STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, Telecom & IT-C & Online, Concurenta & Protectie Consumator, Sanatate & Farma

A crăpat: Datele din sistemul informatic al Casei Asigurărilor de Sănătate nu mai pot fi certificate fără dubii. Nimeni nu mai poate garanta nici funcționarea sistemului și nici corectitudinea datelor

Autor: Mariana Bechir – Cursdeguvernare.ro

 

Sistemul informatic al Casei Naționale de Asigurări de Sănătate (CNAS), pentru care de la bugetul de stat s-au plătit în total peste 180 de milioane de euro, ”a crăpat” și poate ieși în orice moment total din funcționare. 

Motivele pentru care se întâmplă asta, confirmate de cursdeguvernare.ro din surse convergente, sunt:

  • contractele pentru mentenanța bazelor de date Oracle ale componentelor PIAS au expirat
  • Casa nu a reușit să se organizeze de așa natură încât noi contracte să intre cât mai repede în vigoare
  • cei care au onorat vechile contracte refuză să lucreze în continuare fără să fie plătiți, și pentru că CNAS are unele restanțe de plată către furnizori
  • un element definitoriu pentru grija pe care autoritățile o acordă unui contract de asemenea anvergură: în ziua inaugurării (cu rateuri) componentei cardului de sănătate, compania care implementase cardurile dăduse deja faliment.

Reprezentanții Casei au refuzat timp de 10 zile să recunoască proporțiile crizei și au susținut oficial că platforma funcționează cu “niște fluctuații”.

Cea mai gravă problemă:  potrivit surselor cursdeguvernare.ro, astăzi, 13 mai, este pusă sub semnul întrebării corectitudinea informațiilor stocate în sistem: nu e sigur că, odată introdus cardul, datele care apar sunt cele reale.

Soluția, radicală dar corectă, spun specialiștii, ar fi aceea ca oficialii CNAS să decidă oprirea temporară a sistemului și ”depanarea”  efectelor unor acțiuni decise de angajați de rang înalt ai Casei.

Fiecare zi de amânare a acestei decizii înseamnă pierderea în ritm accelerat a datelor.

De exemplu: Dacă sistemul ar fi fost oprit joi, 10 mai, șansele de recuperare integrală a datelor erau, spun specialiștii, de 50%, restul de 50% dintre date aveau șanse de restaurare de numai 20%.

În acest context – cu un sistem în pragul colapsului și fără mentenanță – Casa cheltuiește noi sume pentru înlocuirea cardurile de asigurat.

Oficialii Casei dorm liniștiți până în ultima zi de contract

Rateurile din rețea au apărut chiar în 2015, când a devenit obligatorie folosirea cardului de sănătate (componenta CEAS a Platformei Informatice a Asigurărilor de Sănătate).

Ulterior, s-a adăugat și ultimul element al sistemului – Dosarul Electronic al Pacientului (DES), devenit obligatoriu din 2016.

Odată cu creșterea volumului de operațiuni în sistem s-au produs și câteva defecțiuni, complexe, rezolvate mai mult sau mai puțin operativ. Dar rezolvate, iar sistemul a început să meargă.

Au început apoi să expire, unul câte unul, contractele diferitelor sisteme și sub-componente ale acestora, punctul culminant fiind atins anul acesta, când:

  • De la 1 aprilie 2018, SIVECO România nu mai are un contract valid în baza căruia să poată opera mentenanța activă a bazelor de date Oracle ale sistemelor SIPE, SIUI si CEAS.
  • La 1 mai 2018, a expirat și contractul de mentenanță pentru sistemul SIPE (Sistemul de Prescripție Electronic – rețeta electronică).

Criza fără precedent a apărut după 1 mai, când SIVECO a refuzat să mai rezolve gratuit sesizările legate de baza de date Oracle ale sistemelor SIPE, SIUI si CEAS.

Sincopele și incidentele s-au înmulțit, iar rezolvarea lor s-a încercat cu ajutorul unor IT-iști din afara Casei, în lipsa unui contract cu o firmă specializată.

Negarea problemei de către Casă a agravat situația

După data de 1 mai, oficialii Casei au refuzat să recunoască proporțiile dezastrului.

Vineri, 11 mai, când medicii de familie au protestat în fața sediului central al Casei, CNAS a comunicat pentru prima dată că platforma (PIAS – Platforma Informatică a Asigurărilor de Sănătate) nu funcționează. Susține însă că indisponibilitatea acesteia a fost constată abia la 10 mai 2018, ora 20.00.

Dovadă că problemele erau mai vechi este faptul că CNAS a acceptat ca eliminarea obligativității raportării în 72 de ore a serviciilor să fie valabilă de pe 7 mai și până când se rezolvă problemele sistemului.

Până pe 11 mai, reprezentanții CNAS au susținut – atât în declarațiile date presei, cât și în discuțiile cu furnizorii de medicamente –  că problemele sunt la furnizori: la providerii de internet ai acestora, la softurile achiziționate privat de aceștia, la computerele folosite etc.

Refuzul realității s-a întors precum un bumerang asupra CNAS, fiindcă a afectat suplimentar sistemul și i-a adus la exasperare pe medicii de familie și ceilalți furnizori de servicii medicale.

Parametrii tehnici la care este construită platforma arată astfel:

  • sistemul este conceput, mai precis acesta a fost parametrul indicat în caietul de sarcini al licitațiilor, să suporte 700 de conectări pe secundă (precizare importantă: sistemul CNAS este al treilea cel mai mare din țară, de exemplu cel mai mare sistem bancar din România fiind conceput pentru 300 de conectări/secundă)
  • în perioada de vârf, înaintea raportărilor, se depășa numărul maxim de conectări pe secundă, iar sistemul începea să funcționeze greu
  • în cadrul procesului de mentenanță activă, specialiștii IT alocă pentru componenta aglomerată spații de memorie suplimentare din alte zone ale sistemului

În condițiile în care Casa a refuzat să avertizeze public asupra problemelor platformei, tocmai din cauza acestor probleme a crescut numărul accesărilor pentru a recupera în sistem serviciile acordate.

Așa se face că miercuri, 9 mai, la recordul de 1.500 de conectări simultane. Ceea ce a dus, inevitabil, la picarea sistemului.

Problema gravă pe care o ascunde CNAS: datele din sistem sunt inconsistente. Nimeni nu garantează acuratețea lor

Medicii de familie au povestit săptămâna aceasta că au fost nevoiți să stea noaptea și să pândească momentele în care sistemul informatic funcționa, pentru a introduce datele în sistem.

Ceea ce nu știu însă aceștia, este că datele sunt inconsistente între diferitele module și nimeni nu poate garanta corectitudinea acestora, conform surselor cursdeguvernare.ro

Intrare neautorizată în sistem

În disperare de cauză, Casa a permis o intrare neautorizată în sistem, a unui angajat de la o firmă ce nu are niciun contract cu CNAS. Intervenția, spun surse cursdeguvernare.ro,  a degradat sistemul, în loc să-l optimizeze, așa cum sperau cei de la CNAS, iar în acest moment există riscul să se piardă toate datele.

 

Citeste continuarea articolului pe cursdeguvernare.ro

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.