Modelul Cloud – Gramezi de maruntis transformati in miliarde de dolari de catre gigantii tehnologiei

14 aprilie 2016 21:48

Imaginati-va o statiune enorma pe plaja, poate cea mai buna din lume, care in loc sa taxeze clientii la numarul de camere inchiriate, taxeaza la fiecare pietricica sau fir de nisip atins. Taxa este foarte mica pe firul de nisip, insa daca ocupi o suprafata mare, se poate aduna o suma semnificativa. Cam asa gandesc, in prezent, gigantii din cloud computing, arata o analiza The New York Times (NYT).

cloud computingIn loc de pietricele de nisip, sa ne imaginam ciclurile de calcul, activitatea care se deruleaza intr-un server de calculator si care executa software-ul. Gandind toatea acestea la nivel de pret, ne putem imagina o linie de cod software la doua milionimi dintr-un penny (ban).

Tarifele aplicate clientilor par de o valoare atat de mica, insa daca sunt platite suficient de des, companiile pot face afaceri de miliarde de dolari, ceea ce, de altfel, se si intampla la acest moment in lumea gigantilor din cloud computing.

Amazon Web Service (AWS), care a inventat anul trecut aceasta metoda – acest model de afaceri, nu a perceput clientilor nicio taxa pentru primele milioane de ori de rulare a codului. Dupa aceea, AWS a inceput sa taxeze la milioane de ori sau la sute de milisecunde de utilizare a calculatorului.

„Scala de operare ne permite sa facem lucruri inovative”, a spus Matt Wood, general manager pentru strategia de produs in cadrul AWS. „Atunci cand obtinem o organizare mai buna de scala, folosim aceasta in avantajul nostru”.

Aceste economisiri din lucruri mici demonstreaza puterea globala a catorva companii, inclusiv Microsoft si Google, care pot face averi din taxarea unor chestii marunte si des utilizate de catre clienti, scrie NYT.

Cu alte cuvinte, trebuie sa fii intr-adevar foarte mare ca sa te preocupe sa faci bani din lucruri realmente mici. Google percepe bani pentru anunturile de cautare si cheltuie 9,9 miliarde de dolari, anual, in construirea unei afaceri globale de computing (calcul). Cu ajutorul software-ul, pot creste afacerile mai bine, exploatand chiar si la nivel de milionime dintr-un ban.

Asadar, succes nou-intratilor in business, scrie NYT in mod ironic, aratand ce „bariere la intrare” pe baza scalei reduse au acestia comparativ cu dimensiunea gigantilor din tehnologie. Oricum, clientii se asteapta deja la o astfel de contorizare ieftina.

Companiile de cloud-computing nu sunt singurele concentrate pe aspectele mici ale tehnologiei. Bancile taxeaza comisioane marunte din servicii multiple, desigur, dar si companii precum Uber – companie care permite automobilelor private sa devina temporar taxi si poate monitoriza soferii si clientii pentru a ajusta preturi si rute, schimband valorile pe tot parcursul unei zile. De asemenea, o companie de asigurari auto, Metromile, taxeaza clientii in functie de cat de multe mile parcurg pe an.

Pe masura ce companiile din tehnologie ating performanta unor masuratori tot mai precise si prin care se stabilesc preturile pretutindeni, alte afaceri se pot ridica pe aceste tehnici. Gluma lui Mitch Hedberg potrivit careia orezul poate fi o masa foarte buna atunci cand iti este foame „de 2.000 de unitati de ceva anume” se poate dovedi a fi o profetie.

AWS a fost un lider timpuriu in cloud computing-ul public, adresat oricui, sau in inchirierea accesului la echipamente de calcul si software printr-o conexiune la Internet, serviciu lansat  de Amazon in 2006. In prezent, detine peste doua milioane de servere de calculator si are un milion de clienti, inclusiv Netflix, Shell si Brooks Brothers. Recent, Jeff Bezos, directorul executiv Amazon, a oferit AWS confirmarea, in scrisoarea anuala a actionarilor, ca finalmente cea mai mare parte a lumii se va regasi pe cloud, ca de altfel si compania sa.

Stabilirea preturilor per milion a inceput in noiembrie 2015, cu produsul AWS,  Lambda. Lambda ruleaza o linie de cod pentru clienti ca raspuns la o cerere, cum ar fi cautarea unui cod postal, atunci cand se administreaza o adresa. Clientii nu inchiriaza niciodata servere, dar platesc pentru timpii de calcul.

Microsoft a anuntat, luna trecuta, ca va avea propriul produs „serverless”. Google a anuntat ceva similar, mai exact produsul sau ar putea fi lansat in trimestrul III al acestui an.

Microsoft chiar incearca sa faca un produs mai bun decat cel al AWS, prin microfelierea costului de inchiriere a uneia dintre licentele software  pentru  minutele de utilizare efectiva. „Inchiriem nisipul si taxam pentru razele de soare UV care te lovesc„, a spus Scott Guthrie, seful diviziei Cloud a Microsoft.

Pentru cei mai mari jucatori din Cloud („nori”), microfelierea este, totodata, si o modalitate de a copia, avand o sarcina grea, si anume clientii sa aiba senzatia ca pot inchiria tot cloud computing-ul cand vor, iar furnizorii trebuie mereu sa ruleze aproape la capacitate maxima. Daca cineva utilizeaza ciclurile, si nu intreaga masina, mai multi oameni pot fi implicati in interior.

„Secretul organizarii economice in cloud este utilizarea – fiecare minut nevandut inseamna bani pe care nu ii vei primi inapoi”, explica Greg DeMichillie, seful de produs la divizia Cloud a Google. „Putini dintre noi pot sa lucreze cu aceasta scala”.

Ca orice tendinta noua si importanta in tehnologie, microfelierea, modelul „serverless”, atrage deja investitori si start-up-uri dornice sa lucreze in noua lume – iar in acest caz, sa fie precauti fata de ceea ce gigantii tehnologiei vor face in continuare, puncteaza NYT.

In Oakland, California, compania denumita chiar Serverless produce software-uri pe care le pot utiliza alti ingineri pentru dezvoltarea de produse de calcul in Lambda. „Credem ca acesta ar putea fi punctul forte al AWS, desi nu am nici cea mai vaga idee cum vor face bani taxand o chestie mica”, afirma Austen Collins, fondatorul Serverless.

O modalitate de a face bani este prin adaugarea de alte produse si servere. Asadar, se intreaba NYT, crede cumva Collins ca AWS nu ar putea contracara afacerea sa? „Este o greseala sa crezi ca Amazon nu va fi in toate”, a spus el. Cu toatea acestea, „nu mergem pe ideea ca Amazon nu o va face”. Collins presupune ca AWS va concura produsul sau, insa cei „marunti” cum sunt ei vor incerca sa isi faca treaba „putin mai bine si mai rapid”.

Distribuiți articolul

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.