STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, HR & DEZVOLTARE PERSONALA, Cercetare & Edu & Marketing & Media, Human Resources, Cultura Organizationala

Cum si de ce trebuie atins un echilibru intre serviciu si viata personala

WorkLifeBalance„Work-Life Balance” este o abordare a existentei contemporane ce vine in incercarea de a rezolva conflictul, tot mai pregnant, intre viata persoanala si cariera. In Romania, 92%dintre angajatii romani lucreaza mai mult de 50 de ore pe saptamana, ceea ce ii transforma in veritabili work-aholici. Efectele pot fi dintre cele mai dezastruoase, ne atentioneaza specialistii in HR.

Daca intre 1986 si 1996 s-a vorbit despre echilibrul dintre viata personala si cea profesionala de doar 32 de ori in media, doar in 2007 a fost mentionat de 1.674 de ori, potrivit datelor hipo.ro.

In zilele nostre, timpul petrecut la serviciu se tot „prelungeste”, iar efectul nu este deloc unul pozitiv, cum s-ar putea crede, nici pentru angajator, nici pentru angajat. Se poate vorbi chiar despre un efect de bumerang. Cu cat se consuma mai mult timp la birou, cu atat stresul la locul de munca este mai mare, ceea ce afecteaza eficienta, dar si stresul personal. De aceea gasirea echilibrului intre munca si viata dincolo de serviciu a devenit subiect important de dezbatere in mediul specialistilor internationali in HR.

Inainte de toate sa lamurim de ce avem nevoie de atingerea acestui „work-life balance”. In climatul economic actual, in care presiunea de a lucra mai mult si mai bine este prezenta in orice moment, nevoia de a relaxare si de eliminare a stresului este din ce in ce mai des resimtita. Dorinta de a detine controlul asupra factorilor ce afecteaza viata personala este in natura umana, insa dezechilibrul poate avea o serie de rezultate negative.

 

Consecinte ale dezechlibrului serviciu – viata personala

Extenuarea: O persoana care a lucrat prea mult va fi, intr-un anumit moment, extenuata, atat in plan profesional, cat si personal. Acest lucru poate avea drept consecinte probleme cu angajatorul care poate vedea doar lipsa de interes sau dificultatile intampinate in realizarea task-urilor, in acea perioada. In cel mai fericit caz, angajatorul poate intelege care este problema si va incerca sa sustina gasirea acestui echilibru. La fel de bine, insa, angajatorul poate sa nu inteleaga si poate lua masuri disciplinare, pana la concediere chiar.

Faptul ca o persoana nu atinge un echilibru intre munca si viata private poate genera si mai mult stres, care, se stie, poate cauza probleme de sanatate si alte tipuri de probleme personale.

Este de subliniat faptul ca atingerea echilibrului intre munca si viata personala are ca premiza nevoia de recunoastere si respectare a dreptului unei persoane de a avea o viata implinita, atat in cadrul muncii remunerate, cat si in afara acesteia. Asadar, scopul acestui echilibru este eliminarea stresului resimtit de angajat si sporirea performantelor la locul de munca.

 

De ce work-life balance” este si problema angajatorilor

Atingerea acestui echilibru poate avea efecte pozitive si asupra companiei, nu doar asupra indivizilor. Angajatii fericiti, asupra carora nu exista presiune constanta sau nu se rasfange un factor de stres major, sunt mai productivi.

In cazul in care un angajat paraseste compania din cauza suprasolicitatii, exista costuri mai mari de recrutare decat daca i s-ar permite acestuia sa aiba timp liber.

In lupta dintre companii pentru cei mai buni candidati, oferirea unui program de lucru flexibil sau a unei serii de optiuni flexibile de lucru pot atrage angajati cu potential. Potrivit studiului „Cei mai doriti angajatori in 2014”, publicat de hipo.ro, 27% dintre tinerii profesionisti si studentii intervievati doresc un program de lucru flexibil.

 

Pasi pentru atingerea echilibrului munca – viata personala

Primul pas in gasirea acestui echilibru consta tocmai in punerea in balanta a cerintelor de serviciu si cele din viata privata, care difera de la individ la individ. Este necesara stabilirea unui set de reguli care sa permita atingerea performantei la locul de munca, fara a fi stresant, si, in acelasi timp, sa existe timp suficient si pentru familie si/sau prieteni. Cum se poate realiza asta?

Inainte de toate prin crearea unor limite realiste intre job si celelalte aspecte ale vietii, ne spun specialist in HR. Apoi, este necesara prioritizarea sarcinilor de lucru si evenimentele la care este nevoie de participare, atat la locul de munca, cat si in viata privata. Un alt aspect esential se refera la pastrarea unui timp satisfacator pentru activitati private, fara nici cea mai mica legatura cu cele de serviciu.

La fel de importanta este si alcatuirea unei liste de obiective pentru o zi de munca. 30% dintre angajati nu isi organizeaza ziua de lucru sau sarcinile pe care le au de indeplinit. To-do list este o metoda foarte buna pentru eficientizarea activitatilor.

Pe de alta parte, nu trebuie omise responsabilitatile de serviciu. Cele mai fericite persoane nu sunt cele care nu au nicio grija, ne asigura psihologii. Acelea sunt plictisite. Potrivit studiilor, cele mai fericite persoane sunt cele care au multe de facut, dar nu sub presiune constanta. Anxietatea este, in general, redusa de nivelul de control asupra lucrurilor. De aceea, cheia atingerii echilibrului este controlul.

Perfectionismul, in sens pozitiv, este al doilea pas mare in incercarea dobandirii echilibrului munca-viata personala. Majoritatea studiilor despre „work-life balance” vorbesc despre doua tipuri de perfectionism: perfectionismul in limite normale si perfectionismul nevrotic.

Dupa cum lesne se intelege, perfectionismul mentinut in limitele normale, care impune standarde inalte, dar nu afecteaza starea de bine si fericirea persoanala, este cel spre care trebuie tins.

In cazul perfectionismului nevrotic, fericirea personala este legata, in mod direct, de atingerea unor standarde imposibile. Imposibilitatea acestor standarde are drept consecinta reverificari multiple si amanari nenumarate.

Studiile demonstreaza ca aproape 80% din ziua de lucru este risipita pe activitati mai putin importante. Cum puteti prioritiza?

In cartea sa, „The One Thing”, Gary Keller, afirma ca „majoritatea oamenilor extrag 80% dinte rezultatele pozitive din 20% din munca pe care o fac. Prin urmare, secretul este focalizarea pe cele 20 de procente. Keller recomanda concentrarea pe lucrurile ce pot fi facute la serviciu, dar si acasa, in functie, desigur, de importanta acestora.

Peter Druker, considerat un guru in management, sugereaza oamenilor sa se focalizeze doar pe lucrurile pe care le pot face cu adevarat. Restul trebuie delegate sau neglijate. Mai bine de o ora si jumatate poate fi economisita, saptamanal, prin delegarea unor sarcini marunte.

In final, ceea ce conteaza cu adevarat este indeplinirea lucrurilor care sunt urgente si importante. Asa cum reiese si din matricea Eisenhower, ce este urgent nu este neaparat si important, iar ceea ce este important nu este neaparat si urgent.

eisenhower-matrix

92% dintre angajatii romani lucreaza mai mult de 50 de ore pe saptamana, transformandu-se de cele mai multe ori, in workaholici. Workaholicul, englezism devenit popular si in limba romana, denumeste o persoana dependenta de munca, persoana care munceste compulsiv, fara a atinge un echilibru intre viata profesionala si cea personala. Acestia nu sunt fericiti, chiar daca la locul de munca sunt performanti.

Decizia de a munci peste program sau de a munci in plus, adesea fara o motivatie financiara suplimentara, poate veni din dorinta de a avansa mai repede in plan profesional, pe de o parte, sau din nevoia de mentinere a job-ului, mai ales in contextul economic actual, pe de alta parte.

Nu in ultimul rand, exista persoane pentru care job-ul este cel mai important aspect din viata de zi cu zi. Este de evitat aceasta situatie, sustin specialistii, care recomanda orientarea in directia atingerii echilibrului de care fiecare dintre noi are nevoie.

 

 

 

 

 

One Comment

  1. Stimati domni, ceea ce este valabil in intreaga Europa, in special in tarile vest Europene, nu este valabil in Romania. In primul rand in Europa exista un cadru legislativ care respecta o conduita economica si sociala in asa fel incat economia si socialul sa functioneze si sa se sustina reciproc. La noi este un cadru juridic pompieristic care se schimba cum bate vantul si nu este lucid si coerent. Ma gandesc daca actuala doamna ministru a absolvit Harvard sau strada Harvard pentru ca de economie reala si functionala cred ca nu a auzit niciodata si de asemenea cred ca au dat toti finantisti adevarati afara, ca nu cumva sa o deranjeze vre-un specialist autentic. Masurile legislative in domeniul fiscal sunt atat de instabile incat nu pot genera decat haos in economia reala cat si in social – in doi ani s-a schimbat de peste 180 de ori Codul fiscal.Ceea ce denota crasa incompetenta si lipsa de raspundere si respect fata de orice cetatean al acestei tari. Nimeni nu stie la ce sa se astepte sau cum vor functiona de maine. Ce noi taxe si impozite mai inventeaza ca sa distruga orice forma de activitate sau de proprietate in ideea de a crea bani la buget – dar ceea ce genereaza bani reali este economia functionala pe care se pare, ei doar o desfiinteaza. Economia Germaniei poate face fata la orice, deoarece planurile fiscale si legislatia aferenta nu afecteaza si nu se schimba in anul fiscal. De asemenea sunt politici care sustin proiecte de dezvoltare cincinale – asta inseamna coerenta si sustinere. Exista de asemenea politici clare economice si administrative care iti permit infiintarea unei firme in doua ore.De la inceput sti exact ce pasi ai de facut, la cine apelezi, si ce obligatii ai. Esti sustinut nu daramat si ne mai miram ca pleaca oamenii competenti in strainatate. Asta isi doresc – competenta si vor sa se dezvolte si sa fie respectati. Si acest fapt se intampla si in alte tari care respecta activitatea profesionala a unui om sau o sanctioneaza clar. In ordine si coerenta in spiritul valorilor si al economiei functionale si al respectului persoanei intr-un cadru legislativ clar si coerent , bazat pe principii de respect reciproc atat al antreprenorilor cat si fortei de munca si al cunosterii si dezvoltarii conform resurselor naturale ale solului , subsolului si capacitatilor fizice, mentale si profesionale ale populatiei in orice stat al lumii exista progres si stabilitate. Asta cauta orice om sanatos la cap care doreste sa aduca plus valoare pentru sine si societate. Cu parere de rau nu imi dau seama daca conducatorii nostrii politici au vre-o legatura umana reala si de minina responsabilitate fata de acesta tara, care ei sunt alesi de noi sa o conduca – pana acum continuand, avem un dezastru garantat. Nici o carte de management american, englez sau german nu este valabila in Romania – pentru ca aici sunt alte mentalitati colective. Si atat timp cat nu facem curatenie in legislatie si nu ne propunem masuri economice reale si functionale pe termen scurt si mediu pe care sa le respectam ca atare va fi haos total si in social cu toate consecintele de rigoare.Suntem de rasul Europei si al lumii pentru crasa incompetenta si coruptie in politic si administrativ. Avem o armata de neamuri ale politicienilor care ocupa posturi cheie si care sunt lipsiti de minim respect fata de tara – vad totul ca pe propriul buzunar. Coruptie si interese exista peste tot in lume dar mai traiesc si altii pe langa ei. Acum muncim doar ca sa platim ratele la banci si ratele la bunurile minimale de care avem nevoie – asa ca daca vrem respect de sine suntem obligati sa plecam in strainatate pana isi revin in realitate alesii nostrii.Depindem unii de altii in realitatea de fiecare zi. Asociatiile patronale sau profesionale sunt ignorate si nu au nici o putere sau fiecare lupta pentru interesul personal. Spaga bagata in buzunar pentru a tace si a nu face sau pentru un interes meschin -luata de unii o platim in consecinte toti – implicit famila celui care a luat spaga pentru ca si copiii lui traiesc si au o viata in acesta tara in care s-au nascut parintii lui si neam de neamul lui dar au uitat. Popoarele isi respecta strabunii si mostenirea si chiar si-o cauta ca fiind o resursa de echilibru si stabilitate in fata multor neajunsuri ale istoriei – se numesc radacini si sunt respectati. Poate ca se va trezi din disperare macar simtul civic si ne vom conduce noi romanii gandind pentru interesele noastre, nu consortiile straine care au finantat vre-un partid teoretic romanesc.Este foarte benefica colaborarea reciproc avantajoasa echilibrata mixta romano .. in care unii vin cu resurse si unii cu know-how impartind beneficiile echilibrat si dezvoltand potentialul local sau zonal. Avem calitate si valoare romanesca dar si non valori care au doar interese personale. Este greu de separat pentru ca sunt foarte bine inradacinati – pirul are radacini mai multe si mai complexe care ai asigura stabilitatea decat graul.Poate acest saptamanal al dvs. va face ca oamenii sa isi puna mai multe intrebari si sa genereze un curent profesional de opinie care sa duca la masuri economice si propuneri politice profitabile pentru toti romanii. Avem o tara a caror resurse o cunosc o mai bine strainii si avem un capital urias de inteligenta si creativitate. Poate .. schimbarea vine de la noi pentru noi… sau …

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.