STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, Telecom & IT-C & Online, Cercetare & Edu & Marketing & Media, EUROPA

STUDIU: Piaţa de publicitate online din România a avut creşterea cea mai puternică din Europa

Valoarea totală a pieţei de publicitate online din România, pentru întreg anul 2016, a fost de aproximativ 41 de milioane euro (190,5 milioane lei), în creştere de 22% faţă de anul anterior, conform celei mai recente ediţii a studiului ROADS, derulat de IAB România cu sprijinul PwC România, informeaza Mediafax.

A două jumătate a anului 2016 a înregistrat o valoare de aproximativ 24 de milioane de euro (109,8 milioane lei), cu 36% mai mult faţă de semestrul anterior al anului 2016 şi cu 19% mai mult decât semestrul similar al anului 2015 – ambele procente exprimate „like-for-like”, adică ţinând cont de acelaşi eşantion al companiilor care se regăsesc în ultimele 2 ediţii ale studiului.

„Pe fondul unei creşteri economice robuste la nivel de ţară, alimentată de consum, piaţă publicităţii online din România a înregistrat o creştere puternică anul trecut, confirmând potenţialul foarte mare al acestui segment, despre care se vorbeşte de multă vreme, însă care nu s-a concretizat în anii anteriori. Pentru a capitaliza însă această evoluţie favorabilă, publisherii trebuie însă să vină cu conţinut de calitate, care să satisfacă nevoia companiilor de a targeta diferite nişe de piaţă”, a declarat Bogdan Belciu, Partener, Servicii de Consultanţă pentru Management, PwC România.

Anul trecut principalele cinci industrii au realizat 45% din totalul investiţiilor în publicitatea online. Liderul incontestabil, de 7 ani, este industria telecom (6 milioane de euro), urmată anul acesta de industria financiară (3,5 milioane de euro – în urcare de pe poziţia a 4-a în 2015), cosmetice şi produse de toaletă (3,4 milioane de euro – în urcare de pe poziţia a 5-a), băuturi (3 milioane de euro – a scăzut o poziţie faţă de anul trecut) şi cnline retail (2,9 milioane euro – care anul trecut ocupă poziţia a 2-a).

Formatele de tip embed (toate formatele de bannere, indiferent dacă sunt statice sau rich media) rămân în top în ceea ce priveşte formatele de publicitate preferate, cu o valoare de circa 10 milioane de euro, urmate la o distanţă semnificativă de interruptive formats (orice format care întrerupe experienţă de navigare – de la interstiţiale până la pop-up-uri) care cumulează circa 4 milioane de euro. Zona de conţinut sponsorizat: a adunat aproximativ 3 milioane de euro, iar zona mobile (formatele rich media display, reclamele tip mesaj, interstiţiale, paid-for search şi reclame audio/video optimizate pentru mediul mobil, în-app advertising, SMS, MMS sau optimizarea rezultatelor căutărilor pe mobil) circa 3,4 milioane de euro.

Estimarea IAB este că tendinţa pentru anul în curs este că formatele interuptive vor fi depășite de content sponsorship. Publicitatea video acumulează aproximativ 1,4 milioane de euro, în creştere constantă de la un semestru la altul.

Conform cifrelor raportate de agenţiile de media, din punct de vedere al alocării bugetelor pe diferite canale digitale, advertiserii preferă să investească în primul rând în reţelele sociale şi motoarele de căutare, abia apoi în piaţă locală de publishing.

În ceea ce evoluţia pieţei europene, România are rată de creştere cea mai pronunţată (36,9% – procent calculat like for like şi la valoarea brută) fiind în concordanţă cu dinamică zonei CEE – regiune cu un potenţial mare de dezvoltare. Deşi, că valoare totală, România este încă sub media europeană, ritmul de creştere subliniază potenţialul mare de creştere – care este nevoie să fie susţinut atât prin educaţie cât şi prin bune practici ale industriei locale.

Studiul ROADS (Romanian Online Advertising Study) analizează piaţă în funcţie de trei criterii principale: formatele de publicitate folosite, categoriile de advertiseri care au utilizat publicitatea pe Internet şi lunile din fiecare semestru pentru determinarea sezonalităţii.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.