Energie & Utilitati & Infrastructura, EUROPA, Comertul Exterior & Acorduri Liber Schimb, Concurenta & Protectie Consumator

Sindromul Cernobîl – Rusia a ascuns contaminarea masivă a petrolului din conducta Drujba

 

Rusia este din nou subiectul unui scandal monstru, determinat de contaminarea masivă a petrolului transportat prin conducta Drujba către Belarus, Polonia, Slovacia, Germania, Cehia, Ungaria. Alarma a fost trasă de către Belarus şi compania sa de transport şi distribuţie Gomeltransneft la 22 aprilie 2019, când majoritatea statelor vizate sărbătoreau Paştele Catolic, scrie editorialistul şi analistul de politică externă Iulian Chifu în Adevărul.

Legea tăcerii pe un accident major, cu consecinţe catastrofale pentru sistemul de rafinării europene

Firma naţională de transport petrol belarusă, Gomeltransneft, a identificat între 19 şi 22 aprilie că petrolul din conducta Drujba operată de Transneft – firma naţională rusă de transport şi monopolistul la export al petrolului rusesc – este contaminat cu compuşi clorizi organici, care sunt utilizaţi în puţurile de petrol pentru curăţire şi creşterea producţiei.

Compuşii de această factură, utilizaţi la extracţie pentru eficientizarea producţiei, trebuie separaţi ulterior unor asemenea operaţiuni deoarece distrug echipamentele de rafinare şi, la temperaturi mari, creează clorină sub formă de gaz, un compus otrăvitor (utilizat într-o anumită formă în Siria ca armă chimică împotriva opoziţiei lui Bashar al Assad). Testele din 19-22 aprilie în Belarus au relevat contaminarea cu cloridă în proporţie de 150-330 la milion, mult peste cele 10 părţi la milion admise ca limită în acest tip de transport, potrivit criteriilor Transneft.

Partea cea mai descumpănitoare a fost absenţa totală a comunicării făcute de către Transneft. Ca în cazul Cernobîl, Rusia a ascuns problema partenerilor occidentali. Compania rusă de transport petrolier – care livrează 10 milioane de barili de petrol pe zi prin cele 68.000 km de conducte din Rusia şi exportă 4 milioane de barili de petrol pe zi, majoritatea prin conducta Drujba, cu lungime de 5500 km ce alimentează Belarus, Polonia, Ungaria, Germania, Slovacia şi Cehia – nu a spus nimic mai bine de 10 zile.

Scrisoarea transportatorului Belarus a fost singura care a avertizat clienţii şi cumpărătorii din aval în legătură cu situaţia şi calitatea petrolului pompat, reuşind să blocheze catastrofa distrugerii instalaţiilor de rafinare din toată Europa de Nord.

10 tancuri petroliere cu un milion de tone de petrol contaminat au inundat rafinăriile europene

Problemele majore vin din capacitatea de rezolvare a problemei contaminării, care reclamă spaţii majore de depozitare şi stocare pentru ca petrolul contaminat să poată fi combinat cu petrol curat până la cota acceptabilă de cloridă specificată în prevederile tehnice.

Citeste mai mult în Adevărul.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.