STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, ANALIZE SECTORIALE, EUROPA

Euler Hermes Romania: Evolutie, provocari si solutii pentru IMM-urile din economia locala

Euler-Hermes-logoMarcate de o serie de vulnerabilitati ce le impiedica o dezvoltare durabila, IMM-urile din Romania se orienteaza conjunctural intr-un mediu de afaceri instabil si impredictibil, fiind in imposibiliatea de a isi asigura consolidarea pozitiei pe piata, pe termen lung.

Este descrierea situatiei IMM-urilor locale de catre Euler Hermes Romania, parte a grupului Allianz, regasita intr-un studiu realizat in contextul lansarii unui produs nou, Simplicity, o polita de asigurare a creditelor comerciale destinata IMM-urilor, produs testat in plina criza, in 2009, in Belgia si extins ulterior, pana in Europa Centrala si de Est.

Pentru IMM-urile de pe piata locala, 2014 nu va fi lipsit de provocari, in conditiile in care reprezentantii Euler Hermes Romania sustin ca evolutia microintreprinderilor in acest an nu va fi diferita de cea din 2013. Principalele provocari raman:

  • Accesul restrictiv la credite bancare, pe fondul gradului ridicat de risc din ultimii ani de recesiune si neincredere in economie
  •  Fiscalitatea ridicata comparativ cu statele membre ale Uniunii Europene (UE) cu impact direct asupra competitivitatii si a exportului
  • Lipsa know-how-ului pentru gestionarea procesului de management al riscului de credit

 

Cele mai afectate sectoare in 2013

Si anul acesta, cel mai probabil, sectoarele care au avut de suferit anul trecut isi vor reveni greu. In 2013, mai mult de 85% din dosarele de dauna despagubite de Euler Hermes Romania, companie specializata pe asigurarea creantelor comerciale, au fost ale microintreprinderilor  si intreprinderilor mici ce activeaza in constructii, industria alimentara, retail, servicii, textile si transport. De exemplu, toate dosarele de despagubire in domeniul transporturilor, textile si servicii s-au referit la IMM-uri. In proportie de:

  • 93% in retail
  • 91% in industria alimentara
  • 85% in constructii

Mentionam ca microintreprinderile si intreprinderile mici pentru care Euler Hermes a platit despagubiri au inregistrat o cifra de afaceri cumulata de peste 275 milioane de euro. Peste 100 milioane de euro a reprezentat cifra de afaceri aferenta celor din insolventa.

 

Solutie pentru protejarea afacerii

Studiul Euler Hermes Romania arata ca, in pofida impactului major pe care il au asupra activitatii IMM-urilor, creantele comerciale raman neasigurate, desi reprezinta 60% din cifra de afaceri, in timp ce activele bilantiere, precum cladiri, masini, echipamente, stocuri, sunt primele asigurate.

Solutia propusa de Euler Hermes IMM-urilor este aceea de a incheia o polita de asigurare prin care se pot proteja de riscurile de a nu incasa dinspre proprii clienti, fie ca este vorba despre intarzierea platii, fie chiar de intrarea in insolventa a clientului respectiv. Astfel, asiguratorul a lansat produsul Simplicity, despre care sustine ca este unic pe piata locala, si care ajuta IMM-urile sa nu isi blocheze afacerile – din lipsa de cash-flow – pentru ca nu au primit banii de la clienti, sau sa fie nevoite sa isi inchida business-urile, in conditiile in care bancile sunt reticente in a lucra cu IMM-urile si a le acorda imprumuturi.

Euler Hermes a lansat pentru prima data asigurarea Simplicity in 2009 in Belgia, dupa care in 2012 in Olanda, iar in 2013 in Marea Britanie. In Europa Centrala si de Est, compania vrea sa implementeze produsul nu doar in Romania, ci si in Cehia si Slovacia. Euler Hermes are o cota de piata de 34% la nivel mondial pe asigurarile de credite comerciale, iar in Romania, de 50%, potrivit estimarilor interne.

Directorul general al Euler Hermes Romania, Cristina Rusuleanu, afirma ca factoring-ul nu este o solutie pentru IMM-uri, fiind mult mai scump decat incheierea unei polite de asigurare a creditelor comerciale. In plus, „bancile sunt reticente in a lucra cu IMM-urile”, adauga Rusuleanu care precizeaza, totodata, avantajul asigurarii creantelor comerciale, acela ca polita poate fi cesionata in favoarea bancilor si, astfel, se poate obtine mai usor finantare. „Sunt patru-cinci banci sa le spunem ‘de casa’, care accepta politele de asigurare ale clientilor”, spune Rusuleanu.

cristinarusuleanu, Euler Hermes

Costurile asigurarii creantelor comerciale

Un asigurat ce detine polita Simplicity va plati o prima de asigurare anuala, in functie de cifra de afaceri, precum si o taxa anuala de administrare fixa, de 900 lei + TVA. In medie, clientii au o cifra de afaceri de 1,5-2 milioane de euro, potrivit unui tabel prezentat de compania de asigurari.

Trebuie mentionat insa faptul ca, cu cat cifra de afaceri a companiei este mai mare, cu atat asiguarea comerciala este mai convenabila. De exemplu, pentru o companie cu o cifra de afaceri in jur de 100.000 de euro, costul politei Simplicity ar depasi 6% din cifra de afaceri. Pe cand, in cazul unei companii cu o cifra de afaceri de 2 milioane de euro, de exemplu, costul pentru asigurarea creantelor s-ar ridica la 0,6% din cifra de afaceri, in timp ce raspunderea anuala maxima pe polita urca la 675.000 lei, iar acoperirea pe un singur client, la 270.000 lei.

Pentru o prima de asigurare de 27.000 de lei, o companie ar beneficia de o acoperire extinsa de 90.000 de lei pe un client debitor, iar in cazul in care acesta ar intra in insolventa sau ar intarzia plata va recupera cu 27.000 de lei creante de trei ori mai mari. Pe tot portofoliul de clienti raspunderea maxima anuala merge pana la 225.000 lei.

 

Comportamentul IMM-urilor locale

Companiile mici au suferit pierderi semnficative in bilant si inregistreaza o rata scazuta de recuperare a creantelor. Din exeperienta Euler Hermes Romania, comportamentul IMM-urilor releva:

  • Marcarea unor pierderi semnificative in bilant, ca urmare a insolvenetelor unor companii mari si mijlocii, in ultimii doi ani
  • Rata mica de recuperare a creantei, mai putin de 2%, pentru un creditor negarantat in cazul insolventei, in urma unui proces costisitor si de durata, peste doi ani
  • Ponderea creantelor in totalul bilantier este cuprinsa intre 30% si 50%, iar in cazul companiilor active in Comert, se depaseste 60%
  • Concurenta acerba pentru pastrarea cifrei de afaceri si a cotei de piata conduce la conditii comerciale favorabile acordate clientilor: extinderea termenelor de plata.

 

IMM-urile, un potential motor de crestere a economiei

Companiile mici si mijlocii reprezinta motorul economiei atat in tarile dezvoltate membre a UE, cat si in cele din centrul si estul Europei. Pentru a avea o imagine mai clara si comparativa, Euler Hermes evidentiaza cateva cifre:

IMM-urile in UE:

  • Sectorul IMM angajeaza 66% din totalul fortei de munca din economia UE-27
  • In 2012, IMM-urile din UE-27 au pierdut 610.000 de locuri de munca, o scadere de 0,7% comparativ cu 2011
  • Distributia pierderii locurilor de munca nu este unitara, aproape 50% dintre statele membre UE-27 au creat noi locuri de munca, in 2012
  • Contributia IMM-urilor la PIB-ul UE a scazut cu 1,3%, de la 3,44 miliarde de euro in 2011, la 3,39 miliarde de euro in 2012.

IMM-urile in Romania:

  • IMM-urile angajeaza 2,5 milioane de persoane, respectiv 65,6% din total
  • Serviciile si Comertul concentreaza cele mai mari ponderi de salariati, 30%, respectiv 27%, corespunzator numarului cel mai mare de firme
  • Industria alimentara ramane ramura principala pentru activitatea IMM-urilor, realziand 61% din cifra de afaceri. Competitivitatea acesteia se bazeaza pe potentialul agriculturii locale dar, poate mai mult decat in alte domenii, si pe retehnologizarile necesare in acest domeniu
  • IMM_urile active in industrie contribuie cu 16% la volumul total al cifrei de afaceri, cu toatea ca au o pondere de numai 10% in numarul total de firme

 

Se prefigureaza in 2014 o imbunatatire a climatului economic la nivelul IMM-urilor din Europa?

  • Anul 2013 a aratat semne incurajatoare, insa fragile, petnru IMM-urile din UE.
  • La nivelul UE-27 exista aproximativ 20 de milioane de IMM-uri, majoritatea acestora, 92,1%, fiind micro-intreprinderi, in timp ce doar 0,2% din totalul lor sunt intreprinderi mari

Potrivit datelor Eurostat, valoarea adaugata generata de micro-intreprinderi in 2012 a fost de 21,1%.

Dar a celor din Romania?

  • Ponderea IMM-urilor in totalul intreprinderilor din Romania este de 99,7%, intreprinderile mici si mijloci avand un aport semnificativ mai mare, in detrimentul micro-intreprinderilor
  • Fata de numarul mare d elocuitori in randul tarilor UE-27, Romania are un numar prea mic de intreprinderi, respectiv 23 de IMM-uri/1.000 de locuitori, comparativ cu media europeana de 41 IMM-uri/1.000 de locuitori.

Potrivit acelorasi date Eurostat, valoarea adaugata generata de micro-intreprinderile din Romania, in 2012, a fost de 13,6%.

Ca si concluzie a studiului, Euler Hermes Romania subliniaza importanta creditului comercial, ce devine primordial pentru IMM-urile de pe piata locala, in contextul unei ponderi in crestere a creantelor in totalul bilantier si a mediului competitiv. Asigurarea creantelor comerciale reprezinta astfel solutia protejarii in fata riscurilor de intarziere a platii facturilor din partea clientilor sau mai rau a insolventei acestora. Important este cui si in ce mod este acordat creditul comercial, tin sa atraga atentia reprezentantii Euler Hermes Romania, care subliniaza, totodata, lipsa know-how-ului in gestionarea creantelor de catre managementul IMM-urilor. Solutia? Asigurarea creantelor comerciale.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.