Modelul companiei aeriene low-cost vine să acapareze și căile ferate din Europa

24 septembrie 2018 08:25

Ryanair și EasyJet au transformat călătoriile continentale aeriene low-cost. Fiți pregătiți deja pentru trenuri fără „brizbrizuri”, recomandă Carol Matlack și Christopher Jasper, într-un articol pentru Bloomberg.

În contextul în care tot mai mulți pasageri optează pentru operatorii de transport low-cost, cum ar fi Ryanair și EasyJet, companiile aeriene vechi din Europa au fost lovite la temelie – forțate să-și reducă prețurile, să taxeze pasagerii pentru orice, de la bagaje la bere și în unele cazuri, chiar să-și declare falimentul.

În curând, operatorii de transport feroviar, cum ar fi SNCF din Franța și Deutsche Bahn AG din Germania, s-ar putea confrunta cu un cutremur similar în timp ce Europa promovează concurența în serviciile de trenuri de pasageri. Tarifele scăzute ar putea atrage „milioane de pasageri noi”, spune Jacques Gounon, director executiv al Getlink SE, compania cunoscută anterior ca Eurotunnel, care gestionează tunelul din Canalul Mânecii. Getlink oferă deja un serviciu transfer de mașini și camioane prin tunel și are în vedere un alt serviciu de mare viteză cu discount, care ar fi competitor al Eurostar International Ltd., cel ce oferă acum singurul serviciu de mare viteză pentru pasageri prin tunel, cu prețuri de £400 ($510) pentru o călătorie dus-întors Londra-Paris. „Suntem convinși că cererea există” pentru o alternativă la prețuri mai mici, spune Gounon.

Uniunea Europeană a impus țărilor să deschidă concurenței toate serviciile comerciale feroviare până în 2020 – iar experiența spune că este posibil să aibă un efect dramatic. Introducerea unor transportatori de călători rivali pe rute precum Praga-Ostrava a făcut ca numărul de pasageri să se dubleze în unele cazuri, în timp ce prețurile biletelor au scăzut. FlixMobility GmbH, care oferă conexiuni low-cost cu autobuzul în întreaga Europă, a inaugurat recent serviciul de trenuri de mare viteză pe două rute germane, cu prețuri scăzute, de până la 10 € (11 $).

O concurență mai mare ar putea stimula utilizarea sporită a celor 9.000 de kilometri de cale ferată de mare viteză din Europa, din care o mare parte nu este suficient de folosită. Tunelul Canalului Mânecii, de exemplu, funcționează la doar 58% din capacitate.

De la lansarea startup-ului feroviar Italo, numărul total de pasageri pe rutele pe care le deservește a crescut în medie cu până la 80%. În 2012, Italo SpA, un startup condus de fostul șef Ferrari NV, Luca Cordero di Montezemolo, a inaugurat serviciul de mare viteză de la Milano la Roma. Astăzi deservește 17 orașe în susul și în josul peninsulei cu trenuri roșii cochete, cu sisteme de rezervări online ușor de utilizat și servicii frecvente. Acesta controlează acum 30% din piața feroviară de mare viteză din Italia, transportând aproximativ 13 milioane de pasageri anul trecut, de la 6 milioane în 2014.

Structura de punere în aplicare simplificată și eficientă din punctul de vedere al costurilor a Italo – externalizează întreținerea trenurilor sale, de exemplu – a ajutat-o să subcoteze tarifele operatorului de stat Trenitalia, care și-a scăzut tarifele ca răspuns. Tarifele de pe rutele în care operează Italo au scăzut în medie cu 41%, în timp ce numărul de pasageri este în creștere cu o medie de 80%, potrivit unui studiu realizat de Andrea Giuricin, economist la Universitatea din Milano-Biccoca. Și Italo a pus presiune pe Ryanair și EasyJet, care au anulat zborul dintre Roma și Milano, în timp ce Italo și Trenitalia oferă zeci de curse în fiecare zi pentru o călătorie dus-întos, la prețuri de în jur de 40 de euro. În luna februarie, cu puțin timp înainte de listarea pe piață, Global Infrastructure Partners, un fond de investiții din New York, a acceptat să achiziționeze Italo pentru 2 miliarde de euro.

În Austria, Republica Cehă și Suedia, introducerea unor operatori rivali pe o serie de rute, cum ar fi Viena-Salzburg, a avut un efect similar, traficul crescând cu 92%, iar prețurile scăzând cu până la 42%.

Unii operatori controlați de stat își consolidează apărarea împotriva unor rivali potențiali cu costuri reduse. SNCF, de exemplu, oferă un serviciu cu discount numit Ouigo, care deservește mai mult de o duzină de orașe de-a lungul acelorași rute ca și trenurile de mare viteză TGV ale țării. Dar uriașii se pot poticni când se aventurează în străinătate. În iunie, Deutsche Bahn a abandonat planurile de a inaugura ruta Frankfurt-Londra după ce a întâmpinat probleme de reglementare, inclusiv întârzieri în obținerea accesului la rutele belgiene utilizate de Eurostar. Getlink spune că guvernul francez a făcut manevre pentru a proteja monopolul Eurostar, controlat de SNCF, companie de stat.

Getlink nu a decis dacă să-și continue drumul spre propriul serviciu de traversare a canalului, dar estimează că ar putea să obțină un profit cu tarife cu cel puțin 25% mai mici decât ale Eurostar. Pentru a evita expunerea la unele tarife semnificative percepute de gările cenrale, Getlink are în vedere o rută de pe aeroportul Charles de Gaulle de la Paris la Stratford în East London. Întrucât pasagerii ar trebui să ia trenurile locale pentru a ajunge la stațiile de autobuz de la periferie, timpul total de călătorie ar fi cu aproximativ 50 de minute mai lung decât serviciul Eurostar de două ore și 20 de minute, cu un preț extra de 18 euro sau mai mult pentru biletele de tren de navetiști. Spre deosebire de Eurostar, nu ar exista un vagon tip cafenea, iar trenurile ar fi doar la clasa economică. Un studiu realizat de grupul de consultanță Roland Berger estimează un număr anual de 4 milioane de pasageri ai acestui serviciu. Aproximativ jumătate dintre acești pasageri ar veni de la Eurostar, arată studiul, însă un nou serviciu ar stimula creșterea generală, oferind un impuls și companiei Eurostar.

Abordarea Getlink reflectă modelul Ryanair de transport de bază către aeroporturile secundare, dar este posibil să nu fie potrivit pentru rutele feroviare de mare viteză. Ryanair a atras pasagerii prin zboruri către destinații de vacanță care anterior aveau puține servicii de transport aerian sau deloc. „A fost vorba atât despre confort cât și despre preț”, conform Centrului CAPA pentru Aviație din Regatul Unit.

Italo a funcționat inițial în principal dinspre gările suburbane și s-a luptat să atragă clienți până când autoritățile italiene de reglementare au ordonat să i se ofere acces la terminalele din centrul orașelor, a afirmat Giuricin. În loc să facă economii la serviciile clienților, i-a fermecat cu servicii extra, cum ar fi espresso și ziare gratuite. Și a contat faptul că Italo a fost condusă de di Montezemolo, un aristocrat bogat, cu legături profunde cu elita politică și economică a țării. El și partenerii săi, cum ar fi Diego Della Valle, președintele companiei de furnizare de produse de lux din piele, Tod’s SpA, au colectat fonduri de aproximativ 1 miliard de euro pentru a lansa compania. „Trebuie să intri cu o mulțime de bani și să fii foarte puternic pentru a fi competitiv”, a spus Giuricin. „În caz contrar, compania deja existentă te va ucide.”

CONCLUZIA – Cu UE care intenționează să deschidă concurenței serviciile feroviare până în 2020, operatorii de stat se pregătesc să facă față noilor intrați pe piață care oferă conexiuni la prețuri mai mici.

Distribuiți articolul

Etichete:

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.