STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, Telecom & IT-C & Online

Facebook isi deschide Messenger-ul dezvoltatorilor de aplicatii

Fb_MessengerDupa ce a transformat reteaua sociala intr-o mare platforma de jocuri si conversatii de grup, Facebook vrea sa adapteze serviciul sau de mesagerie instant, Messenger, cu 600 de milioane de utilizatori in prezent, intr-un sistem facil oricarui tip de comunicare. Pentru aceasta, insa, trebuie sa atraga mai intai dezvoltatorii de aplicatii.

Asa cum a reusit sa schimbe modalitatea de a da „share” la fotografiile prietenilor, fie poze cu copii, cu evenimente majore din viata sau cu pisicuta amuzanta, la fel Facebook incearca, acum, sa schimbe modalitatea conversatiilor „unu-la-unu”. Pentru a reusi acest lucru trebuie sa atraga dezvoltatorii de aplicatii care sa isi integreze tehnologia creata la platforma Messenger a Facebook, dupa cum scrie the New York Times (NYT) intr-un articol.

Prezenta la conferinta anuala a dezvoltatorilor de aplicatii, desfasurata recent, Facebook a anuntat ca deschide accesul la aplicatia sa Messenger, permitand astfel dezvoltatorilor de aplicatii sa creeze propriile aplicatii utilizabile pe chat-ul retelei sociale.

Compania a prezentat aproape 50 de aplicatii pentru Messenger ce au fost create in cadrul acestui program, inclusiv o aplicatie ce transforma mesajele text in cantece si o alta aplicatie ce permite unui utilizator sa caute si sa trimita un GIF (Graphics Interchange Format) animat pentru a exprima o stare de spirit. Un GIF animat este o imagine grafica, regasita pe o pagina de web, care se misca.

„Pana acum, ne-am concentrat atentia pe imbunatatirea Messenger-ului pentru construirea tuturor caracteristicilor de care beneficiem acum”, le-a transmis direct dezvoltatorilor de aplicatii Mark Zuckerberg, cofondatorul si directorul executiv al Facebook.

Noua platforma de Messenger a Facebook permite aplicatiilor sa se integreze cu aceasta, astfel incat oamenii sa se poata exprima, de exemplu, prin GIF, fotografie, video sau clipuri audio.

Prin deschiderea acestei platforme, Facebook doreste sa valorifice creativitatea altor dezvoltatori de aplicatii, sustine Zuckerberg. „Suntem, intr-adevar, entuziasmati de ceea ce sunteti capabil sa realizati cu aceste instrumente simple si rapide, pe care le folosim cu totii”.

Ambitia Facebook legata de al sau Messenger nu se opreste, insa, aici. Saptamana trecuta, compania a atasat un buton de plati la Messenger, care permite utilizatorilor sa trimita bani instant catre prieteni, iar cei mai multi analisti se asteapta ca Facebook sa isi extinda serviciul chiar la achizitii din sfera comerciala.

In cadrul aceleiasi conferinte, Facebook a mai anuntat ca va incepe, curand, testarea unui sistem ce va permite oamenilor de afaceri sa utilizeze Messenger pentru a oferi servicii personalizate clientilor lor, dupa ce achizitia a fost realizata. De exemplu, o persoana ar putea utiliza Messenger pentru a schimba culoarea unei camasi sau pentru a vedea unde a ajuns un pachet de livrat in sistemul de livrare al UPS.

Partenerii Facebook, intr-o prima faza, sunt retailer-ii de haine Zulily si Everlane, dar compania spera sa atraga si alte tipuri de afaceri, precum companii aeriene sau de cablu, care se confrunta frecvent cu probleme legate de asistarea si satisfactia clientilor.

„Suntem cu totii de acord ca este putin cam suparator sa interactionezi cu anumite servicii, la acest moment”, spune David Marcus, seful produselor de messaging ale Facebook. „Revenim la natura conversationala a comertului”, puncteaza el.

In multe privinte, prin deschiderea platformei Messenger, Facebook se apropie mai mult de WeChat sau Line. Cele doua platforme de messaging din Asia, foarte populare deja, ofera o  serie de alte servicii, de la autocolante virtuale ce exprima o anumita stare de spirit, la posibilitatea de a chema un taxi sau de a comanda mancare.

„Cea mai mare parte a veniturilor acestora provin din alte servicii pe care le furnizeaza”, confirma Cathy Boyle, senior analist la eMarketer, o firma de cercetare.

Aceste platforme din Asia contrasteaza cu marii jucatori americani de messaging, care includ, pe langa Facebook, Apple cu serviciul sau iMessage, Google, cu Hangouts, si Microsoft, cu Skype, care a facut prea putini pasi pentru a trece dincolo de conversatiile video.

„Toate aceste servicii sunt, in esenta, gratis si nu exista un model de business in jurul acestora”, sustine Jan Dawson, seful de la Jackdaw Research.

Dawson afirma ca Messenger a avut, inca de la inceput, potentialul de a se transforma intr-un instrument folositor de afaceri. „Ceea ce poate fi produsul Messenger al Facebook este o platforma ce ar permite utilizatorilor sa inceapa o conversatie simpla, care poate deveni mai apoi conversatie audio si video”.

Pentru a reusi insa aceasta, Facebook vrea sa atraga dezvoltatorii de aplicatii sa isi integreze aplicatiile cu serviciul sau.

Matt Serletic, director executiv la Zya, care s-a grabit sa termine aplicatia sa de muzica Ditty pentru a debuta pe scena in cadrul conferintei dezvoltatorilor, a spus ca Facebook a usurat munca unui start-up, precum Zya, in realizarea unei aplicatii de la zero. Echipa sa se poate concentra, acum, pe construirea tehnologiei pentru convertirea mesajelor text in cantece si sa o conecteze, pur si simplu, la tehnologia Messenger pentru ca oamenii sa poata da „share” la melodii.

„Ca start-up ce dezvolta aplicatii, exista numeroase riscuri in orice faci”, subliniaza Serletic, intr-un interviu. „Acest lucru (ceea ce urmareste Facebook cu initiativa sa de tip „open-source”- n.red.) scurteaza timpul de a ajunge efectiv la o scara anume si care implica o baza mare de utilizatori”.

Dupa ani de zile de discutii, uneori aprige, cu dezvoltatorii sau alti parteneri corporatisti, Facebook incearca acum sa se pozitioneze mai mult ca un prieten de incredere al afacerilor.

La conferinta dezvoltatorilor de aplicatii de anul trecut, s-au prezentat instrumente ce permit dezvoltatorilor sa includa publicitate pe Facebook pentru a face bani si sa incorporeze sistemul de autentificare Facebook, precum si alte comenzi rapide, pentru a simplifica aplicatiile lor.

Facebook a anuntat ca produsul sau publicitar a crescut rapid, insa a refuzat sa ofere cifre privind veniturile, pe motiv ca inca este dificil de evaluat succesul.

La conferinta din acest an, Facebook a anuntat actualizarea platformei de publicitate LiveRail (dezvoltat in Romania la Cluj si in Anglia – n.red.), achizitionata recent si transformata intr-un sistem complet, integrat pentru publicitate video, native sau alte forme de publicitate pe mobil, de pe Facebook sau alta retea sociala direct in aplicatiile mobile.

Facebook spune ca va oferi cunostintele cele mai profunde pe care le detine despre activitatile utilizatorilor sai, cu scopul de a oferi dezvoltatorilor de aplicatii detalii demografice cu privire la grupurile interesate de publicitate.

Competiorii serviciului de publicitate pe mobil, Google, Yahoo si unitatea Twitter’s MoPub, incearca sa convinga dezvoltatorii sa foloseasca propriile lor instrumente de publicitate.

Ca si competitorii sai, Facebook incearca, de asemenea, sa castige dezvoltatorii de aplicatii, oferindu-le instrumente de analiza in detaliu pentru a intelege mai bine cine le utilizeaza produsele si unde se blocheaza utilizatorii. Un retailer de pantofi, de exemplu, doreste sa stie in ce punct al fluxului de utilizatori oamenii decid sa nu cumpere si parasesc aplicatia.

„Construim o cale de acces la aceste date, de-a lungul fluxului”, spune Eddie O’Neil, manager de platforma la Facebook.

In cele din urma, sa castigi dezvoltatorii de aplicatii inseamna mai multa utilizare a serviciului si venituri mai mari pentru Facebook, desi ar putea dura ani pentru ca banii sa fie obtinuti efectiv.

„Acesta este abia primul serviciu intr-o calatorie foarte lunga”, admite David Marcus.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.