STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, PIETE FINANCIARE, TUTORIALE, Servicii & Comert & Logistica, Telecom & IT-C & Online, Piata de Capital - BVB, Mari Antreprenori

Cum reuseste Amazon sa castige jocul in retailul online

Graficul performantei actiunilor Amazon la bursa, in 2015, arata o serie de pasi inteligenti si subtili ce au urcat compania pe noi culmi. Si asta in conditiile in care piata a fost destul de plata anul acesta, si nici companiile din tehnologie nu s-au descurcat mai bine. Amazon insa schimba atmosfera, scrie Farhad Manjoo, editorialist la the New York Times (NYT) intr-un articol.

Asadar, piata de capital americana nu a dat spectacol anul acesta, insa, iata ca exista Amazon, care a reusit sa schimbe atmosfera, scrie editorialistul The New York Times (NYT), Farhad Manjoo, intr-un articol publicat recent. Actiunile companiei lui Jeff Bezos si-au dublat valoarea fata de inceputul lui 2015, impingand Amazon in topul celor mai mari 10 companii din lume dupa valoarea de piata, concurand serios General Electric si aflandu-se mult inaintea Walmart.

Exista o explicatie simpla pentru cresterea actiunilor Amazon, dar si una complicata. Povestea simpla se refera la Amazon Web Services (AWS), afacerea de cloud-computing a companiei, care inchiriaza spatii mari de servere altor companii. Amazon a facut primele dezvaluri legate de performantele financiare ale AWS in aprilie, iar cifrele au aratat ca vanzarile de spatii pe servere reprezinta un business mult mai mare decat poate cineva realiza. Deutsche Bank estimeaza ca AWS, care are o vechime de mai putin de zece ani, poate ajunge curand la valoarea de 160 miliarde de euro ca si companie de sine statatoare. Ceea ce inseamna mai mult decat valoarea Intel.

Cu toatea acestea, divulgarea dimensiunii AWS ascunde o schimbare mai profunda la Amazon. De ani buni, observatorii se intreaba daca afacerea de shopping a companiei – adica principalul sau business – ar putea vreodata sa functioneze profitabil. Investitorii i-au dat lui Bezos libertate uriasa sa cheltuiasca miliarde pentru a construi o infrastructura de distributie centrala, insa a ramas o intrebare semi-dechisa, daca marimea si ritmul investitiilor ar putea vreodata sa acopere toti banii investiti. Adica, ar putea vreodata aceasta companie sa faca o multime de bani, vanzand atat de mult pe atat de putin?

Raspunsul este clar: Da, Amazon poate face bani vanzand astfel de lucruri. In multimea analizelor entuziaste ale specialistilor de pe piata de capital asupra raportului de la luna trecuta al companiei privind profitul, cativa dintre specialisti au remarcat faptul ca operatiunile de retail ale Amazon au atins o „scara critica” sau un „punct de inflexiune”. Ei se refereau la faptul ca investitiile masive in infrastructura si logistica incep sa dea roade. Compania continua sa detina o felie mare din achizitiile din America si chiar din cele internationale.

Amazon continua sa atraga tot mai multi utilizatori ai programului Prime de transport rapid si asta se vede in profiturile mai mari ale companiei, chiar daca ritmul este lent.

Odata ce Amazon a dat lovitura, este dificil de analizat cum alti retaileri ar putea sa o prinda din urma, prea curand. „Personal, am intrebat doi investitori de fonduri de risc care dintre acestia a facut, mai inainte, investitii mari in e-commerce si daca doresc cu orice pret sa continue sa cheltuiasca in acest sector. Mi-au spus ca nu, nu isi doresc asta”, spune Farhad Manjoo.

Saptamana aceasta, editorialistul a intrebat, de asemenea, cativa analisti de pe piata de capital daca vad vreo potentiala amenintare competitiva fata de dominatia Amazon asupra vanzarilor online. Unii dintre ei au ras, pur si simplu, de intrebare, afirma Manjoo.

„Adevarul este ca au construit (cei de la Amazon – n.r.) o adevarata infrastructura insurmontabila, astfel ca nu vad cum altii ar putea sa-i faca fata”, afirma Ben Schachter, de la Macquarie Securities, care tine sub lupa de ceva vreme Amazon.

Nu este deloc exagerat sa spunem ca, cel putin, in America de Nord si in Europa, e-commerce-ul a incetinit intre categoriile expansive ale explorarilor pe Internet. Iata cum Bezos castiga deja jocul.

Probabil vor fi multe persoane care se vor plange ca Amazon a atins aceasta inaltime. Asa cum s-a intamplat cu Walmart inainte, cresterea Amazon starneste temeri legate de un totalitarism cultural si economic – ingrijorari de altfel rezonabile, chiar daca de multe ori sunt exploatate in exces. Multi critici sunt ingrijorati, de asemenea, de modul cum sunt tratati angajatii companiei (Amazon a argumentat ca sunt tratati foarte bine) si de felul cum afecteaza activitatea economica locala si nationala (o problema de disputa constanta), printre multe alte aspecte.

Sa nu omitem, totusi, faptul ca Amazon este pusa in fata unui set de amenintari competitive internationale, tine sa sublinieze Farhad Manjoo. Desi compania a raportat vanzari tot mai mari in India, a avut dificultati pe piata chineza, unde Alibaba domina scena shopping-ului online.

Intra-adevar, vanzarile si profiturile Alibaba le-a facut sa para pitice pe cele ale Amazon. Intr-o singura zi, pe 11 noiembrie, Alibaba a strans mai mult de 14 miliarde de dolari din vanzari, ceea ce inseamna mai mult decat chletuie americanii offline si online la un loc, in perioada week-end-ului sarbatorii „Ziua Recunostintei” (deoarece afacerea de e-commerce a Alibaba tinde sa conecteze cumparatori si vanzatori, in plus vanzarile sale nu sunt luate in calcul ca venituri din vanzari directe; in schimb, compania doar comisioanele din fiecare tranzactie realizata prin intermediul platformei sale).

Nici intern concurenta nu sta inactiva. Anul trecut, investitorii au turnat sute de milioane de dolari in Jet.com, care aspira sa devina competitorul cu politica de discount al Amazon. Firma a privit totdeauna cat mai departe, in ceea ce priveste cota sa de succes si pare ca o va pastra mult timp.

Walmart, care recent a publicat raportul privind profitul si care e cu putin mai mare fata de asteptarile analistilor, a cheltuit, de asemenea, miliarde pentru a incetini ritmul Amazon. In ultimul semestru al raportarii, vanzarile Walmart din e-commerce au urcat cu doar 10% fata de acum un an. Vanzarile cu amanuntul ale Amazon au urcat, insa, cu 20% in aceeasi perioada.

 

De ce este Amazon atat de departe? Este dificil pentru competitori sa reziste in fata modului in care Bezos si-a construit ‘masina neimblanzita de shopping’, cu avantaje reale de pret si confort, transformand shoppingul online in distractie nationala americana. Care este cheia cresterii, care nu se regaseste in eforturile competitorilor Amazon? Rabdarea. Intr-o maniera cat se poate de veche, care nu este deloc in pas cu lumea corporativa si unde etapele sunt masurate la fiecare trei luni, Amazon are vointa de a cladi metodic un imperiu, la costuri mari, de aproape cateva decenii, in ciuda scepticismului ce domina multe sectoare ale lumii de business.

Acum, acele investitii ale Amazon se transforma in fructe ale succesului. Si aceasta datorita indeplinirii obiectivelor, a respectarii cu strictete a termenelor afacerii si a comenzilor de transport. Amazon a construit mai mult de 100 de depozite de la care pleaca pachete si produse catre nave, si nu da semne ca ar incetini ritmul. Depozitele cresc viteza de transport pentru companie, incurajeaza mai mult shoppingul, iar costurile acestor centre devin o fractiune tot mai mica din operatiunile Amazon.

Investitiile Amazon in Prime, serviciul de 99 de dolari pe an, care ofera transport gratuit doua zile in orice tara, sunt de asemenea, profitabile. Anul trecut, Bezos a afirmat ca tot mai multi oameni isi fac cont pe Prime pentru ofertele media ale companiei – Show-uri TV gratuite, muzica si filme care se primesc odata cu subscrierea si in care Amazon a cheltuit foarte mult.

Schachter, de la Macquarie Securities, estimeaza ca vor fi cel putin 40 de milioane de utilizatori ai Prime, pana la sfarsitul acestui an, si probabil cu 60 de milioane mai multi fata de estimarea de 30 de milioane de la inceputul lui 2015. El a argumentat ca investitiile Amazon in cadouri va ajuta Prime sa fie mai atractiv pentru oamenii cu venituri mai mici. Ca rezultat, el a prezis ca pana in 2020, 50% dintre gospodariile americane vor folosi Prime, „si asta este o varianta foarte conservatoare”, a spus el.

Cresterea numarului utilizatorilor Prime conteaza pentru Amazon intrucat schimba psihologia shoppingului. Odata ce s-a facut plata anticipat pentru transport, apare tendinta de a continua excursia de shopping la Amazon. Potrivit unor estimari, oamenii petrec trei sau patru ore mai mult pe Amazon, dupa ce se logheaza la Prime.

In conditiile in care Amazon continua sa se extinda masiv, si cheltuielile sunt pe masura, iar profitul din retail este destul mic. In raportul pe ultimul semestru, marja sa operationala in America de Nord in afacerea de retail a fost de 3,5%, in timp ce marja AWS a fost de 25%.

Insa, Amazon mizeaza tocmai pe „efectul Prime”, fiind cheia profitabilitatii companiei pe termen lung. Analistii de la Morgan Stanley au aratat recent intr-un raport ca  profitul brut per client la vanzarile cu amanuntul – un mod fantezist de masurare cat a castigat Amazon in urma fiecarui consumator – s-a accelerat in ultimele patru semestre, in parte datorita Prime. Amazon continua sa castige „o parte tot mai mare din portofelele consumatorilor”, ceea ce arata o perioada de profitabilitate sustinuta, in crestere, pentru companie.

Desigur, multi dintre retaileri pot construi servicii precum Prime; de fapt, chiar multi fac asta. Insa le trebuie ani ca sa prinda din urma serviciul Amazon.

„Aspectul important legat de retail este acela ca, consumatorul detine informatii aproape perfecte”, spune Paul Vogel, analist la Barclays. „Asadar, ce face diferenta de la acest punct? Este vorba despre selectie, despre serviciu oferit, despre confort. Este vorba despre cat de usor de utilizat este interfata pusa la dispozitie. Iar Amazon stapaneste deja aceste aspecte. Cum poti concura in aceste conditii? Chiar nu stiu, omule. Este intr-adevar greu”, a spus Vogel.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.