Cum stau financiar principalele companii de televiziune – Antena Group, Antena 3, Pro TV, Realitatea Media, B1 TV, RTV Satellite Net, Prima Broadcasting si Dogan Media

14 august 2014 08:31

DateFin_TVDesi lider in termeni de cifra de afaceri, cu 497 milioane RON in 2013, compania ProTV SA se confrunta cu o scadere a capitalurilor proprii si o mentinere a datoriilor la un nivel ridicat. In schimb, Antena Group SA care ocupa a doua pozitie ca cifra de afaceri cu 250,5 milioane RON, arata un echilibru intre capitaluri proprii si datorii.

Intr-o perioada in care soliditatea companiilor care detin principalele televiziuni de pe piata media din Romania devine un subiect de interes, prezentam in cele ce urmeaza principalele date financiare ale acestor companii, asa cum apar ele in raportarile la Ministerul Finantelor.

Consideram ca aceste informatii sunt un reper de soliditate sau de fragilitate financiara a diferitelor grupuri, cu toate ca acesti jucatori inregistreaza date financiare pe mai multe entitati – dintre care cele enumerate in acest articol sunt principale.

Sursa informatiilor financiare pentru aceasta analiza: Ministerul Finantelor si serviciul de date KeysFin

 

Antena Group SA: Profiturile predomina, iar compania consemneaza un echilibru intre capitaluri proprii si datorii totale.

Antena Group detine posturile de televiziune Antena 1, Antena Stars (fosta Antena 2), Euforia TV si ZU TV (fosta GSP TV). Cifra de afaceri anul trecut a fost de 250,6 milioane RON, in crestere cu 17% fata de anul anterior, iar profitul net a fost de 9,2 milioane RON.

In afara de anul 2012 cu pierderi, ultimii 10 ani au fost cu profit pentru Antena Group, ceea ce a permis o crestere a capitalurilor proprii ale companiei. In eventualitatea in care vor aparea reasezari de forte pe piata media in urma condamnarii fondatorului trustului Intact SA, totusi Antena Group beneficiaza de capitaluri proprii de 152,5 milioane RON care asigura o pozitie confortabila in perioada urmatoare.

 

AntenaGroup

 

 

Antena 3 SA are capitaluri proprii relativ scazute, insa poate beneficia in continuare de sprijinul grupului.

Postul de televiziune Antena 3 este gestionat separat pe compania cu acelasi nume, avand o cifra de afaceri de 71,2 milioane RON anul trecut si un profit de 0,7 milioane RON. Ultimul an cu pierderi a fost 2011, cu un minus de 4,2 milioane RON, iar aceasta alternanta intre profituri si pierderi a condus la mentinerea unor capitaluri proprii scazute. In 2011 erau chiar negative, insa la finalul anului trecut au urcat aproape de 3,9 milioane RON.

Dat fiind un volum al datoriilor de peste 29 milioane RON in 2013, raportul capitaluri vs datorii este unul insuficient pentru o sustenabilitate a activitatii pe termen lung. Totusi, compania poate fi sustinuta intr-o anumita masura de alte entitati ale grupului Intact, mai bine capitalizate – a se vedea Antena Group SA.

 

Antena3

 

 

Pro TV – liderul pietei, in pierdere de viteza; scadere importanta a capitalurilor proprii si mentinere a unor datorii mari

Conducand in continuare detasat topul cifrelor de afaceri, cu 497,3 milioane RON anul trecut, compania Pro TV SA – care reuneste posturile Pro TV, Acasa TV, Sport.ro, ProCinema, MTV Romania si canalul online Voyo.ro – a inregistrat o pierdere de 85,5 milioane de RON.

Stabilitatea financiara este amenintata de un raport alarmant de 1 la 30 intre capitalurile proprii de 26,2 milioane RON si datoriile totale de 799 milioane RON, in conditiile in care grupul Central Media Enterprise (CME) a dat in repetate randuri semnale de restrangere a activitatii si de lipsa a disponibilitatii financiare de a sustine activitatile in toate tarile din regiune, la parametri cu care era obisnuit publicul din respectivele tari, incluzand Romania.

Asadar, cu o cifra de afaceri cu 50% mai mare decat al doilea clasat in piata – aprox. 110 milioane euro Pro TV SA vs. 70 mil. euro Antena 1 si 3 – Pro TV SA are o pozitie financiara mai vulnerabila, care indeamna la restrangeri si eficientizare a activitatii.

 

ProTV

 

 

Realitatea Media SA – societate in insolventa, cu venituri la sub o cincime fata de anii 2008 – 2009

Realitatea Media SA detine posturile Realitatea TV, The Money Channel, postul de radio Realitatea FM si portalul realitatea.net. In anul 2012, Realitatea Media SA a intrat in insolventa, situatie observabila si din datele simplificate de mai jos, care arata pierderi anuale consistente si capitaluri proprii negative incepand cu anul 2009.

Planul de reorganizare din 2012 arata o capacitate a societatii de a plati datorii de numai 94 milioane RON in decurs de trei ani, comparativ cu valoarea bilantiera a datoriilor de peste 375 milioane RON la finalul anului respectiv. Planul de reorganizare al Realitatea Media SA poate fi vizualizat aici

 

Cifra de afaceri a Realitatea Media SA, de aproape 17 milioane de RON in 2013 este de  4 ori mai mica decat cea a Antena 3 SA in acelasi an.

 

RealitateaMedia

 

 

B1 TV – oscileaza intre pierderi si profituri

SC B1 TV Channel SRL care detine postul de televiziune B1 a avut o cifra de afaceri de 24,4 milioane RON anul trecut, aproximativ o treime fata de Antena 3 SA, cu un profit de numai135 mii RON. Compania a fost infiintata in 2010 cand a preluat licenta B1 TV, anterior postul fiind detinut de SC News Television Romania SRL.

 

B1

 

 

Romania TV – venituri comparabile cu B1 TV si mai mari decat Realitatea Media SA

Cu echipa desprinsa in anul 2011 din Realitatea TV, postul Romania TV a cautat sa se diferentieze, reusind acest lucru prin adresarea catre un alt tip de public, care ramasese nerevendicat dupa desfiintarea OTV. De ceva timp, postul inglobeaza inclusiv o parte din imaginea fostului OTV.

Capitalurile proprii negative pe fondul pierderilor anuale, constituie un semnal ca societatea este depedenta de finantarea actionarilor, atat timp cat aceasta va fi disponibila.

 

RomaniaTV

 

 

Divertismentul inca nu este o carte castigatoare: Kanal D si Prima TV pe pierderi si capitaluri proprii negative

Dogan Media International SRL, care detine postul Kanal D, si-a axat business-ul aproape in intregime pe segmentul de Entertainment. Cifra de afaceri anul trecut a fost de 73,4 milioane RON insa compania a continuat sa inregistreze pierderi – aproape 21 milioane RON in 2013. Capitalurile proprii sunt negative, in conditiile de crestere a datoriilor, ceea ce arata dependenta de continuitatea finantarii din partea grupului-mama din Turcia.

 

KanalD

 

Prima Broadcasting Group SRL, care detine licenta Prima TV, se confrunta de asemenea cu pierderi anuale inca din 2009. Anul trecut a avut o cifra de afaceri de 69,1 milioane RON si o pierdere neta de 42,4 milioane RON.

Capitalurile proprii au reajuns in teritoriul negativ, -10,9 milioane RON, sursele de finantare avand acelasi comportament precum in cazul celorlalte televiziuni cu pierderi: Imprumuturi actionar => conversie in capital propriu odata ce pierderile anuale se acumuleaza => continuare pierderi care reclama la un moment dat un nou sprijin din partea actionarilor.

 

PrimaTV

 

Din cele de mai sus, observam ca Antena Group SA, Antena 3 SA, iar – la o scara mai redusa – B1 TV, au avut pana acum capacitatea de a face profit in unii ani calendaristici, pe piata televiziunilor generaliste si de stiri.

Conditiile se pot modifica in cadrul grupului Antena in perioada urmatoare, insa rezerva de capitaluri poate asigura continuitatea activitatii in timp – de regula finantatorii terti (banci, alti furnizori) – nu au un interes imediat de a recupera in mod agresiv datoriile, ci sunt mai degraba interesati de continuitatea afacerii respective.

Pro TV SA era un reper privind cifra de afaceri si profiturile pana in 2008, insa in perioada post-criza compania a ajuns pe o panta descendenta cu pierderi semnificative in fiecare an. Probabil ca ajustarea mai lenta a cheltuielilor liderului pietei de televiziune la noua „paradigma post-2008” – injumatatirea pietei clasice de publicitate – a dus la acest rezultat.

Celelalte grupuri media au mari dificultati in a deveni profitabile, ramanand dependente de anumiti finantatori. Dependenta de aceste surse reprezinta si o incertitudine pe termen lung privind continuitatea.

Aceasta incertitudine o consideram insa strict din punct de vedere financiar sau pe baza definitiei „de manual” a unei afaceri, care are ca finalitate necesara profitul; daca insa consideram ca aceste afaceri mass-media au fost ridicate si pentru altfel de influente – in politica, in opinia publica sau fata de anumite institutii – putem constata ca avem de a face cu un sector care acomodeaza „afaceri zombie” pe termen lung, atat timp cat posibilitatea de finantare exista.

Un alt segment de Entertainment & Media – cluburile de fotbal – arata insa ca apar si momente finale ale unor entitati, revenindu-se astfel la criteriile financiare care nu fusesera mult timp indepilinite.

 

Mentiuni:

Pe o piata extrem de concurentiala, postul public de televiziune TVR a avut pierderi an de an de zeci si sute de milioane de euro pana in anul 2012. Conform informatiilor preliminare disponibile, in 2013 s-a obtinut un usor profit, cautandu-se aducerea Societatii Romane de Radio si Televiziune (SRTV) – cu peste 150 milioane de euro datorii la buget- pe o linie de plutire. Profitul vine intr-o anumita masura si din regimul taxei radio-TV, asadar nu a aparut in conditii de piata.

Un alt jucator care poate capata o pozitie semnificativa pe piata televiziunilor de stiri este Digi24 TV. Datorita modelului de business, care nu permite identificarea separata a veniturilor televiziunii fata de cele ale companiei-mama – gigantul telecom-datacom RCS-RDS, aceasta nu a fost inclusa in analiza de mai sus.

Distribuiți articolul

Etichete:

1 comentariu

  • Interesanta analiza.
    Ce ar mai trebui adaugat: suma datoriilor catre stat ale fiecarei televiziuni.
    Vom vedea ca de ani de zile firmele din spatele brandurilor de televiziune au datorii foarte mari catre stat.

Scrie un comentariu


Confidenţialitatea ta este importantă pentru noi. Vrem să fim transparenţi și să îţi oferim posibilitatea să accepţi cookie-urile în funcţie de preferinţele tale.
De ce cookie-uri? Le utilizăm pentru a optimiza funcţionalitatea site-ului web, a îmbunătăţi experienţa de navigare, a se integra cu reţele de socializare şi a afişa reclame relevante pentru interesele tale. Prin clic pe butonul "DA, ACCEPT" accepţi utilizarea modulelor cookie. Îţi poţi totodată schimba preferinţele privind modulele cookie.
×
Alegerea dumneavoastră privind modulele cookie de pe acest site
FIŞIERE COOKIE NECESARE
Aceste cookies sunt strict necesare pentru funcţionarea site-ului și nu necesită acordul vizitatorilor site-ului, fiind activate automat.
Afisează modulele cookie necesare
Vă rugăm să alegeţi care dintre fişierele cookie de mai jos nu doriţi să fie utilizate în ce vă priveşte.
Aceste module cookie ne permit să analizăm modul de folosire a paginii web, putând astfel să ne adaptăm necesității userului prin îmbunătățirea permanentă a website-ului nostru.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie vă permit să vă conectaţi la reţelele de socializare preferate și să interacţionaţi cu alţi utilizatori.
Afisează modulele cookie necesare
Aceste module cookie sunt folosite de noi și alte entităţi pentru a vă oferi publicitate relevantă intereselor dumneavoastră.