STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, MACROECONOMIE, Politica cu impact economic, P.I.B. & STATISTICI, Politica Fiscala - Taxe & Impozite, Politica Monetara & Inflatia

Fitch: Creșterea robustă a României nu este lipsită de riscuri

Agenția de evaluare Fitch – Londra, 23 august 2017:

România a înregistrat un alt trimestru de creștere economică rapidă, însă politica fiscală pro-ciclică și creșterea rapidă a salariilor în 2017 au crescut riscurile de supraîncălzire, afirmă Agenția de evaluare Fitch.

PIB-ul României a crescut cu 5,7% creștere anuală pentru al doilea trimestru consecutiv, a declarat săptămâna trecută Eurostat – cea mai rapidă creștere din UE. Am revizuit prognoza noastră reală de creștere a PIB-ului pentru 2017, până la 5,1%, de la 4,8%, când am reconfirmat, luna trecută, ratingul suveran „BBB” / Stabil pentru România. Dacă se confirmă citirea preliminară a PIB-ului trimestrului 2 din 2017 și indicatorii de înaltă frecvență rămân puternici, este posibil să ne revizuim în continuare prognoza PIB pentru anul acesta.

Prognozăm o încetinire a creșterii economice în 2018 și 2019, pe măsură ce se reduc stimulentele de politici, până la 3,4% în 2018 și 3,5% în 2019, dar creșterea va rămâne peste media categoriei de rating suveran „BBB” (de aproximativ 3%), permițând o convergență suplimentară a PIB pe cap de locuitor cu colegii de evaluare.

Cu toate acestea, creșterea rapidă a început să prezinte riscuri pentru indicatorii externi și există, de asemenea, un risc de supraîncălzire, pe măsură ce salariile depășesc creșterea productivității. Banca Națională a României (BNR) estimează că economia funcționează în jurul valorii de 2 puncte procentuale peste capacitatea maximă și ne așteptăm ca deficitul de cont curent să se mărească peste 3% din PIB în acest an. De asemenea, BNR și-a revizuit prognozele de inflație în creștere la ultima reuniune de politică monetară din 4 august.

Mai mult, creșterea puternică a fost parțial o funcție a relaxării fiscale. Reducerea accizelor și a TVA au condus la neatingerea țintelor fiscale, în timp ce veniturile fiscale au rămas neschimbate, iar cheltuielile au crescut. Deficitul bugetar al României (în numerar) în primele cinci luni a fost de aproape trei ori mai mare decât în ​​anul precedent. Ne asteptam la unele reduceri compensatorii la consumul guvernamental și la cheltuielile de capital (acolo unde România are un istoric de sub-execuție), în timp ce salariile mai mari vor majora contribuțiile sociale. Cu toate acestea, prognozăm că deficitul se va majora anul acesta la 3,7% din PIB, de la 3% în 2016, iar prognozele noastre de bază arată că datoria publică generală brută crește la 43,6% din PIB la sfârșitul anului 2019, de la 37,6% la sfârșitul anului 2016.

Aceasta ar implica o abatere suplimentară de la obiectivul pe termen mediu al unui deficit structural de 1,0%. Politica fiscală pe termen mediu este mai puțin clară în urma schimbărilor politice din iunie, când Mihai Tudose, de la Partidul Social Democrat, l-a înlocuit pe premierul Sorin Grindeanu după ce acesta din urmă a pierdut votul la moțiunea de cenzură. Guvernul a dezvăluit ulterior o revizuire a ratelor impozitelor planificate pentru anul viitor, dar nu este clar dacă acest lucru este compatibil cu obiectivele fiscale proprii, iar planurile pot provoca tensiuni politice.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.