STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, Industrie Prelucratoare, EUROPA, Auto

Dacia, cea mai „fierbinte” masina europeana

Este caracterizarea marcii autohtone regasita in New York Times (NYT). Analistii citati de publicatia americana spun ca Dacia are monopol pe piata europeana a automobilelor low-cost, pozitie asigurata pentru urmatorii 3-5 ani, avand in vedere ca rivalii nu prea reactioneaza. Oferind automobile care „isi fac treaba” la preturi mici, de la 7.700 euro cu tot cu taxe, Dacia si-a facut loc intr-o Europa afectata de incertitudini eonomice si somaj ridicat, scrie NYT, facand referire la cifrele, pentru primele 11 luni ale acestui an, privitor la inmatricularile de autoturisme noi din Uniunea Europeana (UE), cifre publicate de Asociatia Constructorilor Europeni de Automobile.

Vanzarile Dacia in UE au crescut cu 21,1% in perioada mentionata, fata de acelasi interval de timp din 2012, la 260.500 de unitati. Doar Mazda si Jaguar se apropie de acest ritm de crestere, marci ce au avansat cu 15,6% fiecare, insa cu un volum al vanzarilor mult mai mic, de 130.300 automobile in cazul marcii japoneze, respectiv 24.600 pentru autoturismul britanic. Odata cu cresterea vanzarilor, Dacia si-a marit si cota de piata in UE, la 2,4% in 2013, fata de 1,9% in primele 11 luni din 2012. Astfel, Dacia ar putea fi „masina potrivita la momentul potrivit” in Europa, avand in vedere situatia economica de pe continent, scrie NYT.

Analistul Jens Schattner de la biroul din Frankfurt al bancii de investitii Macquarie spune ca o Dacie ar fi „groaznica” pentru cineva obisnuit sa conduca un Mercedes sau un BMW, dar reprezinta o solutie de incredere pentru clientii care cauta strictul necesar. Dacia ofera o tehnologie simpla, mai spune analistul, pe care te poti baza si, in plus, primesti si trei ani garantie. Schattner sustine ca Dacia are pozitie de monopol pe piata automobilelor entry-level (cu funcţii de baza) din Europa, pozitie pe care o va ocupa pentru cel putin 3-5 ani de acum in colo, deoarece rivalii companiei nu au decis inca cum sa reactioneze.

Succesul Dacia in Europa reflecta bifurcarea industriei auto, in contextul crizei. Marcile ieftine si cele de lux inregistreaza cresteri, in timp ce zona de mijloc a pietei stagneaza. La Renault, Dacia a contribuit la imbunatatirea profitabilitatii, in timp ce concurentii grupului au probleme.

„Oricine poate spune ca am profitat de criza. Dar a avut loc o schimbare a trendurilor de cumparare in Europa. Acum, clientii nu mai vor sa cheltuiasca atat de multi bani pe o masina”, a declarat pentru NYT Arnaud Deboeuf, director executiv Renault responsabil pentru segmentul entry-level, la nivel global.

Vanzarile auto din UE sunt la minimul ultimilor 20 de ani, insa au apărut semne modeste de revenire. Inmatricularile de autoturisme noi au urcat usor in septembrie, octombrie si noiembrie, dupa patru ani de scadere continua, afisand un declin de 2,7% in primele 11 luni ale lui 2014, fata de aceeasi perioada din 2012, potrivit datelor ACEA.

Dacia investeste sume mici in marketing, iar costurile de distributie sunt relativ mici, automobilele fiind vandute prin reţeaua de dealeri Renault. De asemenea, marca romaneasca nu vine cu discounturi. Totodată, forta de munca ieftina din Romania contribuie la competitivitatea marcii, insa Renault a avertizat deja ca ar putea transfera o parte din productie in Maroc, daca angajatii de la Pitesti nu isi tempereaza pretentiile salariale, scrie publicatia americană.

Rivalii Renault sunt atenti la evolutia Dacia. Sefii gigantului Volkswagen, cel mai mare producator auto din Europa, au afirmat ca exista planuri pentru o gamă de modele low-cost undeva in urmatorul an, cu conditia ca o astfel de platforma sa fie in acelasi timp profitabila si sa corespunda standardelor grupului.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.