STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, ANALIZE SECTORIALE, Industrie Prelucratoare, Auto

De ce vânzările de mașini continuă să sufere în timp ce industria auto crește?

Producţia de maşini și componente, exporturile, precum și investițiile străine în centre de cercetare au determinat o revenire a industriei auto locale în 2013. Toate aceste segmente ale pieței au înregistrat progrese semnificative, în timp ce vânzările de mașini au fost afectate de importurile masive de mașini second-hand.

(Sursa datelor din acest articol: Asociatia Producatorilor si Importatorilor de Automobile – APIA)

Producție vs. Vânzări

amChart (1)Producţia de autoturisme în România a trecut recent de pragul de 400.000 de maşini, cel mai ridicat volum atins vreodată pe piaţa locală.  Această creștere a fost susţinută aproape integral de uzina Dacia, fiind completată de Ford România, potrivit datelor furnizate de Asociația Producătorilor și Importatorilor de Automobile (APIA).

În ceea ce privește producția de componente, anul 2013 a adus cu sine noi investiţii. Printre cele mai mari sunt cele ale Pirelli, Bosch, Continental, dar şi investiţia Daimler de la Sebeş.

Deși producția a atins niveluri record, vânzările auto se află pe un trend descendent încă din 2009 și nu au existat până de curând semne de revenire. Anul trecut 2013, numărul de mașini vândute a scăzut cu 6,3% comparativ cu anul precedent, și cu 45% față de 2009, primul an de declin, când s-au vândut doar 147.962 de mașini. În perioada de boom economic, 2007-2008, vânzările erau mai mult decât duble, depășind chiar pragul de 300.000 de autovehicule.

Exporturi vs. Importuri

UntitledȚinând cont de succesul Dacia pe piața internațională, exporturile au crescut simultan cu mărirea producției. Astfel, numărul de mașini exportate a atins un nivel record în 2013, de 362.869 unități, ceea ce reprezintă un avans de peste 15% față de anul 2010.

Importurile auto per ansamblu au înregistrat un declin de 27% anul trecut comparativ cu anul 2010, cu toate că numărul de mașini second hand importate a crescut.

Mașini noi vs. Mașini rulate

Anul de referință al graficului generat este anul 1999, când, împreună, înmatriculările de mașini noi și cele rulate reprezintă 100% (83,3% înmatriculări noi vs. 16,6% mașini rulate). Următorii ani sunt calculați ca raport între valoarea curentă (înmatriculări noi sau mașini rulate în anul respectiv) supra valoarea pieței în anul de referință 1999, adică 115.475 unități = 100%.

Datele publicate de APIA arată că piața mașinilor noi a crescut din 2000 și până în 2007 de aproape 5 ori vezi pe graficul de mai sus, anul 2007 reprezinta 270,7% fata de „felia” de 57,7% din anul 2000; față de anul inițial al analizei noastre (1999), autovehiculele noi au crescut de peste 3 ori pana in 2007 (pe grafic „felia” echivaland cu 270% în 2007 vs. baza de 83% în 1999). Toate acestea au un echivalent in numar de unitati.

Recesiunea generală a economiei și cea accentuată în segmentul bunurilor durabile a dus la o revenire în anul 2012 la 66 mii unități masini noi – înregistrată în anul 2000 (57,5% vs 57,3% pe grafic), iar anul 2013 a coborat la niveluri record de scăzute in ce priveste masinile noi vandute, anterioare anilor 1999-2000, cu toate că atunci producătorii auto aveau mult mai puține modele, iar importatorii nu își constituiseră, încă, rețele extinse de distribuție.

Componenta de rulate (Second-Hand) a arătat creșteri de 6-7 ori în 2005 și 2006 (vezi pe graficul de sus 103% și 107% față de 16,6% în 1999), urmată de un vârf de 15 ori în 2008 (260% vs 16,6%) și la 11 ori în 2009-2010 (cca. 185% vs 16,6%) față de anul de comparație inițial, 1999.

Anul 2013 a fost al șaselea an consecutiv de scădere pentru înmatriculările de mașini noi, atingând, anul trecut, nivelul minim record de 57.710 unități. Această evoluție negativă a avut ca factori determinanți puterea redusă de cumpărare a populației, accesul restricționat la finanțare, dar mai ales revizuirea repetată a taxei auto de poluare.

În ciuda declinului pe piața de mașini noi, cererea totală de autovehicule, respectiv mașini noi plus mașini second hand, este în continuă creștere în ultimii 3 ani, marcând un avans de la 176.193 de unități în 2011, la 279.562 în 2013 – totuși încă la jumătatea vârfului „stingher” și nerepetat de 586 mii autovehicule înregistrat în anul de grație și limita, de boom & boost 2008.

Acest avans este susținut de înmatriculările de mașini rulate. Cum în decursul anului 2013 au fost înscrise în circulație 221.852 de unități, comparativ cu cele 94.484 de mașini intrate în țară în 2011, putem vorbi de o tendință de revenire spre nivelul anului 2008 (300.335 autovehicule).

 

Evoluție pe Mărci

brand

Mărcile Dacia şi Volkswagen rămân preferatele românilor. O treime din maşinile noi înmatriculate în 2012 în România au fost Dacia, peste 14% au fost Volkswagen, iar 10% Ford. În 2013 însă, Dacia (43%) și Volkswagen (15%) sunt urmate de Skoda (10%), în urcare cu o poziție.

Lux & Premium vs. Volum

luxAșa cum era de așteptat, cererea pentru mașinile de lux și cele premium nu este afectată de contextul macroeconomic sau de legislația în vigoare. Astfel, nivelul vânzărilor de astfel de mașini a stagnat în ultimii 3 ani în jurul a 9.000 de unități. În comparație, vânzările autoturismelor de volum noi au scăzut cu aproape 30% în 2013, comparativ cu 2011.

Piața auto este destul de instabilă şi imprevizibilă.  Astfel, pentru 2014, miza jucătorilor din industria auto va fi stabilitatea pieţei, care cu greu va fi atinsă în condiţiile în care reţeaua actuală este construită pentru un volum de peste 250.000 de maşini anual (ca cel atins între 2006 – 2008), de aproape cinci ori mai mare decât cel existent în prezent.

Unde ne aflăm la nivel european?

Parcul auto național număra la sfârșitul anului 2012 aproximativ 5,71 milioane de vehicule, din care 4,48 milioane de autoturisme. Rata de motorizare calculată era la sfârșitul anului 2011 de 203 autoturisme la mia de locuitori, ceea ce situează țara noastră pe ultimul loc în rândul statelor membre ale UE în ceea ce privește rata de motorizare a locuitorilor.

Totuși, luând în calcul ultimele înmatriculări și volumul neglijabil de casări, constatăm că parcul auto național e în curs să atingă 4,48 mil. + 0,52 mil. = 5,0 milioane autoturisme la finele lui 2014 (dacă volumul din anul curent va rămâne echivalent cu cel din anul 2012 sau 2013), adică un grad de motorizare de 250 auto / 1.000 locuitori, încă în urma vecinilor Ungaria și Bulgaria (peste 300 fiecare), dar un mare progres în termeni de cantitate față de situația de acum 5-10-15 ani (ex. „Numărul de autoturisme înmatriculate în România a crescut în perioada 1990-2004 de aproape trei ori, de la 56 la mia de locuitori la 149 la mie”).

Cu toate acestea, provocarea – atât pentru industria de profil (distribuitori, rețele de dealeri, service-uri auto), cât și pentru autorități și mai ales pentru clienții finali – populația și firmele – este CALITATEA și VECHIMEA acestui parc auto, fiind necesară o reversare a tendințelor din criză și o revenire la tendința de scădere de la an la an a vârstei medii a parcului auto național.

Autori: Nicoleta Roșu, Radu Limpede

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.