STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, MACROECONOMIE, Legislatie & Mediu de Afaceri, Servicii & Comert & Logistica, Concurenta & Protectie Consumator

Consiliul Concurenţei investighează contractele de exclusivitate dintre producătorii de bere și unitățile din HoReCa

Consiliul Concurenţei investighează contractele de exclusivitate pe care producătorii de bere le au cu unitățile din HoReCa (industria ospitalităţii), care cuprind unele clauze ce limitează concurenţa, arată un raport recent al Consiliului Concu­renţei.

YH_Brea-TapsInstituţia consideră că trebuie eliminate înţelegerile prin care restaurantele sau barurile cumpără volume minime de la distribuitori pe care în prealabil i-au agreat cu producătorii, precum şi cele care se referă la faptul că există exclusivitate la expunere, adică unităţile pot vinde doar produsele unei singure companii.

„Dată fiind structura de tip oligopol a pieţei şi consolidarea în ultimii doi ani a poziţiei primilor doi concurenţi, cu cote de peste 30%, se recomandă ca aceştia să îşi facă o autoevaluare a sistemului de distribuţie exclusivă pe care îl practică, pentru a stabili dacă acordurile încheiate conduc la o reală creştere a eficienţei care contracarează reducerea concurenţei intramarcă“, arată studiul Consiliului care este încă în dezbatere publică.

Potrivit datelor Asociaţiei Berarii Europei, miza contractelor de exclusivitate dintre berari şi hoteluri şi restaurante înseamnă o piaţă de 700 milione euro, în condiţiile în care vânzările de bere prin HoReCa  reprezintă 22% din consumul de bere.

Potrivit recomandărilor Consiliului Concurenţei, termenul maxim pentru aceste contracte trebuie să fie de cinci ani, iar unităţile din HoReCa să aibă posibilitatea să denunţe unilateral contractul.

O altă practică din industria berii este ca producătorii să împrumute localurilor diferite obiecte precum umbrele, garduri îm­prejmuite, meniuri, mobilier, copertine şi altele, caz în care recomandarea Consiliului este, din nou, să se reducă la cinci ani termenul maxim.

Reprezentan­ţii instituţiei au precizat că demersul reprezintă o investigaţie sectorială prin care se evaluează situaţia concurenţei într-un sector de activitate, la finalul căreia Consiliul Concurenţei publică un raport cu privire la rezultatele analizei şi invită părţile interesate să formuleze observaţii. Documentul este în dezbatere publică până la mijlocul lunii mai 2014.

Piaţa locală de bere este dominată de patru mari companii care sunt deţinute de multinaţionale SAB Miller (care deţine Ursus), Heineken, Molson Coors (Bergenbier) şi Carlsberg (URBB), acestea având cu­mulat 85% din piaţa românească de bere.

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest sit folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.