STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, ANALIZE SECTORIALE, Legislatie & Mediu de Afaceri, EUROPA, INTERNATIONAL, Comertul Exterior & Acorduri Liber Schimb, Auto

Dacia-Renault vs Ford

uzina autoIn Romania, cele doua mari uzine de automobile, Dacia-Renault, din Mioveni, si Ford, de la Craiova, au produs, in 2013, circa 400.000 de automobile. Insa, in timp ce Dacia mizeaza pe piata europena la vanzari, Ford salveaza productia de la Craiova cu  motoare pentru Asia si Statele Unite.

Nici producatorul francez, nici cel american nu mizeaza pe cresterea vanzarilor pe piata locala – piata auto in Romania a pierdut, in ultimii cinci ani, circa 80% din vanzari, pe fondul cererii in crestere de autoturisme secon-hand, importate din Vest – ci pe export. Dar, in timp ce Dacia-Renault se bazeaza pe vanzarile din Uniunea Europeana (UE), Ford s-a orientat spre Statele Unite si Asia, cel putin la capitolul motoare fabricate la Craiova.

Vanzarile Dacia in UE au urcat, anul trecut, cu 23,3%, la 289.000 de automobile noi, cea mai buna crestere din UE. Astfel, marca romaneasca detinuta de grupul Renault a atins, in decembrie 2013, o cota de piata de 3,2%, potrivit datelor Asociatiei Constructorilor Europeni de Automobile (ACEA). Pe tot anul 2013, Dacia a avut o cota de piata de 2,4% in Uniune, fata de 1,9% in 2012.

Grupul Renault s-a mentinut pe pozitia a treia, anul trecut, in topul producatorilor auto din Europa, cu o crestere de 4,4% a livrarilor, la 1,076 milioane autoturisme. In decembrie, vanzarile Renault in UE au urcat cu 30,3%, cea mai buna performanta dintre producatorii de pe continent, la 97.400 automobile.

De cealalta parte, proprietarul american al uzinei auto de la Craiova, a raportat o crestere puternica a livrarilor in decembrie 2013, cu 21,1%, la 62.600 unitati, reusind, astfel, sa limiteze declinul pe intregul an. In 2013, vanzarile Ford in Europa au coborat cu 3,2%, la 878.800 unitati.

Practic, Ford a mentinut pe linie de plutire uzina de la Craiova, producand motoare pe care le-a exportat in America de Nord si Asia. „Productia zilnica este de putin peste 1.000 de motoare, in doua schimburi. Avem o capacitate instalata de 350.000 de motoare, iar in acest an vom produce aproape 200.000 de motoare, fata de 27.000 in 2012“, dupa cum declara in Ziarul Financiar, la sfarsitul anului trecut, Ian Pearson, seful Sectiei de Productie Motoare de la Ford Craiova. Cele 200.000 de motoare produse la Craiova au generat venituri de peste un miliard de euro, la o valoare medie de 5.000 de euro pentru fiecare motor, potrivit estimarilor ZF. Asadar, mai mult de jumatate din cifra de afaceri a uzinei Ford din Romania provine din produc­tia de motoare, in urma cererii la nivel international si care va mentine in activitate fabrica de la Craiova.

Spre comparatie, la Dacia-Renault s-au produs, anul trecut, aproape 254.000 de motoare, dintre care 222.700 de generatie veche, de 1,4 si 1,6 litri, la care se adauga cele aproape 31.000 din noul TC de 0,9 litri si 90 CP supraalimentat, echivalentul motorului EcoBoost de la Ford. La o valoare medie de 3.500 de euro, Renault a produs la Mioveni, anul trecut, motoare in valoare de aproape 900 mil. euro, adica aproape o treime din businessul francezilor in România. Anul trecut, Dacia a avut o cifra de afaceri de 2,85 mld. euro.

Din cele 200.000 de motoare produse de Ford la Craiova, aproape 70% reprezinta motorul EcoBoost de 1,5 litri si 180 CP cu nume de cod Sigma, produs integral pentru export, cu care se vor echipa auto­mobilele Ford Mon­deo produse in China si Fusion, in Mexic si Statele Unite, iar 30% reprezinta motorul EcoBoost de 1,0 litri in trei cilindri de 100, respectiv 125 CP, cu nume de cod Fox. In vara lui 2013, Ford a demarat al doilea schimb de productie pentru motorul de 1,0 litri si la Koln, in Germania, pentru Fiesta.

Evolutia productiei de motoare la Craiova, de la preluarea uzinei de catre Ford, din martie 2008, a crescut de aproape zece ori (in termeni de unitati). Spre comparatie, Daewoo motoare GM a produs, in 2006, 26.674 de unitati, in timp ce Ford a produs 27.000 de unitati in 2012 si circa 200,000 unitati anul trecut.

In ceea ce priveste productia de masini la Craiova, aceasta a coborat, in conditiile in care Ford a decis oprirea liniei de asamblare, si ale dependentei de cererea de pe piata europeana care se mentine scazuta. De mentionat faptul ca modelul B-Max nu este vandut pe pietele asiatica si americana. In total, Ford Craiova a oprit productia de masini, anul trecut, 20 de zile. Daca Ford va atinge o productie de 70.000 de masini B-Max, acestea vor genera venituri de circa un miliard de euro, la un pret mediu de 15.000 de euro pe masina, potrivit calculelor ZF.

Grupul Ford a redus productia de automobile la Craiova cu aproape 7.300 de unitati, in septembrie si octombrie 2013, in valoare cumu­lata de aproape 110 milioane de euro.

Scurt istoric al Ford Craiova

– 1994 – Automobile Craiova devine parte a grupului Daewoo, pentru ca in 2006 statul roman sa redevina actionar majoritar, dupa rascumpararea actiunilor partii coreene, si sa puna uzina, din nou, la vanzare.

– 2007 – Ford a oferit 57 milioane de euro pentru 72,4% din actiunile Automobile Craiova si si-a luat angajamentul de a realiza o productie de minimum 200.000 de masini in al patrulea an de la privatizare, investitii de circa 800 milioane de euro si pastrarea angajatilor. Imediat dupa semnarea contractului de privatizare, Comisia Europeana (CE) a declansat o investigatie privind acordarea unui ajutor de stat ilegal.

– 2008 – CE a cerut statului roman recuperarea de la Ford a un ajutor de stat ilegal de 27,5 milioane de euro. In acelasi an, Ford incepe proiectul de modernizare a uzinei.

– 2009 – Actionarul american cumpara pachetul de 22% detinut de SIF Oltenia la Automobile Craiova.

– 2010 – Ford ia un imprumut de 400 milioane de euro de la BEI, garantat de statul roman in proportie de 80%. Creditul va fi folo­sit pentru cofinantarea unui proiect de dezvoltare a unui motor cu emisii re­duse de dioxid de carbon si a pro­ductiei ulterioare la uzina din Craiova. Productia de automobile a inceput la Craiova in 2009, intr-un ritm scazut, cu apro­xi­mativ 10 automobile pe zi, cu o productie totala de circa 1.000 de unitati.

– 2013 – Conform ultimelor angajamente, Ford Romania va instala la uzina din Craiova capacitatile de productie necesare fabricarii a 350.000 de unitati pe an. In 2012 s-au produs 30.600 de masini.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.