. Într-un interviu timpuriu, după ce a fost listată compania acum 20 de ani, Bezos a declarat:

„Avem o neîncetată orientare asupra serviciului clienți, care este chiar mai importantă în online decât în lumea fizică.” Dacă faceți un client nefericit în lumea fizică, el le va spune altor 5 persoane. În online, el se poate plânge la 5.000 de persoane.

  1. Ideile sunt din belșug

În al doilea rând, Bezos se concentrează asupra operațiunilor și execuției. Din nou, revenind la începuturile Amazon, Bezos crede cu tărie că „ideile au o valoare foarte mică în afaceri și ceea ce se dovedește a avea o mare valoare este execuția”.

Bezos este absolut transparent în detalierea propriilor sale slăbiciuni în operațiuni și execuție, asupra cărora a trebuit să lucreze pentru a conduce și a crește Amazon. În experiența mea, am descoperit că abilitatea de a fi cu un picior într-o viziune a viitorului și unul ferm plantat în execuția excepțională a prezentului se numără printre cele mai importante abilități pe care un lider, în special un CEO, trebuie să le dezvolte.

  1. Natura sau Cultura?

Al treilea punct se referă la întrebarea esențială aflată în centrul tuturor angajărilor: „Sunt competențele intrinseci sau dobândite?” Cei mai mulți dintre noi ar prefera să angajeze pe cineva care îndeplinește toate cerințele pentru slujba respectivă. La urma urmei, antrenamentul, îndrumarea și evoluția au nevoie de timp.

Bezos nu ignoră capacitățile inerente ale unor persoane și folosește un exemplu minunat de la baschet pentru a o ilustra – nu puteți învăța înălțimea – totuși, el este ferm în concluzia că o organizație trebuie să se concentreze asupra instruirii abilităților ca o competență de bază. De fapt, o mare parte din scrisoarea sa este dedicată ideii de a învăța să faceți un stat în mâini (da, va trebui doar să o citiți!).

Atât de puține organizații au același fel de obsesie față de predare și învățare pe care o are Amazon – chiar dacă această învățare se încadrează în afara domeniului responsabilităților și carierei angajatului în cadrul Amazon. Adevărul este că, dacă investiți în formare și predare, acestea devin cel mai important determinant al culturii voastre. Creează o cultură în care învățarea, îmbunătățirea și creșterea sunt o parte așteptată din călătoria fiecăruia.

  1. Setați standarde foarte ridicate

Fiecare dintre aceste prime trei puncte a fost esențial pentru succesul Amazon și merită să fiți atenți la ele în organizația proprie. Dar al patrulea punct este cel care conține esența la care am făcut referire în titlul acestei articol și care, în opinia mea, este atribuția exclusivă a CEO-ului să-l reafirme constant pe parcursul tuturor fazelor ciclului de viață al unei companii.

Este absolut simplu și direct și este singura sarcină importantă a fiecărui lider: „Standarde înalte”. Scrisoarea lui Bezos este plină de referințe la importanța standardelor înalte, a modului în care acestea sunt învățabile și de ce ele sunt diferențiatorul de bază al unei organizații de succes.

Unul dintre Principiile Leadership-ului Amazon îl explică în termeni foarte clari: „Insistați pe cele mai înalte standarde. Liderii au standarde ridicate – mulți oameni pot crede că aceste standarde sunt în mod nejustificat de înalte”.

Aș merge atât de departe încât să spun că dacă standardele voastre nu sunt considerate nerezonabile, atunci ele nu sunt suficient de mari.

Rolul unui lider este acela de a întinde oamenii dincolo de limitele lor percepute și de a-i duce în locuri pe care niciodată nu le-ar fi gândit sau unde nu ar fi putut să meargă singuri.

Respectăm și admirăm liderii care fac acest lucru, deoarece aceștia sunt conducătorii care ne ajută în cele din urmă să creștem. De fapt, cea mai mare bucurie a leadershipului este aceea de a vedea impactul pe care îl puteți avea asupra oamenilor doar prin a le cere să performeze și mai bine. Mai corect spus, așteptându-vă să faceți mai bine.

Bezos o exprimă în termeni foarte direcți:

„… o cultură cu standarde înalte protejează toată munca <<invizibilă>>, dar crucială, care se desfășoară în fiecare companie. Am vorbit despre munca pe care nimeni nu o vede, cea care se face atunci când nimeni nu se uită. Într-o cultură cu standarde înalte, a face acea muncă bine este o răsplată în sine – face parte din ceea ce înseamnă să fii un profesionist „.

Deci, asta este. Este o formulă de succes? Dacă ar fi fost atât de simplu…

Ceea ce oferă aceste patru lecții este o fundație care poate fi, în cel mai bun caz, necesară, dar insuficientă. Cu toate acestea, ceea ce pot garanta practic sunt două lucruri: fără aceste pietre de temelie culturale, șansele voastre de succes scad dramatic, dar cu ele la locul lor, veți avea cel puțin o bază pentru a atinge extraordinarul.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.