STIRI ECONOMICE, FINANCIARE, DE AFACERI, MACROECONOMIE, Politica cu impact economic, Politici Industriale

Guvernul a ratat tinta privind arieratele, iar mentinerea nivelului accizei la carburanti obliga la “ingheţarea” unor cheltuieli

FMI Andrea SchaechterBugetul pentru 2014 este in concordanta cu tinta de deficit de 2,2% din PIB, amanarea implementarii cresterii accizei la carburanti va fi compensata prin inghetari ale unor cheltuieli, iar procesul de reducere a arieratelor a incetinit, sunt in mare concluziile la finalul vizitei de evaluare a Fondului Monetar International (FMI) in Romania. 

S-a incheiat vizita de evaluare a FMI – delegatie ce a sosit pe 21 ianuarie si din care au facut parte si reprezentanti ai Comisiei Europene si ai Bancii Mondiale -,  iar concluziile au fost prezentate chiar de catre seful misiunii Andrea Schaechter. Acestea sunt:

  • Arieratele companiilor de stat au crescut, in ultimele trei luni, din 2013, desi trebuia sa scada considerabil. Astfel, Guvernul Ponta a ratat criteriul de performanta privind arieratele companiilor de stat, convenit in acordul cu Fondul, nereusind sa reduca nivelul acestora cu un miliard de lei, la sfarsitul anului trecut.

„La finele lunii septembrie, tinta trimestriala era atinsa, dar in ultimul trimestru din 2013 arieratele au crescut. Cresterea a fost moderata, insa angajamentul era de reducere semnificativa, astfel incat tinta a fost ratata semnificativ”, a afirmat Andrea Schaechter. Stocul de arierate se afla, in prezent, la circa 1% din PIB, adica peste 6 miliarde de lei, tinta convenită cu FMI fiind depasita cu peste un miliard, un sfert de punct procentual din PIB. Romania s-a angajat sa reduca arieratele la companiile de stat pana la 3,7 miliarde de lei, in iunie 2014, de la 8,2 miliarde cat erau in iunie 2013. Companiile din transporturi au jumatate din totalul arieratelor.

Seful FMI s-a aratat ingrijorat de faptul ca Guvernul nu isi va putea reveni pentru a atinge tinta pentru luna martie 2014, cand o noua reducere este programata, tot in jurul a 1 miliard de lei. In martie urmeaza o alta intalnire cu boardul FMI, iar pana atunci Executivul trebuie sa recupereze decalajul. Guvernul va trebui sa gaseasca, in perioada urmatoare, un investitor strategic la CFR Marfa si sa restructureze eficient celelalte companii feroviare, CFR Infrastructura si CFR Calatori.

  • Guvernul a anuntat ca cei 7 eurocenti pe litru de carburanti vor fi aplicati la pompa de la 1 aprilie, dar memorandumul cu FMI nu va include aceasta masura. Expertii FMI spun ca efectele vor fi simtite in preturi, dar ca inflatia nu va iesi din coridorul stabilit cu Banca Centrala. Oricum, amanarea cresterii accizei la carburanti obliga la „inghetarea” unor cheltuieli.
  • Inflatia este prevazuta sa scada, in prima jumatate a lui 2014, iar in a doua jumatate a anului, sa revina in partea superioara a intervalului tintit de BNR.
  • Finalizarea ofertelor publice initiale in cazul altor companii de stat se desfasoara conform programului.
  • Deficitul de cont curent ramane, in continuare, intre 1-1,5% din PIB, fapt ce consolideaza pozitia externa a Romaniei, lucru dovedit, recent, d efaptul ca am depasit presiunile de pe pietele emergente.
  • Reforma reglementarilor in sectoarele energie si transporturi va continua, precum si procesul dereglementarii preturilor la gaze naturale si energie electrica, conform planului.
  • Se preconizeaza o crestere economica in 2014 de 2,2%, urmand ca cererea interna sa se consolideze ca urmare a politicilor ce vor fi implementate, precum si datorita unei absorbtii mai bune a fondurilor europene.
  • Reducerea contributiilor sociale cu 5% pentru angajator va fi analizata de Guvern, impreuna cu FMI, iar discutiile pe acest subiect vor fi reluate in vara, in functie de evolutia veniturilor bugetare.

Trebuie mentionat faptul ca discutiile pe marginea memorandumului incheiat cu institutiile financiare internationale nu s-au incheiat. In continuare, autoritatile asteapta unda verde de la presedintele Traian Basescu pentru ca scrisoarea de intentie sa poata fi aprobata in boardul de la Washington. Marul discordiei ramane acciza suplimentara la carburanti.

FMI a aprobat, pe 27 septembrie 2013, scrisoarea de intentie transmisa de autoritatile romane pentru incheierea unui nou acord de tip preventiv in valoare de aproximativ doua miliarde de euro, pentru o perioada de doi ani, la care se adauga alte doua miliarde de euro de la Comisia Europeana.

 

Leave a Comment

Adresa ta de email nu va fi publicată. Câmpurile obligatorii sunt marcate cu *

*

Acest site folosește Akismet pentru a reduce spamul. Află cum sunt procesate datele comentariilor tale.